Van transactie naar relatie

Michiel van der Linde

Steeds meer banken danken hun groei voor een belangrijk deel aan het intermediair. Zo ook Lloyds Bank. VVP sprak met Tom Starink (hoofd marketing & sales) en Michiel van der Linde (manager intermediaire distributie & service) van Lloyds bank over de Brexit, aflossingsvrije hypotheken en de toenemende impact van digitalisering.

Op dit moment staat er volgens DNB 340 miljard euro uit aan aflossingsvrije hypotheken. Een probleem? “Ik vind dat we moeten oppassen om op het begrip aflossingsvrije hypotheek direct het woord ‘probleem’ te plakken. Tegelijkertijd denk ik dat het terecht is dat DNB en AFM de financiële sector oproepen om zich er maximaal voor in te spannen, dat klanten zich bewust zijn van een aflossingsvrije hypotheek en dat deze schuld op enig moment moet worden afgelost”, aldus Tom Starink.

“Onze Engelse moeder kijkt net als de Nederlandse toezichthouders kritisch naar het gemak waarmee in Nederland in het verleden aflossingsvrije hypotheken zijn verstrekt. In Engeland kent men deze hypotheekvorm ook, maar daar is men door de jaren heen veel terughoudender geweest met de verstrekking ervan. Overigens gebruikt men daar de veel correctere naam van Interest Only hypotheek.”

Nieuwe acceptatienormen

“Ook wij zijn nog steeds bereid om aflossingsvrije hypotheken te financieren”, vervolgt Michiel van der Linde “Eind 2017 hebben wij hiervoor een vernieuwing aangebracht waarvan wij hopen dat deze marktbreed wordt overgenomen. In essentie komt het erop neer, dat wij op het moment van de aanvraag niet alleen toetsen of de hypotheek op het moment van verstrekking voor de klant betaalbaar is, maar ook de betaalbaarheid aan het einde van de looptijd. Eigenlijk is dit heel logisch. Bij de uitleg aan de met ons samenwerkende adviseurs kregen we dan ook vaak te horen: waarom is dit niet veel eerder ingevoerd? Tom Starink vult aan: “Ik snap die opmerking, want blijkt die betaalbaarheid aan het einde van de looptijd goed te dragen, dan is het niet nodig om de Interest Only hypotheek als een probleem te zien.”

Langdurige relatie

Starink signaleert ‘dat de relatie tussen adviseur en klant bij hypothecair krediet bezig is zich snel te wijzigen’. “Was de hypotheek vroeger vooral een eenmalige transactie, tegenwoordig is de hypotheek steeds vaker onderdeel van een langjarige relatie tussen klant en adviseur.” Hij noemt dit een goede ontwikkeling.

Van der Linde vervolgt: “Wij informeren onze hypotheekklanten elk jaar schriftelijk over de status van hun hypotheekschuld en de betekenis daarvan. Naarmate de looptijd van de hypotheek vordert, zullen wij dat steeds indringender verwoorden. We willen voorkomen dat klanten te laat tot de ontdekking komen, dat een aflossingsvrije hypotheek niet betekent dat er niet afgelost hoeft te worden. In de meeste gevallen blijkt dat klanten en hun adviseur goede voorzieningen hebben getroffen voor de aflossing. Maar er zijn altijd situaties waarin bijvoorbeeld de oorspronkelijke adviseur niet meer actief is. Een klant kan in zo’n situatie tussen wal en schip vallen. In onze communicatie stimuleren wij de klant om zich toch weer tot een adviseur te wenden en dat lukt prima. De inzet van onafhankelijk financieel adviseurs is en blijft het meest effectieve middel om de bewustwording van consumenten over de betekenis van een aflossingsvrije hypotheek te vergroten.”

Brexit: sterkere positie in Nederland

Lloyds Bank is in Groot Brittannië gevestigd. Hoe moet het verder, nu Groot Brittannië heeft gekozen voor een Brexit? Starink: “Als gevolg van de Brexit verliezen wij ons Europees paspoort. Wij hebben er oor gekozen om een zelfstandige Europese Bankvergunning onder Duits toezicht aan te vragen. Dat zal voor onze Nederlandse activiteiten vrijwel geen merkbare gevolgen hebben. We voorzien dat onze positie op de Nederlandse markt door deze wijziging alleen maar sterker zal worden.”

