Slot op valse nieuwsberichten

section1_page66_article25_1.jpg

Veel mensen zien Facebook, Twitter en Google als een belangrijk nieuwskanalen. Toch is juist via deze kanalen veel valse nieuwsberichten in omloop. Deze valse berichten op social media zouden Donald Trump aan de verkiezingsoverwinning hebben geholpen. Volgens Facebook zou dit probleem technisch moeilijk op te lossen zijn. Tijdens een hackaton bedachten vier studenten binnen 36 uur de oplossing, aldus een bericht in The Guardian, overgenomen door de NRC. Wel heeft Facebook nepadvertenties weten te traceren, maar gebruikers kunnen nog steeds nepberichten verspreiden via Facebook en via Google komt nepnieuws nog gewoon naar boven.

Tijdens de hackaton, een evenement van Princeton University waarbij programmeurs binnen een bepaalde tijd nieuwe software moeten verzinnen en maken, verzonnen studenten Nabanita De, Anant Goel, Mark Craft en Catherina Craft binnen 36 uur een extensie voor de browser Chrome die op Facebook laat zien of een bericht geverifieerd is of niet. Hun project met als titel ‘FiB: Stop living a lie’ bevat een algoritme dat de reputatie van websites checkt door ze te vergelijken met databases van malware en phishingsites, de inhoud van berichten verifieert door naar het onderwerp te googelen en Twitterfoto’s controleert door de Ttwitteraccounts waarop de foto’s zijn geplaatst te bestuderen. Het resultaat dat je als gebruiker ziet, is een klein vakje rechtsboven in elke nieuwspost op je Facebooktimeline met de tekst ‘verified’ of ‘not verified.’ en het mooie is: de extensie is voor iedereen gratis te downloaden.

‘Nooit meer nepnieuws’, kopte de NRC. Of dit daadwerkelijk zo is, staat te bezien. Wel zal deze extensie bijdragen om inzicht te krijgen in hoeverre mensen betrouwbaar nieuws relevant vinden en daar ook voor zouden willen betalen. Nooit meer gratis content. Dat is en blijft de grote uitdaging voor professionele uitgeverijen.

Reactie toevoegen

 
Editie
Assupport koppelt standaard met facebook

Assupport koppelt standaard met facebook

Assupport rust vanaf nu iedere website standaard uit met een Facebook-koppeling. Assupport: "In een tijd waarin verzekeraars en banken zich steeds nadrukkelijker...

Geen toekomst voor Facebook-verzekeraar

Geen toekomst voor Facebook-verzekeraar

Social media zijn niet meer weg te denken in de inanciële dienstverlening. VVP signaleert trends en hot items. Geen toekomst voor ‘Facebook-verzekeraar’ ‘Facebook-verzekeraar’...

Aegon nl beste Europese verzekeraar op Social Media

Aegon nl beste Europese verzekeraar op Social Media

Het Nederlandse Aegon heeft de hoogste score bereikt bij het eerste Europese onderzoek naar de inzet van Social Media in de verzekeringsbranche.   Aegon NL...

Adviseur te kijk gezet op twitter na vragen 515 euro voor hersteladvies

Adviseur te kijk gezet op twitter na vragen 515 euro voor hersteladvies

Social media zijn niet meer weg te denken, zelfs de AFM meldde zich in een Twitter-discussie eind vorige week over een adviseur die 515 euro vroeg voor een hersteladvies....

Kwart jongeren gebruikt smartphone achter stuur

Kwart jongeren gebruikt smartphone achter stuur

Twintig procent van de 65-plussers parkeert fout, 25 procent van de jongeren gebruikt smartphone achter het stuur, zo blijkt uit onderzoek van de ANWB.. Volgens...

Structurele inzet Social Media ontbreekt

Structurele inzet Social Media ontbreekt

Met ruime voorsprong heeft Aegon de ITDS Gouden Award gewonnen als de verzekeraar die in 2014 het meest actief heeft ingezet op Social Media. ITDS-directeur Arjen...

Nuvema verbetert Social Media Testament

Nuvema verbetert Social Media Testament

Met een zogenoemd Social Media Testament (ontwikkeld door uitvaartverzekeraar Nuvema) weten de nabestaanden wat er met een digitale nalatenschap moet gebeuren. Het...

Social media bij klacht effectiever dan telefoon

Social media bij klacht effectiever dan telefoon

"Wanneer je de macht van de sociale media slim inzet, heb je als consument beter contact met de klantenservice dan in het telefoontijdperk." Aldus de Consumentenbond...

Centraal Beheer beste verzekeraar op Social Media

Centraal Beheer beste verzekeraar op Social Media

Centraal Beheer Achmea heeft de Gouden Award van de Social Media Insurance Monitor gewonnen als de verzekeraar die zich het afgelopen jaar het meest actief heeft...

Kroodle laat klanten bonus verdienen

Kroodle laat klanten bonus verdienen

Facebookverzekeraar Kroodle heeft de Kroodle Pool ontwikkeld waarmee verzekerden onder het motto 'maak je vrienden ook Kroodle en verdien samen rond 300 euro per...