Stop met e-mail en WhatsApp

Justin Schlee 2018 DvhT

Door de AVG lijkt financieel dienstverlenend Nederland wel in rep en roer: discussies over gebruik van privacygevoelige informatie, het op verzoek leveren van klantdata, het volledig kunnen wissen van data in een wereld waar we moeten aantonen hoe zaken tot stand zijn gekomen. Ja, we kunnen er boeken over schrijven. Maar het kan niet veel nieuws onder de zon zijn.

De AVG is immers een aanscherping van bestaande regelgeving met de belofte om te gaan sanctioneren. Deze verhoogde aandacht voor security is wat mij betreft prima. Laten we eerlijk zijn, als branche gaan we niet goed om met de data van onze klanten. Een treffend voorbeeld is het gebruik van e-mail, we weten al jaren dat het niet versleuteld is en dat partijen zoals Google deze informatie gebruiken voor marketingdoeleinden. Iedereen herkent het fenomeen dat je soms een e-mail per ongeluk naar de verkeerde ontvanger verstuurd. Ondanks dit, gebruiken consumenten en dienstverleners e-mail als primair transportmiddel voor de uitwisseling van zeer persoonlijke informatie. Als we tools zoals WhatsApp gebruiken om onze processen te optimaliseren, pronken we daarmee in de media. Deze tools worden geleverd door bedrijven die data exploiteren. Ik begrijp hier echt helemaal niks van; vraagt niemand zich dan af waarom deze tools gratis zijn? Niet bepaald iets om trots op te zijn.

Als branche moeten wij onze verantwoordelijkheid nemen en zakelijke en particuliere consumenten beschermen. Die bescherming bieden wij als branche al als het gaat om afdekken van risico’s. Privacy is een immaterieel bezit, maar het is des te belangrijker om dat goed te beschermen. Laten we daar als branche het goede voorbeeld in geven. Want wat heb je als consument aan zekerheid over al je materiele zaken en financiën, als je identiteit op straat ligt? Zelf heb ik me goed georiënteerd op de mogelijkheden, maar ik heb niet datgene kunnen vinden wat ik zocht. Je kan e-mail versleutelen, maar ik wil consumenten niet confronteren met lastige wachtwoordprocessen. Je weet dan overigens nog steeds niet zeker wie er aan de andere kant van de lijn zit. Dat tools als Whatsapp en Facebook messenger geen alternatief vormen is klip en klaar. Want hoewel Whatsapp ook end-to-end-encryptie gebruikt, is dat nog geen garantie voor de bescherming van jouw gegevens. Al was het alleen al vanwege het feit dat deze tool documenten en afbeeldingen automatisch opslaat op de device van de ontvanger. Je bent de controle daarover dan volledig kwijt.

Omdat ik bij een bedrijf werk met een maatschappelijke verantwoordelijkheid, hebben we zelf het initiatief genomen om een veilige tool samen te stellen. Voor ons was een aantal elementen fundamenteel: integratiemogelijkheden (API) met bestaande systemen, veilig transport, simpele gebruikers ervaring (UX) en het kunnen vaststellen van de identiteit van beide partijen (verzender en ontvanger). Het uitvoeren van een IDEAL-betaling is gemeengoed geworden en daarom hebben we iDIN geselecteerd voor de identificatie van de gebruikers. IDIN wordt door de meeste grotere banken ondersteund en iedereen die een bankrekening afsluit heeft zich daarvoor toen al moeten identificeren. Op basis van die gegevens kunnen we met de IDINinlogmethode eenvoudig de identiteit vaststellen. Bijna iedereen kan tegenwoordig chatten, dus we hebben iDIN gecombineerd met een beveiligde chatapplicatie, die al in ziekenhuizen wordt gebruikt voor de uitwisseling van patiëntgegevens.