Digitalisering verandert processen

“In de komende jaren zullen we een versnelling zien in digitale ontwikkelingen op het gebied van de bemiddeling van hypothecair krediet. Het aantal handelingen dat nodig is om een kredietaanvraag te doen, zal drastisch afnemen en de afwikkeling hiervan zal enorm worden versneld. Dat zal voor alle partijen in de sector grote gevolgen hebben. Kijken we naar onze eigen activiteiten, dan zien we nu al een forse stijging van de productiviteit per medewerker. Dit stelt ons in staat onze groeiambities waar te maken, zonder een grote toename van medewerkers”, aldus Starink.

“Ook voor adviseurs zal de digitalisering gevolgen hebben: minder administratieve werkzaamheden, waardoor de focus steeds meer gelegd kan worden daar waar adviseurs het meest sterk in zijn: advies. Wij verwachten dat adviseurs daarbij het adviesgebied steeds breder zullen invullen en zich dus niet alleen met de financiering van de woning zullen bezighouden, maar bijvoorbeeld ook met de advisering voor het duurzaam maken van de woning en het aanpassen van de woning aan de leeftijd van de bewoners.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Lloyds Bank: vakpaper vergelijkingskaart

Lloyds Bank: vakpaper vergelijkingskaart

Lloyds Bank heeft een vakpaper gemaakt van de belangrijkste vragen en antwoorden rondom de Vergelijkingskaart. Dit overzicht is gratis te downloaden op de website...

Halve finale Advies Award 2023 in beeld…

Halve finale Advies Award 2023 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2023 zijn inmiddels bekend. Van de spannende halve finale, die 6 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een korte sfeerimpressie...

Finalisten Advies Award 2023 in beeld

Finalisten Advies Award 2023 in beeld

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023.  Ze waren al winnaar in hun eigen categorie, resp....

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...

Buro Philip van den Hurk (Particulier), Veldhuis Advies (Zakelijk), Sinior Financieel Advies (Hypotheken), ABC Pensioen (Pensioen), Noventas (Niche) en Van Steensel...

ABC Pensioen wint VVP Advies Award 2023 Pensioen

ABC Pensioen wint VVP Advies Award 2023 Pensioen

ABC Pensioen heeft de VVP Advies Award 2023 Categorie Pensioen gewonnen. Jurylid Bob Klijn (Söderberg & Partners) overhandigde persoonlijk namens de jury...

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

De jury van de VVP Advies Award 2023 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...

Thomas verzekert wint Starterspijs VVP Advies Award 2023

Thomas verzekert wint Starterspijs VVP Advies Award 2023

Thomas verzekert heeft de startersprijs gewonnen van de VVP Advies Award 2023. Thomas van Uunen nam de award in ontvangst uit handen van jurylid Odette Bakker...

Sinior trots op nominatie VVP Advies Award 2023

Sinior trots op nominatie VVP Advies Award 2023

Ninorta Demir van Sinior Financieel Advies en Hypotheken is supertrots op de nominatie voor de Advies Award 2023 in de categorie Hypotheken en dat staalt ze samen...

Rondetafel duurzaamheid: Versnellen verduurzaming kan alleen gezamenlijk

Rondetafel duurzaamheid: Versnellen verduurzaming kan alleen gezamenlijk

Hoe kunnen we als financiële sector verduurzaming versnellen? Dat was de hamvraag tijdens het door Financieel Zeker georganiseerde rondetafelgesprek in Cultuur...

Noventas:  nominatie VVP Advies Award 2023 is belangrijke erkenning

Noventas: nominatie VVP Advies Award 2023 is belangrijke erkenning

"Wij zijn erg blij en trots te zijn erkend als een van de meest klantgerichte financiële advieskantoren van Nederland", zegt Gabri Hessels, oprichter van...