SoMe

Social media zijn niet meer weg te denken in de financiële dienstverlening. VVP signaleert trends en hot items.

Twitteren in de woestijn

Tweets lijken aan de klanten van financieel adviseurs en verzekeraars niet of nauwelijks besteed. VVP heeft bij adviseurs en verzekeraars de volgers eens geteld en dan blijkt dit aantal minimaal. Zelfs zo minimaal dat de vraag rijst of je als adviseur en verzekeraar al die Twitter-moeite nog wel moet willen doen.

Google eens op tips voor het gebruik van Twitter. Steevast wordt dan gezegd dat het aantal volgers niet zoveel zegt, maar dat het gaat om de kwaliteit van de volgers. Hoe beter die kwaliteit, hoe beter volgers de tweets lezen. En nog veel belangrijker: ze zullen tweets retweeten. De vraag is echter of die inktvlekwerking op gaat voor de verzekeringssector. VVP waagt het te betwijfelen.

Webcare-teams scannen voortdurend de sociale media en dus ook Twitter. Op zoek naar die ene tweet die mogelijk schadelijk kan zijn voor het imago van het bedrijf of instelling. Of überhaupt om signalen (negatief en positief) op te vangen en daar meteen op in te spelen. Maar als een onderneming of organisatie maar een paar duizend volgers heeft (en meestal is dat zo), kun je je afvragen of er veel wordt geretweet.

Laten we om te beginnen kijken bij de verzekeraars. Elders op deze pagina’s vindt u een overzicht van het aantal volgers van een groot aantal verzekeraars, gerangschikt van hoog naar laag. Het wordt meteen zichtbaar dat het aantal volgers nauwelijks iets voorstelt. Zelfs de grote maatschappijen weten nauwelijks volgers te creëren. Een enkele grote zorgverzekeraar misschien iets meer, maar een partij als Zilveren Kruis Achmea heeft natuurlijk ook heel veel verzekerden (miljoenen) in de boeken.

Opvallend: direct writers doen het niet beter, ondanks hun van nature sterke communicatieve vaardigheden. Maar dat zegt ook al wat over het gebrek aan belangstelling van de zijde van de klant.

In het andere overzicht de volgers van een aantal (willekeurig gekozen) financieel adviseurs. Ook hier blijkt het aantal volgers bescheiden. Opmerkelijk wel: sommige adviseurs trekken meer volgers dan sommige verzekeraars. Misschien zegt dat iets over de binding met de klant? Beide overzichten betreffen de stand op 12 april jongstleden.

Smartphone

Maakt het wat uit als een adviseur of verzekeraar heel veel twittert? Niet echt, wordt snel duidelijk in de overzichten. Het omgekeerde geldt wel: wie weinig tweets verstuurt, heeft weinig volgers. Dus het is wel zaak om te blijven twitteren.

Wat zijn dan wel de succesfactoren voor financieel dienstverleners? Kijkend naar de tweets op zich, valt op dat partijen die het louter hebben over verzekeringen en marktontwikkelingen weinig volgers trekken.

Scherpe – al dan niet politiek geladen – tweets versturen, trekt ook niet speciaal volgers. Het moet echt gaan over onderwerpen die mensen interesseren. Nationale-Nederlanden twittert bijvoorbeeld veel rond de onlangs weer gehouden marathon van Rotterdam. Het moet dus gaan om iets dat mensen bezig houdt en dat doen verzekeringen nou net niet. En zelfs dan blijft het duwen en trekken.

De grootbanken weten meer volgers naar zich toe te halen: ABN Amro 65.133, ING Nederland 93.408, Rabobank 138.283. Heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat deze banken miljoenen klanten hebben. Maar hun dienstverlening staat ook dichter bij het dagelijkse leven van de klant, zoals het betalingsverkeer. Dienstverlening die zich ook meer leent voor de smartphone.

Weinig te melden

Verzekeraars zijn niet veel verder dan een schademeldapp. Maar schade heb je hopelijk niet elke dag. Misschien moet de conclusie zijn dat adviseurs en verzekeraars voor de gemiddelde consument te weinig interessants te melden hebben op Twitter. Dan is de volgende conclusie dat de energie beter kan worden gericht op andere Social Media of misschien zelfs gewoon op andere zaken. Op de smartphone bijvoorbeeld.

'Vraag is of je als adviseur en verzekeraar al die moeite nog wel moet willen doen'

* Uitvaartverzekeraars zijn niet meegenomen; hun twitteraccounts betreffen hun activiteiten op het vlak van uitvaartverzorging. Overigens scoren de marktleiders in dit segment Dela (1.770 volgers), Monuta (2.048) en Yarden (2.474) ook niet hoog.

Reactie toevoegen

 
Editie
Bijzondere risico's op VVP-event

Bijzondere risico's op VVP-event

VVP organiseert samen met De Hoop, OOM Verzekeringen, Turien & Co. en de Vereende op woensdag 28 maart het kennisevent Bijzondere Risico's. Financieel...

Consument niet geïnteresseerd in provisietransparantie

Consument niet geïnteresseerd in provisietransparantie

'Klant vraagt nooit hoeveel ik aan schadeverzekering verdien', zo luidde de stelling op VVP-online. Maar liefst 87 procent van de 366 respondenten was het hier mee...

Adviseurs willen kunnen rekenen op aanbieders en overheid

Adviseurs willen kunnen rekenen op aanbieders en overheid

Wispelturige verzekeraars en zwalkend overheidsbeleid. Het maakt het leven van de financieel adviseur er niet makkelijker op, vertellen ze in de nieuwe VVP (nummer...

Maak van elke dag Positive Finance Day

Maak van elke dag Positive Finance Day

In het lijstje van evenementen in onze branche kwam ik de Positive Finance Day tegen. Daar word ik, even los van de Engelse titel, vrolijk van. Ontzettend goed...

In nieuwe VVP: tips om een burn out te voorkomen

In nieuwe VVP: tips om een burn out te voorkomen

"Doe werk waar je gelukkig van wordt, zorg ervoor dat je werk van betekenis is voor anderen, eet gezond, beweeg voldoende, zet je telefoon één dag...

VVP-site vernieuwd!

VVP-site vernieuwd!

Onder dat motto lanceerde VVP dinsdag 5 september haar vernieuwde website.Hoofdredacteur Willem Vreeswijk van VVP: "Waarom Googlen als je als financieel adviseur...

Alles over Inkomen met janthony wielink

Alles over Inkomen met janthony wielink

VVP organiseert op 20 september het Event Inkomen in Rotterdam. Een netwerkevent voor inkomensadviseurs van het hoogste niveau. Het VVP Event Inkomen, georganiseerd...

Meer grip op verzuim: tips voor adviseurs

Meer grip op verzuim: tips voor adviseurs

De behoefte bij zowel adviseurs als werkgevers aan ondersteuning om de verzuimkosten te verlagen neemt toe. Hoe kunt u als adviseur het risico goed inventariseren...

Inhaalslag ouderen op social media

Inhaalslag ouderen op social media

Acht op de tien Nederlanders van 12 jaar of ouder maken gebruik van sociale netwerken als WhatsApp, Facebook of Twitter. De afgelopen jaren is het gebruik hiervan...

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Laatste inschrijfmogelijkheid Dag van het Topadvies

Over een paar dagen vindt in Leusden de Dag van het Topadvies plaats, een intermediaire praktijkdag, puur gericht op adviseurs. Met intermediaire topsprekers en...