Stop met e-mail en WhatsApp

Justin Schlee 2018 DvhT

Door de AVG lijkt financieel dienstverlenend Nederland wel in rep en roer: discussies over gebruik van privacygevoelige informatie, het op verzoek leveren van klantdata, het volledig kunnen wissen van data in een wereld waar we moeten aantonen hoe zaken tot stand zijn gekomen. Ja, we kunnen er boeken over schrijven. Maar het kan niet veel nieuws onder de zon zijn.

De AVG is immers een aanscherping van bestaande regelgeving met de belofte om te gaan sanctioneren. Deze verhoogde aandacht voor security is wat mij betreft prima. Laten we eerlijk zijn, als branche gaan we niet goed om met de data van onze klanten. Een treffend voorbeeld is het gebruik van e-mail, we weten al jaren dat het niet versleuteld is en dat partijen zoals Google deze informatie gebruiken voor marketingdoeleinden. Iedereen herkent het fenomeen dat je soms een e-mail per ongeluk naar de verkeerde ontvanger verstuurd. Ondanks dit, gebruiken consumenten en dienstverleners e-mail als primair transportmiddel voor de uitwisseling van zeer persoonlijke informatie. Als we tools zoals WhatsApp gebruiken om onze processen te optimaliseren, pronken we daarmee in de media. Deze tools worden geleverd door bedrijven die data exploiteren. Ik begrijp hier echt helemaal niks van; vraagt niemand zich dan af waarom deze tools gratis zijn? Niet bepaald iets om trots op te zijn.

Als branche moeten wij onze verantwoordelijkheid nemen en zakelijke en particuliere consumenten beschermen. Die bescherming bieden wij als branche al als het gaat om afdekken van risico’s. Privacy is een immaterieel bezit, maar het is des te belangrijker om dat goed te beschermen. Laten we daar als branche het goede voorbeeld in geven. Want wat heb je als consument aan zekerheid over al je materiele zaken en financiën, als je identiteit op straat ligt? Zelf heb ik me goed georiënteerd op de mogelijkheden, maar ik heb niet datgene kunnen vinden wat ik zocht. Je kan e-mail versleutelen, maar ik wil consumenten niet confronteren met lastige wachtwoordprocessen. Je weet dan overigens nog steeds niet zeker wie er aan de andere kant van de lijn zit. Dat tools als Whatsapp en Facebook messenger geen alternatief vormen is klip en klaar. Want hoewel Whatsapp ook end-to-end-encryptie gebruikt, is dat nog geen garantie voor de bescherming van jouw gegevens. Al was het alleen al vanwege het feit dat deze tool documenten en afbeeldingen automatisch opslaat op de device van de ontvanger. Je bent de controle daarover dan volledig kwijt.

Omdat ik bij een bedrijf werk met een maatschappelijke verantwoordelijkheid, hebben we zelf het initiatief genomen om een veilige tool samen te stellen. Voor ons was een aantal elementen fundamenteel: integratiemogelijkheden (API) met bestaande systemen, veilig transport, simpele gebruikers ervaring (UX) en het kunnen vaststellen van de identiteit van beide partijen (verzender en ontvanger). Het uitvoeren van een IDEAL-betaling is gemeengoed geworden en daarom hebben we iDIN geselecteerd voor de identificatie van de gebruikers. IDIN wordt door de meeste grotere banken ondersteund en iedereen die een bankrekening afsluit heeft zich daarvoor toen al moeten identificeren. Op basis van die gegevens kunnen we met de IDINinlogmethode eenvoudig de identiteit vaststellen. Bijna iedereen kan tegenwoordig chatten, dus we hebben iDIN gecombineerd met een beveiligde chatapplicatie, die al in ziekenhuizen wordt gebruikt voor de uitwisseling van patiëntgegevens.

Die veilige oplossing is nu beschikbaar voor de totale financiële branche en is onafhankelijk van onze andere producten verkrijgbaar. Vanuit onze maatschappelijke verantwoordelijkheid en de urgentie die er is om de privacy van onze consumenten te beschermen, vind ik het belangrijk dat de hele branche dit binnen handbereik heeft. Hoe meer verschillende typen dienstverleners hiervan gebruik maken, hoe toegankelijker het platform voor de consument wordt. Want hoe handig is het als je binnen één veilige en betrouwbare omgeving, zonder zorgen, persoonlijke informatie uit kunt wisselen met je hypotheekadviseur, je makelaar, je verzekeringsadviseur, accountant én je notaris?

‘We weten al jaren dat partijen als Google informatie uit e-mails gebruiken’

Het klopt dat consumenten weer een extra app moeten installeren en een iDIN proces moeten doorlopen. Dat kan onwennig zijn of een belemmering vormen. Maar als wij consumenten niet kunnen uitleggen en overtuigen waarom dit belangrijk is, dan zit het probleem misschien wel ergens anders.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Extreem dichtbij en ongelooflijk digitaal

Extreem dichtbij en ongelooflijk digitaal

(Rondetafelgesprek in VVP-special 'Adviesvak als cruciaal beroep'). Het intermediair groeide het afgelopen decennium onmiskenbaar in zijn of haar adviesrol. Financieel...

Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021

Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021

Adviesgroep De Vogel is de winnaar van de VVP Advies Award 2021. Het op Goeree-Overflakkee gevestigde kantoor kreeg de meeste stemmen tijdens de finaleronde in de...

Bepaal vanmiddag wie de Advies Award 2021 wint

Bepaal vanmiddag wie de Advies Award 2021 wint

Woon de spectaculaire, korte live-uitzending van de finale van de Advies Award 2021 bij en bepaal wie zich het meest klantvriendelijke advieskantoor van 2021 mag...

Halve finale Advies Award 2021 in beeld...

Halve finale Advies Award 2021 in beeld...

De drie finalisten van de Advies Award 2021 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 15 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een sfeerimpressie...

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

“Boudesteyn Hypotheken en Verzekeringen, KOK Advies en De Vogel Adviesgroep zijn  de finalisten van de VVP Advies Award 2021. Deze kantoren hebben een...

En de halve finalisten en provinciewinnaars zijn…

En de halve finalisten en provinciewinnaars zijn…

(Uit VVP 4-2021) De jury heeft begin juli de zes halve finalisten bekend gemaakt van de VVP Advies Award 2021. Dit zijn: Advies & Kies (Flevoland), Adviesnet...

Spanning richting halve finale Adives Award 2021 stijgt

Spanning richting halve finale Adives Award 2021 stijgt

Volgende week woensdag 15 september vindt de halve finale plaats van de Advies Award 2021. De halve finalisten zijn: Advies & Kies (Flevoland), Adviesnet Noord...

ANVA en AWI: gezamenlijke productengines

ANVA en AWI: gezamenlijke productengines

Gezamenlijke productengines voor verzekeraars en gevolmachtigden (Insurance Product Content) zijn het eerste dat ANVA en AWI in het kader van hun partnership samen...

Roel van Dijk (ANVA) draagt stokje over

Roel van Dijk (ANVA) draagt stokje over

Na ruim dertien jaar met volle overgave bij ANVA te hebben gewerkt, kiest Roel van Dijk, algemeendirecteur sinds 2008, ervoor om het stokje over te dragen aan een...

De zes halve finalisten van de VVP Advies Award 2021 zijn…

De zes halve finalisten van de VVP Advies Award 2021 zijn…

De jury heeft de zes halve finalisten bekend gemaakt van de Advies Award 2021. Dit zijn: Advies & Kies (Flevoland), AdviesNet Noord Nederland (Friesland),...