SoMe

Social media zijn niet meer weg te denken in de financiële dienstverlening. VVP signaleert trends en hot items.

Twitteren in de woestijn

Tweets lijken aan de klanten van financieel adviseurs en verzekeraars niet of nauwelijks besteed. VVP heeft bij adviseurs en verzekeraars de volgers eens geteld en dan blijkt dit aantal minimaal. Zelfs zo minimaal dat de vraag rijst of je als adviseur en verzekeraar al die Twitter-moeite nog wel moet willen doen.

Google eens op tips voor het gebruik van Twitter. Steevast wordt dan gezegd dat het aantal volgers niet zoveel zegt, maar dat het gaat om de kwaliteit van de volgers. Hoe beter die kwaliteit, hoe beter volgers de tweets lezen. En nog veel belangrijker: ze zullen tweets retweeten. De vraag is echter of die inktvlekwerking op gaat voor de verzekeringssector. VVP waagt het te betwijfelen.

Webcare-teams scannen voortdurend de sociale media en dus ook Twitter. Op zoek naar die ene tweet die mogelijk schadelijk kan zijn voor het imago van het bedrijf of instelling. Of überhaupt om signalen (negatief en positief) op te vangen en daar meteen op in te spelen. Maar als een onderneming of organisatie maar een paar duizend volgers heeft (en meestal is dat zo), kun je je afvragen of er veel wordt geretweet.

Laten we om te beginnen kijken bij de verzekeraars. Elders op deze pagina’s vindt u een overzicht van het aantal volgers van een groot aantal verzekeraars, gerangschikt van hoog naar laag. Het wordt meteen zichtbaar dat het aantal volgers nauwelijks iets voorstelt. Zelfs de grote maatschappijen weten nauwelijks volgers te creëren. Een enkele grote zorgverzekeraar misschien iets meer, maar een partij als Zilveren Kruis Achmea heeft natuurlijk ook heel veel verzekerden (miljoenen) in de boeken.

Opvallend: direct writers doen het niet beter, ondanks hun van nature sterke communicatieve vaardigheden. Maar dat zegt ook al wat over het gebrek aan belangstelling van de zijde van de klant.

In het andere overzicht de volgers van een aantal (willekeurig gekozen) financieel adviseurs. Ook hier blijkt het aantal volgers bescheiden. Opmerkelijk wel: sommige adviseurs trekken meer volgers dan sommige verzekeraars. Misschien zegt dat iets over de binding met de klant? Beide overzichten betreffen de stand op 12 april jongstleden.

Smartphone

Maakt het wat uit als een adviseur of verzekeraar heel veel twittert? Niet echt, wordt snel duidelijk in de overzichten. Het omgekeerde geldt wel: wie weinig tweets verstuurt, heeft weinig volgers. Dus het is wel zaak om te blijven twitteren.

Wat zijn dan wel de succesfactoren voor financieel dienstverleners? Kijkend naar de tweets op zich, valt op dat partijen die het louter hebben over verzekeringen en marktontwikkelingen weinig volgers trekken.

Scherpe – al dan niet politiek geladen – tweets versturen, trekt ook niet speciaal volgers. Het moet echt gaan over onderwerpen die mensen interesseren. Nationale-Nederlanden twittert bijvoorbeeld veel rond de onlangs weer gehouden marathon van Rotterdam. Het moet dus gaan om iets dat mensen bezig houdt en dat doen verzekeringen nou net niet. En zelfs dan blijft het duwen en trekken.

De grootbanken weten meer volgers naar zich toe te halen: ABN Amro 65.133, ING Nederland 93.408, Rabobank 138.283. Heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat deze banken miljoenen klanten hebben. Maar hun dienstverlening staat ook dichter bij het dagelijkse leven van de klant, zoals het betalingsverkeer. Dienstverlening die zich ook meer leent voor de smartphone.

Weinig te melden

Verzekeraars zijn niet veel verder dan een schademeldapp. Maar schade heb je hopelijk niet elke dag. Misschien moet de conclusie zijn dat adviseurs en verzekeraars voor de gemiddelde consument te weinig interessants te melden hebben op Twitter. Dan is de volgende conclusie dat de energie beter kan worden gericht op andere Social Media of misschien zelfs gewoon op andere zaken. Op de smartphone bijvoorbeeld.

'Vraag is of je als adviseur en verzekeraar al die moeite nog wel moet willen doen'

* Uitvaartverzekeraars zijn niet meegenomen; hun twitteraccounts betreffen hun activiteiten op het vlak van uitvaartverzorging. Overigens scoren de marktleiders in dit segment Dela (1.770 volgers), Monuta (2.048) en Yarden (2.474) ook niet hoog.

Reactie toevoegen

 
Editie
VVP 5: MoneyView pleit voor Onafhankelijk Financieel Spreekuur

VVP 5: MoneyView pleit voor Onafhankelijk Financieel Spreekuur

In de dinsdag verschenen nieuwe VVP, nummer 5-2019, pleit MoneyView voor een Onafhankelijk Financieel Spreekuur. Dit in de reeks De Adviescampagne, waarin VVP zoekt...

Verdieping

Verdieping

VVP staat voor Verhelderend, Verdiepend en Praktisch. Onder 'Verdieping' vindt u wisselende recente of relevante kennisartikelen van de redactie, externe deskundigen...

In de brand, uit de brand!

In de brand, uit de brand!

VVP-redacteur Toon Berendsen maakte het zelf mee: brand! Samen met July Schrama van Achmea kijkt hij terug op de afhandeling van de schade. Een praktijkverhaal...

VVP 4: adviseur, verzilver je pole position bij de klant!

VVP 4: adviseur, verzilver je pole position bij de klant!

Consumenten verstaan iets anders onder klantgerichtheid dan adviseurs. Om hun pole position te behouden dienen adviseurs minder in productoplossingen te gaan denken...

Klantgerichtheid kan nóg beter

Klantgerichtheid kan nóg beter

Klantgerichtheid wordt meer en meer het onderscheidend vermogen van financieel adviseurs. Dat werd duidelijk op de vijfde VVP Dag van het Topadvies. Ook duidelijk...

Volgende nieuwsbrief dinsdag 11 juni

Volgende nieuwsbrief dinsdag 11 juni

De volgende nieuwsbrief van VVP verschijnt aanstaande dinsdag 11 juni. Dan organiseert VVP onder de titel 'How to be Wow' de vijfde Dag van het Topadvies. Thema...

Verzilveren klantgerichtheid centraal op Dag van het Topadvies

Verzilveren klantgerichtheid centraal op Dag van het Topadvies

De vijfde Dag van het Topadvies van VVP staat volledig in het teken van het verzilveren van klantgerichtheid. Onder de titel 'How to be wow' organiseert VVP deze...

VVP 2:  kijken in overnamekeuken Sucsez Groep

VVP 2: kijken in overnamekeuken Sucsez Groep

Sucsez Groep gunt de lezers in de nieuwe VVP (nummer 2, 19 maart) een exclusief kijkje in haar overnamekeuken. De groep is snel gegroeid, maar hoe komen deze overnames...

Omdat u het waard bent

Omdat u het waard bent

De maatschappelijke betekenis van de onafhankelijke adviseur is enorm en toch is het imago nog altijd niet heel erg goed. Het intermediair is anno 2019 echter een...

VVP zelfstandig verder: hét platform voor de financieel adviseur

VVP zelfstandig verder: hét platform voor de financieel adviseur

De betrokkenheid van de sector bij de vakpers is groot. Dat bleek maar weer eens bij de officiële hergeboorte van uw vakblad, na de overname door hoofdredacteur...