SoMe

Social media zijn niet meer weg te denken in de financiële dienstverlening. VVP signaleert trends en hot items.

Twitteren in de woestijn

Tweets lijken aan de klanten van financieel adviseurs en verzekeraars niet of nauwelijks besteed. VVP heeft bij adviseurs en verzekeraars de volgers eens geteld en dan blijkt dit aantal minimaal. Zelfs zo minimaal dat de vraag rijst of je als adviseur en verzekeraar al die Twitter-moeite nog wel moet willen doen.

Google eens op tips voor het gebruik van Twitter. Steevast wordt dan gezegd dat het aantal volgers niet zoveel zegt, maar dat het gaat om de kwaliteit van de volgers. Hoe beter die kwaliteit, hoe beter volgers de tweets lezen. En nog veel belangrijker: ze zullen tweets retweeten. De vraag is echter of die inktvlekwerking op gaat voor de verzekeringssector. VVP waagt het te betwijfelen.

Webcare-teams scannen voortdurend de sociale media en dus ook Twitter. Op zoek naar die ene tweet die mogelijk schadelijk kan zijn voor het imago van het bedrijf of instelling. Of überhaupt om signalen (negatief en positief) op te vangen en daar meteen op in te spelen. Maar als een onderneming of organisatie maar een paar duizend volgers heeft (en meestal is dat zo), kun je je afvragen of er veel wordt geretweet.

Laten we om te beginnen kijken bij de verzekeraars. Elders op deze pagina’s vindt u een overzicht van het aantal volgers van een groot aantal verzekeraars, gerangschikt van hoog naar laag. Het wordt meteen zichtbaar dat het aantal volgers nauwelijks iets voorstelt. Zelfs de grote maatschappijen weten nauwelijks volgers te creëren. Een enkele grote zorgverzekeraar misschien iets meer, maar een partij als Zilveren Kruis Achmea heeft natuurlijk ook heel veel verzekerden (miljoenen) in de boeken.

Opvallend: direct writers doen het niet beter, ondanks hun van nature sterke communicatieve vaardigheden. Maar dat zegt ook al wat over het gebrek aan belangstelling van de zijde van de klant.

In het andere overzicht de volgers van een aantal (willekeurig gekozen) financieel adviseurs. Ook hier blijkt het aantal volgers bescheiden. Opmerkelijk wel: sommige adviseurs trekken meer volgers dan sommige verzekeraars. Misschien zegt dat iets over de binding met de klant? Beide overzichten betreffen de stand op 12 april jongstleden.

Smartphone

Maakt het wat uit als een adviseur of verzekeraar heel veel twittert? Niet echt, wordt snel duidelijk in de overzichten. Het omgekeerde geldt wel: wie weinig tweets verstuurt, heeft weinig volgers. Dus het is wel zaak om te blijven twitteren.

Wat zijn dan wel de succesfactoren voor financieel dienstverleners? Kijkend naar de tweets op zich, valt op dat partijen die het louter hebben over verzekeringen en marktontwikkelingen weinig volgers trekken.

Scherpe – al dan niet politiek geladen – tweets versturen, trekt ook niet speciaal volgers. Het moet echt gaan over onderwerpen die mensen interesseren. Nationale-Nederlanden twittert bijvoorbeeld veel rond de onlangs weer gehouden marathon van Rotterdam. Het moet dus gaan om iets dat mensen bezig houdt en dat doen verzekeringen nou net niet. En zelfs dan blijft het duwen en trekken.

De grootbanken weten meer volgers naar zich toe te halen: ABN Amro 65.133, ING Nederland 93.408, Rabobank 138.283. Heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat deze banken miljoenen klanten hebben. Maar hun dienstverlening staat ook dichter bij het dagelijkse leven van de klant, zoals het betalingsverkeer. Dienstverlening die zich ook meer leent voor de smartphone.

Weinig te melden

Verzekeraars zijn niet veel verder dan een schademeldapp. Maar schade heb je hopelijk niet elke dag. Misschien moet de conclusie zijn dat adviseurs en verzekeraars voor de gemiddelde consument te weinig interessants te melden hebben op Twitter. Dan is de volgende conclusie dat de energie beter kan worden gericht op andere Social Media of misschien zelfs gewoon op andere zaken. Op de smartphone bijvoorbeeld.

'Vraag is of je als adviseur en verzekeraar al die moeite nog wel moet willen doen'

* Uitvaartverzekeraars zijn niet meegenomen; hun twitteraccounts betreffen hun activiteiten op het vlak van uitvaartverzorging. Overigens scoren de marktleiders in dit segment Dela (1.770 volgers), Monuta (2.048) en Yarden (2.474) ook niet hoog.

Reactie toevoegen

 
Editie
Doe mee met lezersonderzoek VVP (gratis kaarten te winnen!)

Doe mee met lezersonderzoek VVP (gratis kaarten te winnen!)

VVP nodigt lezers van het magazine uit mee te doen aan een lezersonderzoek. Wie meedoet, maakt kans op twee gratis toegangskaarten voor een VVP Event dit najaar...

Social Media is gewoon delen

Social Media is gewoon delen

"Social Media helpen mij om beter voor mijn klanten te zorgen.” Aldus financieel adviseur Nico van Koesveld, al vele jaren actief als blogger, Twitteraar...

Volgende nieuwsbrief verschijnt maandag

Volgende nieuwsbrief verschijnt maandag

In verband met Koningsdag verschijnt de volgende nieuwsbrief van VVP Online maandag. De 'Ken je vak!'-nieuwsbrief die normaal gesproken op vrijdag uitkomt, hebben...

Klant door en door kennen

Klant door en door kennen

Neem als marktleider je maatschappelijke verantwoordelijkheid en span je tot het uiterste in om risico’s verzekerbaar te houden. Aldus financieel adviseurs...

Mensenwerk blijft cruciaal bij bijzondere risico’s

Mensenwerk blijft cruciaal bij bijzondere risico’s

Innovatie in de adviespraktijk vraagt om innovatie van de adviespraktijk. Aldus schadedocent en auteur Anita Hol-Bubeck tijdens het VVP Event bijzondere risico’s...

“Tien procent hypotheekmarkt blijft behouden voor adviseurs”

“Tien procent hypotheekmarkt blijft behouden voor adviseurs”

"Ik zie weinig toekomst voor financieel advieskantoren”, aldus adviseur en horeca-ondernemer Lennart van Gastel in VVP 2 van 13 maart 2018. Van Gastel...

ATP verpestte wittebroodsweken

ATP verpestte wittebroodsweken

Het verzekeringsbedrijf ligt nog vaak onder vuur. Maar bladerend door oude VVP’s kan de conclusie toch niet anders zijn dat er, hoewel het altijd beter kan...

Social heeft eindelijk plek veroverd bij verzekeraars

Social heeft eindelijk plek veroverd bij verzekeraars

Verzekeraars beschouwen Social inmiddels als het belangrijkste communicatiekanaal voor de binding met de consumenten. Dat stelt Itds in haar nieuwste SoMe magazine. "Social...

Stelling van de week

Stelling van de week

De rust aan het provisiefront is teruggekeerd, in ieder geval voorlopig, zo luidde de conclusie in het artikel Rust keert terug aan provisiefront in de eerste editie...

What’s new?!

What’s new?!

VVP bestaat in 2018 75 jaar! Daar gaan we dit jaar uiteraard aandacht aan besteden. Online, maar ook met artikelen in vakblad VVP. Wat is er veranderd in die driekwart...