SoMe

Social media zijn niet meer weg te denken in de financiële dienstverlening. VVP signaleert trends en hot items.

Twitteren in de woestijn

Tweets lijken aan de klanten van financieel adviseurs en verzekeraars niet of nauwelijks besteed. VVP heeft bij adviseurs en verzekeraars de volgers eens geteld en dan blijkt dit aantal minimaal. Zelfs zo minimaal dat de vraag rijst of je als adviseur en verzekeraar al die Twitter-moeite nog wel moet willen doen.

Google eens op tips voor het gebruik van Twitter. Steevast wordt dan gezegd dat het aantal volgers niet zoveel zegt, maar dat het gaat om de kwaliteit van de volgers. Hoe beter die kwaliteit, hoe beter volgers de tweets lezen. En nog veel belangrijker: ze zullen tweets retweeten. De vraag is echter of die inktvlekwerking op gaat voor de verzekeringssector. VVP waagt het te betwijfelen.

Webcare-teams scannen voortdurend de sociale media en dus ook Twitter. Op zoek naar die ene tweet die mogelijk schadelijk kan zijn voor het imago van het bedrijf of instelling. Of überhaupt om signalen (negatief en positief) op te vangen en daar meteen op in te spelen. Maar als een onderneming of organisatie maar een paar duizend volgers heeft (en meestal is dat zo), kun je je afvragen of er veel wordt geretweet.

Laten we om te beginnen kijken bij de verzekeraars. Elders op deze pagina’s vindt u een overzicht van het aantal volgers van een groot aantal verzekeraars, gerangschikt van hoog naar laag. Het wordt meteen zichtbaar dat het aantal volgers nauwelijks iets voorstelt. Zelfs de grote maatschappijen weten nauwelijks volgers te creëren. Een enkele grote zorgverzekeraar misschien iets meer, maar een partij als Zilveren Kruis Achmea heeft natuurlijk ook heel veel verzekerden (miljoenen) in de boeken.

Opvallend: direct writers doen het niet beter, ondanks hun van nature sterke communicatieve vaardigheden. Maar dat zegt ook al wat over het gebrek aan belangstelling van de zijde van de klant.

In het andere overzicht de volgers van een aantal (willekeurig gekozen) financieel adviseurs. Ook hier blijkt het aantal volgers bescheiden. Opmerkelijk wel: sommige adviseurs trekken meer volgers dan sommige verzekeraars. Misschien zegt dat iets over de binding met de klant? Beide overzichten betreffen de stand op 12 april jongstleden.

Smartphone

Maakt het wat uit als een adviseur of verzekeraar heel veel twittert? Niet echt, wordt snel duidelijk in de overzichten. Het omgekeerde geldt wel: wie weinig tweets verstuurt, heeft weinig volgers. Dus het is wel zaak om te blijven twitteren.

Wat zijn dan wel de succesfactoren voor financieel dienstverleners? Kijkend naar de tweets op zich, valt op dat partijen die het louter hebben over verzekeringen en marktontwikkelingen weinig volgers trekken.

Scherpe – al dan niet politiek geladen – tweets versturen, trekt ook niet speciaal volgers. Het moet echt gaan over onderwerpen die mensen interesseren. Nationale-Nederlanden twittert bijvoorbeeld veel rond de onlangs weer gehouden marathon van Rotterdam. Het moet dus gaan om iets dat mensen bezig houdt en dat doen verzekeringen nou net niet. En zelfs dan blijft het duwen en trekken.

De grootbanken weten meer volgers naar zich toe te halen: ABN Amro 65.133, ING Nederland 93.408, Rabobank 138.283. Heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat deze banken miljoenen klanten hebben. Maar hun dienstverlening staat ook dichter bij het dagelijkse leven van de klant, zoals het betalingsverkeer. Dienstverlening die zich ook meer leent voor de smartphone.

Weinig te melden

Verzekeraars zijn niet veel verder dan een schademeldapp. Maar schade heb je hopelijk niet elke dag. Misschien moet de conclusie zijn dat adviseurs en verzekeraars voor de gemiddelde consument te weinig interessants te melden hebben op Twitter. Dan is de volgende conclusie dat de energie beter kan worden gericht op andere Social Media of misschien zelfs gewoon op andere zaken. Op de smartphone bijvoorbeeld.

'Vraag is of je als adviseur en verzekeraar al die moeite nog wel moet willen doen'

* Uitvaartverzekeraars zijn niet meegenomen; hun twitteraccounts betreffen hun activiteiten op het vlak van uitvaartverzorging. Overigens scoren de marktleiders in dit segment Dela (1.770 volgers), Monuta (2.048) en Yarden (2.474) ook niet hoog.

Reactie toevoegen

 
Editie
VVP ondernemerspanel: vraagbaak voor adviseurs

VVP ondernemerspanel: vraagbaak voor adviseurs

Stel als financieel adviseur vragen aan het VVP Ondernemerspanel! Het panel bestaat uit zes topondernemers die gespecialiseerd zijn in HR en personeelsbeleid, financieel...

Zelfstandig VVP blijft volledig gefocust op onafhankelijk adviseur

Zelfstandig VVP blijft volledig gefocust op onafhankelijk adviseur

Het VVP-team, bestaande uit Toon Berendsen, Arjan Cornelisse en Willem Vreeswijk, wenst iedereen in de financiële adviessector een gezond, succesvol, inspirerend...

VVP heeft historie van 75 jaar

VVP heeft historie van 75 jaar

VVP, het vaktijdschrift voor financieel adviseurs dat wordt overgenomen door hoofdredacteur Willem Vreeswijk, heeft een lange historie. Trouwe lezers weten dat VVP...

Vreeswijk 20 jaar hoofdredacteur

Vreeswijk 20 jaar hoofdredacteur

Willem Vreeswijk, die VVP overneemt, is hoofdredacteur van VVP sinds 1998. Het VVP-team bestaat verder uit redacteur Toon Berendsen en Senior Account Manager Arjan...

VVP op volle kracht vooruit

VVP op volle kracht vooruit

Per 1 januari 2019 gaat VVP zelfstandig verder. Het VVP-team heeft er ongelooflijk veel zin. Ook de komende jaren willen we met vakkennis, praktijkinformatie, scherpe...

Een diepe buiging uit dankbaarheid

Een diepe buiging uit dankbaarheid

Als VVP-team zijn we ongelooflijk blij en dankbaar dat ons 75-jarig jubileum niet ongemerkt voorbij is gegaan. Dankzij de support van een groot aantal bedrijven...

Kandoor

Kandoor

VVP bestaat 75 jaar en daar zijn we vanzelfsprekend trots op. Al 75 jaar lang geloven we onvoorwaardelijk in de kracht en de toegevoegde waarde van het intermediair...

Niet premie doch coulance is hoofdzaak

Niet premie doch coulance is hoofdzaak

Acquisitie, het is een vies woord geworden. Het advies is vandaag de dag het product en dat advies moet vooral professioneel, integer en kundig worden gegeven....

Volgende nieuwsbrief verschijnt maandag 13 augustus

Volgende nieuwsbrief verschijnt maandag 13 augustus

Dit is de laatste nieuwsbrief van deze week. De volgende nieuwsbrief verschijnt maandag 13 augustus. Daarna komt de nieuwsbrief weer iedere dag. Volgende week vrijdag...

Volgende nieuwsbrief van VVP

Volgende nieuwsbrief van VVP

De volgende nieuwsbrief van VVP verschijnt maandag 6 augustus 2018.