Stop met e-mail en WhatsApp

Justin Schlee 2018 DvhT

Door de AVG lijkt financieel dienstverlenend Nederland wel in rep en roer: discussies over gebruik van privacygevoelige informatie, het op verzoek leveren van klantdata, het volledig kunnen wissen van data in een wereld waar we moeten aantonen hoe zaken tot stand zijn gekomen. Ja, we kunnen er boeken over schrijven. Maar het kan niet veel nieuws onder de zon zijn.

De AVG is immers een aanscherping van bestaande regelgeving met de belofte om te gaan sanctioneren. Deze verhoogde aandacht voor security is wat mij betreft prima. Laten we eerlijk zijn, als branche gaan we niet goed om met de data van onze klanten. Een treffend voorbeeld is het gebruik van e-mail, we weten al jaren dat het niet versleuteld is en dat partijen zoals Google deze informatie gebruiken voor marketingdoeleinden. Iedereen herkent het fenomeen dat je soms een e-mail per ongeluk naar de verkeerde ontvanger verstuurd. Ondanks dit, gebruiken consumenten en dienstverleners e-mail als primair transportmiddel voor de uitwisseling van zeer persoonlijke informatie. Als we tools zoals WhatsApp gebruiken om onze processen te optimaliseren, pronken we daarmee in de media. Deze tools worden geleverd door bedrijven die data exploiteren. Ik begrijp hier echt helemaal niks van; vraagt niemand zich dan af waarom deze tools gratis zijn? Niet bepaald iets om trots op te zijn.

Als branche moeten wij onze verantwoordelijkheid nemen en zakelijke en particuliere consumenten beschermen. Die bescherming bieden wij als branche al als het gaat om afdekken van risico’s. Privacy is een immaterieel bezit, maar het is des te belangrijker om dat goed te beschermen. Laten we daar als branche het goede voorbeeld in geven. Want wat heb je als consument aan zekerheid over al je materiele zaken en financiën, als je identiteit op straat ligt? Zelf heb ik me goed georiënteerd op de mogelijkheden, maar ik heb niet datgene kunnen vinden wat ik zocht. Je kan e-mail versleutelen, maar ik wil consumenten niet confronteren met lastige wachtwoordprocessen. Je weet dan overigens nog steeds niet zeker wie er aan de andere kant van de lijn zit. Dat tools als Whatsapp en Facebook messenger geen alternatief vormen is klip en klaar. Want hoewel Whatsapp ook end-to-end-encryptie gebruikt, is dat nog geen garantie voor de bescherming van jouw gegevens. Al was het alleen al vanwege het feit dat deze tool documenten en afbeeldingen automatisch opslaat op de device van de ontvanger. Je bent de controle daarover dan volledig kwijt.

Omdat ik bij een bedrijf werk met een maatschappelijke verantwoordelijkheid, hebben we zelf het initiatief genomen om een veilige tool samen te stellen. Voor ons was een aantal elementen fundamenteel: integratiemogelijkheden (API) met bestaande systemen, veilig transport, simpele gebruikers ervaring (UX) en het kunnen vaststellen van de identiteit van beide partijen (verzender en ontvanger). Het uitvoeren van een IDEAL-betaling is gemeengoed geworden en daarom hebben we iDIN geselecteerd voor de identificatie van de gebruikers. IDIN wordt door de meeste grotere banken ondersteund en iedereen die een bankrekening afsluit heeft zich daarvoor toen al moeten identificeren. Op basis van die gegevens kunnen we met de IDINinlogmethode eenvoudig de identiteit vaststellen. Bijna iedereen kan tegenwoordig chatten, dus we hebben iDIN gecombineerd met een beveiligde chatapplicatie, die al in ziekenhuizen wordt gebruikt voor de uitwisseling van patiëntgegevens.

Die veilige oplossing is nu beschikbaar voor de totale financiële branche en is onafhankelijk van onze andere producten verkrijgbaar. Vanuit onze maatschappelijke verantwoordelijkheid en de urgentie die er is om de privacy van onze consumenten te beschermen, vind ik het belangrijk dat de hele branche dit binnen handbereik heeft. Hoe meer verschillende typen dienstverleners hiervan gebruik maken, hoe toegankelijker het platform voor de consument wordt. Want hoe handig is het als je binnen één veilige en betrouwbare omgeving, zonder zorgen, persoonlijke informatie uit kunt wisselen met je hypotheekadviseur, je makelaar, je verzekeringsadviseur, accountant én je notaris?

‘We weten al jaren dat partijen als Google informatie uit e-mails gebruiken’

Het klopt dat consumenten weer een extra app moeten installeren en een iDIN proces moeten doorlopen. Dat kan onwennig zijn of een belemmering vormen. Maar als wij consumenten niet kunnen uitleggen en overtuigen waarom dit belangrijk is, dan zit het probleem misschien wel ergens anders.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Monshouwer winnaar Advies Award provincie Utrecht

Monshouwer winnaar Advies Award provincie Utrecht

Monshouwer Assurantiën is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Utrecht. Jeroen Monshouwer neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet winnaar Advies Award provincie Friesland

AdviesNet Noord-Nederland is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Friesland. Renee Lagerwaard neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...

Berends & Slump winnaar Advies Award provincie Gelderland

Berends & Slump winnaar Advies Award provincie Gelderland

Berends & Slump is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Gelderland. René Slump neemt de award in ontvangst uit handen van jurylid...

KOK Advies opnieuw winnaar Advies Award provincie Noord-Holland

KOK Advies opnieuw winnaar Advies Award provincie Noord-Holland

KOK Advies is – evenals in 2020 - de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Noord-Holland. Léoni en Marco Kok nemen de award in ontvangst...

Van de Mortel winnaar Advies Award provincie Limburg

Van de Mortel winnaar Advies Award provincie Limburg

Van de Mortel Assurantie Advies is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Limburg. Bart van der Sterren nam de award in ontvangst uit handen van...

Advies & Kies winnaar Advies Award provincie Flevoland

Advies & Kies winnaar Advies Award provincie Flevoland

Advies & Kies is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Flevoland. Niels Dubbeldam, Arjan van der Korst en Mark Hogendorf nemen de award in...

Goossens winnaar Advies Award provincie Noord-Brabant

Goossens winnaar Advies Award provincie Noord-Brabant

Assurantiekantoor Goossens is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Noord-Brabant. Fausta en Natasja Goossens plus team nemen de award in ontvangst...

Boudesteijn winnaar Advies Award provincie Overijssel

Boudesteijn winnaar Advies Award provincie Overijssel

Boudesteijn Hypotheken en is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Overijssel. Ingeborg Boudesteijn neemt de award in ontvangst uit handen van...

Schonewille & Ter Harkel winnaar Advies Award provincie Groningen

Schonewille & Ter Harkel winnaar Advies Award provincie Groningen

Schonewille & Ter Harkel is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Groningen. Bert ter Harkel (links) en Peter Tillema nemen de award in ontvangst...

Vogel Adviesgroep winnaar Advies Award provincie Zuid-Holland

Vogel Adviesgroep winnaar Advies Award provincie Zuid-Holland

De Vogel Adviesgroep is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Zuid-Holland. Jan Peter Robijn en Leon van den Nieuwendijk nemen de award in ontvangst...