Die veilige oplossing is nu beschikbaar voor de totale financiële branche en is onafhankelijk van onze andere producten verkrijgbaar. Vanuit onze maatschappelijke verantwoordelijkheid en de urgentie die er is om de privacy van onze consumenten te beschermen, vind ik het belangrijk dat de hele branche dit binnen handbereik heeft. Hoe meer verschillende typen dienstverleners hiervan gebruik maken, hoe toegankelijker het platform voor de consument wordt. Want hoe handig is het als je binnen één veilige en betrouwbare omgeving, zonder zorgen, persoonlijke informatie uit kunt wisselen met je hypotheekadviseur, je makelaar, je verzekeringsadviseur, accountant én je notaris?

‘We weten al jaren dat partijen als Google informatie uit e-mails gebruiken’

Het klopt dat consumenten weer een extra app moeten installeren en een iDIN proces moeten doorlopen. Dat kan onwennig zijn of een belemmering vormen. Maar als wij consumenten niet kunnen uitleggen en overtuigen waarom dit belangrijk is, dan zit het probleem misschien wel ergens anders.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Overbeeke winnaar Advies Award provincie Zeeland

Overbeeke winnaar Advies Award provincie Zeeland

Overbeeke is - evenals vorig jaar -de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Zeeland. Marton Overbeeke neemt de award in ontvangst uit handen van...

Mulderij winnaar Advies Award 2021 provincie Drenthe

Mulderij winnaar Advies Award 2021 provincie Drenthe

Henk Mulderij Financieel Advieskantoor is de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Drenthe. Henk Mulderij jr neemt de award in ontvangst uit handen...

En dit zijn de provinciewinnaars van de Advies Award 2021....

En dit zijn de provinciewinnaars van de Advies Award 2021....

De jury heeft de twaalf provinciewinnaars bekend gemaakt van de Advies Award 2021. Volgens de jury stuk voor stuk excellente advieskantoren die het adviesvak een...

Vernieuwer Cedric Muchall geeft finaleronde Advies Award 2021 extra glans

Vernieuwer Cedric Muchall geeft finaleronde Advies Award 2021 extra glans

Evenals vorig jaar vindt de online finale van de VVP Advies Award op 7 oktober plaats in de spectaculaire studio's van First Impression in Tilburg. Cedric Muchall...

Meer transparantie is niet nodig!

Meer transparantie is niet nodig!

We zijn even terug in 2007, een auto met chauffeur stopt voor de deur om mij naar het mooie Assen te brengen. De volgende ochtend, nog voordat de zon Drenthe heeft...

We leven in de toekomst

We leven in de toekomst

(door Justin Schlee, ANVA) Daar zit je dan aan de keukentafel, helemaal alleen of midden in de chaos. Meer thuiswerken is het nieuwe normaal, zegt men. Maar is...

Coen van Ham nieuwe voorzitter RvC ANVA

Coen van Ham nieuwe voorzitter RvC ANVA

Coen van Ham is benoemd tot nieuwe voorzitter van de Raad van Commissarissen van Anva. Van Ham volgt Wim Heeres op, die heeft aangegeven te zullen stoppen maar...

Het werk gaat door... Jurriën Schel

Het werk gaat door... Jurriën Schel

Onder de titel 'Het werk gaat door...' brengt VVP in beeld hoe financieel dienstverleners hun werk in deze tijd zo goed mogelijk oppakken. Het biedt inzicht in...

Anva en Adfiz stellen Safebay twee maanden gratis beschikbaar

Anva en Adfiz stellen Safebay twee maanden gratis beschikbaar

Anva en Adfiz stellen het communicatieplatform Safebay twee maanden lang gratis beschikbaar. Op deze manier willen Anva en Adfiz adivseurs helpen om communicatie...

Unieke en cruciale samenwerking in het volmachtkanaal

Unieke en cruciale samenwerking in het volmachtkanaal

(Uit VVP-special Digitale Transformatie) “Het massaal omarmen door verzekeraars én volmachtbedrijven van het door de Stichting Uniforme Inrichting...