Slot op valse nieuwsberichten

section1_page66_article25_1.jpg

Veel mensen zien Facebook, Twitter en Google als een belangrijk nieuwskanalen. Toch is juist via deze kanalen veel valse nieuwsberichten in omloop. Deze valse berichten op social media zouden Donald Trump aan de verkiezingsoverwinning hebben geholpen. Volgens Facebook zou dit probleem technisch moeilijk op te lossen zijn. Tijdens een hackaton bedachten vier studenten binnen 36 uur de oplossing, aldus een bericht in The Guardian, overgenomen door de NRC. Wel heeft Facebook nepadvertenties weten te traceren, maar gebruikers kunnen nog steeds nepberichten verspreiden via Facebook en via Google komt nepnieuws nog gewoon naar boven.

Tijdens de hackaton, een evenement van Princeton University waarbij programmeurs binnen een bepaalde tijd nieuwe software moeten verzinnen en maken, verzonnen studenten Nabanita De, Anant Goel, Mark Craft en Catherina Craft binnen 36 uur een extensie voor de browser Chrome die op Facebook laat zien of een bericht geverifieerd is of niet. Hun project met als titel ‘FiB: Stop living a lie’ bevat een algoritme dat de reputatie van websites checkt door ze te vergelijken met databases van malware en phishingsites, de inhoud van berichten verifieert door naar het onderwerp te googelen en Twitterfoto’s controleert door de Ttwitteraccounts waarop de foto’s zijn geplaatst te bestuderen. Het resultaat dat je als gebruiker ziet, is een klein vakje rechtsboven in elke nieuwspost op je Facebooktimeline met de tekst ‘verified’ of ‘not verified.’ en het mooie is: de extensie is voor iedereen gratis te downloaden.

‘Nooit meer nepnieuws’, kopte de NRC. Of dit daadwerkelijk zo is, staat te bezien. Wel zal deze extensie bijdragen om inzicht te krijgen in hoeverre mensen betrouwbaar nieuws relevant vinden en daar ook voor zouden willen betalen. Nooit meer gratis content. Dat is en blijft de grote uitdaging voor professionele uitgeverijen.

Reactie toevoegen

 
Editie
AFM vraagt consument \'vriend\' op Facebook te worden

AFM vraagt consument \'vriend\' op Facebook te worden

De AFM heeft sinds 16 augustus een eigen pagina op Facebook. Consumenten krijgen via de Facebook-pagina van de toezichthouder informatie over het werkveld van de...

Conservatrix ontwikkelt social media Summer Course

Conservatrix ontwikkelt social media Summer Course

Om intermediair te ondersteunen bij het inzetten van social media als communicatiemiddel heeft Conservatrix een Social Media Summer Course ontwikkeld. Via elf speciaal...

Winnaar 'Mijn Eerste Auto' levenslang verzekerd

Winnaar 'Mijn Eerste Auto' levenslang verzekerd

Afgelopen woensdag overhandigde Diks Verzekeringen een cheque aan mevrouw I. Willems uit Tienray. Zij won de hoofdprijs van de social media actie 'Mijn Eerste Auto'...

Diks bereikt 1,5 miljoen mensen met social media

Diks bereikt 1,5 miljoen mensen met social media

Diks Verzekeringen heeft ruim 1,5 miljoen Nederlanders bereikt met een eenvoudige social media actie 'Mijn Eerste Auto'. Via een speciale Facebook-pagina konden...

Klantcontact intermediair weinig via social media

Klantcontact intermediair weinig via social media

Uit een onderzoek van Anva blijkt dat het merendeel van de assurantiepersonen weliswaar actief is op social media, maar deze (nog) niet massaal inzet voor klantcontact....

Ing biedt hypotheekadvies via Facebook

Ing biedt hypotheekadvies via Facebook

ING biedt starters en doorstromers vanaf vandaag de mogelijkheid om op Facebook vragen te stellen aan hypotheekexperts. Tijdens de Open Huizen Dag kan men bij 32...

Adfiz: dialoog over kwaliteit op Twitter en linkenin

Adfiz: dialoog over kwaliteit op Twitter en linkenin

In de aanloop naar het Nieuwjaarscongres op 11 januari, met als thema 'Kwaliteit in financiële dienstverlening' biedt Adfiz de gelegenheid tot een dialoog over...

Baanbrekende social media innovaties in de Financiële sector

Baanbrekende social media innovaties in de Financiële sector

Drie baanbrekende social media innovaties staan op 1 december 2011 tijdens de Nationale Dag Financiële Marketing in de spotlights van de 'pecha kucha' contest...

Verzekeraars lopen achter met social media

Verzekeraars lopen achter met social media

Nederlandse verzekeraars lopen achter bij het inzetten van social media in vergelijking met andere bedrijven, banken en buitenlandse verzekeraars, aldus onderzoek...