Stop met e-mail en WhatsApp

Justin Schlee 2018 DvhT

Door de AVG lijkt financieel dienstverlenend Nederland wel in rep en roer: discussies over gebruik van privacygevoelige informatie, het op verzoek leveren van klantdata, het volledig kunnen wissen van data in een wereld waar we moeten aantonen hoe zaken tot stand zijn gekomen. Ja, we kunnen er boeken over schrijven. Maar het kan niet veel nieuws onder de zon zijn.

De AVG is immers een aanscherping van bestaande regelgeving met de belofte om te gaan sanctioneren. Deze verhoogde aandacht voor security is wat mij betreft prima. Laten we eerlijk zijn, als branche gaan we niet goed om met de data van onze klanten. Een treffend voorbeeld is het gebruik van e-mail, we weten al jaren dat het niet versleuteld is en dat partijen zoals Google deze informatie gebruiken voor marketingdoeleinden. Iedereen herkent het fenomeen dat je soms een e-mail per ongeluk naar de verkeerde ontvanger verstuurd. Ondanks dit, gebruiken consumenten en dienstverleners e-mail als primair transportmiddel voor de uitwisseling van zeer persoonlijke informatie. Als we tools zoals WhatsApp gebruiken om onze processen te optimaliseren, pronken we daarmee in de media. Deze tools worden geleverd door bedrijven die data exploiteren. Ik begrijp hier echt helemaal niks van; vraagt niemand zich dan af waarom deze tools gratis zijn? Niet bepaald iets om trots op te zijn.

Als branche moeten wij onze verantwoordelijkheid nemen en zakelijke en particuliere consumenten beschermen. Die bescherming bieden wij als branche al als het gaat om afdekken van risico’s. Privacy is een immaterieel bezit, maar het is des te belangrijker om dat goed te beschermen. Laten we daar als branche het goede voorbeeld in geven. Want wat heb je als consument aan zekerheid over al je materiele zaken en financiën, als je identiteit op straat ligt? Zelf heb ik me goed georiënteerd op de mogelijkheden, maar ik heb niet datgene kunnen vinden wat ik zocht. Je kan e-mail versleutelen, maar ik wil consumenten niet confronteren met lastige wachtwoordprocessen. Je weet dan overigens nog steeds niet zeker wie er aan de andere kant van de lijn zit. Dat tools als Whatsapp en Facebook messenger geen alternatief vormen is klip en klaar. Want hoewel Whatsapp ook end-to-end-encryptie gebruikt, is dat nog geen garantie voor de bescherming van jouw gegevens. Al was het alleen al vanwege het feit dat deze tool documenten en afbeeldingen automatisch opslaat op de device van de ontvanger. Je bent de controle daarover dan volledig kwijt.

Omdat ik bij een bedrijf werk met een maatschappelijke verantwoordelijkheid, hebben we zelf het initiatief genomen om een veilige tool samen te stellen. Voor ons was een aantal elementen fundamenteel: integratiemogelijkheden (API) met bestaande systemen, veilig transport, simpele gebruikers ervaring (UX) en het kunnen vaststellen van de identiteit van beide partijen (verzender en ontvanger). Het uitvoeren van een IDEAL-betaling is gemeengoed geworden en daarom hebben we iDIN geselecteerd voor de identificatie van de gebruikers. IDIN wordt door de meeste grotere banken ondersteund en iedereen die een bankrekening afsluit heeft zich daarvoor toen al moeten identificeren. Op basis van die gegevens kunnen we met de IDINinlogmethode eenvoudig de identiteit vaststellen. Bijna iedereen kan tegenwoordig chatten, dus we hebben iDIN gecombineerd met een beveiligde chatapplicatie, die al in ziekenhuizen wordt gebruikt voor de uitwisseling van patiëntgegevens.

Die veilige oplossing is nu beschikbaar voor de totale financiële branche en is onafhankelijk van onze andere producten verkrijgbaar. Vanuit onze maatschappelijke verantwoordelijkheid en de urgentie die er is om de privacy van onze consumenten te beschermen, vind ik het belangrijk dat de hele branche dit binnen handbereik heeft. Hoe meer verschillende typen dienstverleners hiervan gebruik maken, hoe toegankelijker het platform voor de consument wordt. Want hoe handig is het als je binnen één veilige en betrouwbare omgeving, zonder zorgen, persoonlijke informatie uit kunt wisselen met je hypotheekadviseur, je makelaar, je verzekeringsadviseur, accountant én je notaris?

‘We weten al jaren dat partijen als Google informatie uit e-mails gebruiken’

Het klopt dat consumenten weer een extra app moeten installeren en een iDIN proces moeten doorlopen. Dat kan onwennig zijn of een belemmering vormen. Maar als wij consumenten niet kunnen uitleggen en overtuigen waarom dit belangrijk is, dan zit het probleem misschien wel ergens anders.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Digitalisering leidt tot passende producten

Digitalisering leidt tot passende producten

(door Justin Schlee, ANVA) Digitalisering en samenwerking is de basis van onze toekomst, laten we dit juist gaan stimuleren. In oktober publiceerde de AFM haar...

Bijzonder en persoonlijk

Bijzonder en persoonlijk

“Probeer complexiteit en diversiteit terug te brengen zodat er meer tijd is dat kleine beetje extra te geven wat je als adviseur bijzonder en persoonlijk...

Lezing VPV Rotterdam: durf buiten je eigen kaders te kijken

Lezing VPV Rotterdam: durf buiten je eigen kaders te kijken

"Buiten je eigen kaders kijken en durven samenwerken zijn belangrijke competenties om te ontwikkelen wil je als sector mee blijven doen en niet worden ingehaald...

De robo versie van mijzelf

De robo versie van mijzelf

(door Justin Schlee, ANVA) Uiteraard blijven we persoonlijk contact houden met de particuliere en zakelijke consument, maar ons werk zal in de toekomst verschuiven...

Anva lanceert Anva Hub

Anva lanceert Anva Hub

Anva lanceert tijdens het Anva Fest op 17 april Anva Hub, een nieuw cloudplatform. Het platform biedt apps waarmee gebruikers werkprocessen zo efficiënt mogelijk...

Adresscan webservice Infofolio in Anva Rules

Adresscan webservice Infofolio in Anva Rules

De Adresscan webservice van Infofolio is vanaf nu geïntegreerd in de software van Anva. Hierdoor zijn de noodzakelijke premiebepalende kenmerken, waaronder...

Energie

Energie

Als VVP-team zijn we ongelooflijk blij en dankbaar dat ons 75-jarig jubileum niet ongemerkt voorbij is gegaan. Dankzij de support van een groot aantal bedrijven...

Veilige klantcommunicatie met Safebay

Veilige klantcommunicatie met Safebay

Afgelopen jaar stond in het teken van de AVG. De eisen die gesteld worden aan het veilig uitwisselen van privacygevoelige gegevens brachten veel werk met zich...

Klaar met straightthrough processing

Klaar met straightthrough processing

  De afgelopen jaren zijn we druk bezig geweest minuten af te snoepen van onze vertrouwde administratieve processen. Natuurlijk een prima zaak om kosten...

Robot nog lang geen adviseur

Robot nog lang geen adviseur

‘Omarm een robot, ga voor advies’. Dat was het motto van de VVP Dag van het Topadvies 2018. De deelnemers kregen tal van tips hoe ze als financieel...