Van transactie naar relatie

Michiel van der Linde

Steeds meer banken danken hun groei voor een belangrijk deel aan het intermediair. Zo ook Lloyds Bank. VVP sprak met Tom Starink (hoofd marketing & sales) en Michiel van der Linde (manager intermediaire distributie & service) van Lloyds bank over de Brexit, aflossingsvrije hypotheken en de toenemende impact van digitalisering.

Op dit moment staat er volgens DNB 340 miljard euro uit aan aflossingsvrije hypotheken. Een probleem? “Ik vind dat we moeten oppassen om op het begrip aflossingsvrije hypotheek direct het woord ‘probleem’ te plakken. Tegelijkertijd denk ik dat het terecht is dat DNB en AFM de financiële sector oproepen om zich er maximaal voor in te spannen, dat klanten zich bewust zijn van een aflossingsvrije hypotheek en dat deze schuld op enig moment moet worden afgelost”, aldus Tom Starink.

“Onze Engelse moeder kijkt net als de Nederlandse toezichthouders kritisch naar het gemak waarmee in Nederland in het verleden aflossingsvrije hypotheken zijn verstrekt. In Engeland kent men deze hypotheekvorm ook, maar daar is men door de jaren heen veel terughoudender geweest met de verstrekking ervan. Overigens gebruikt men daar de veel correctere naam van Interest Only hypotheek.”

Nieuwe acceptatienormen

“Ook wij zijn nog steeds bereid om aflossingsvrije hypotheken te financieren”, vervolgt Michiel van der Linde “Eind 2017 hebben wij hiervoor een vernieuwing aangebracht waarvan wij hopen dat deze marktbreed wordt overgenomen. In essentie komt het erop neer, dat wij op het moment van de aanvraag niet alleen toetsen of de hypotheek op het moment van verstrekking voor de klant betaalbaar is, maar ook de betaalbaarheid aan het einde van de looptijd. Eigenlijk is dit heel logisch. Bij de uitleg aan de met ons samenwerkende adviseurs kregen we dan ook vaak te horen: waarom is dit niet veel eerder ingevoerd? Tom Starink vult aan: “Ik snap die opmerking, want blijkt die betaalbaarheid aan het einde van de looptijd goed te dragen, dan is het niet nodig om de Interest Only hypotheek als een probleem te zien.”

Langdurige relatie

Starink signaleert ‘dat de relatie tussen adviseur en klant bij hypothecair krediet bezig is zich snel te wijzigen’. “Was de hypotheek vroeger vooral een eenmalige transactie, tegenwoordig is de hypotheek steeds vaker onderdeel van een langjarige relatie tussen klant en adviseur.” Hij noemt dit een goede ontwikkeling.

Van der Linde vervolgt: “Wij informeren onze hypotheekklanten elk jaar schriftelijk over de status van hun hypotheekschuld en de betekenis daarvan. Naarmate de looptijd van de hypotheek vordert, zullen wij dat steeds indringender verwoorden. We willen voorkomen dat klanten te laat tot de ontdekking komen, dat een aflossingsvrije hypotheek niet betekent dat er niet afgelost hoeft te worden. In de meeste gevallen blijkt dat klanten en hun adviseur goede voorzieningen hebben getroffen voor de aflossing. Maar er zijn altijd situaties waarin bijvoorbeeld de oorspronkelijke adviseur niet meer actief is. Een klant kan in zo’n situatie tussen wal en schip vallen. In onze communicatie stimuleren wij de klant om zich toch weer tot een adviseur te wenden en dat lukt prima. De inzet van onafhankelijk financieel adviseurs is en blijft het meest effectieve middel om de bewustwording van consumenten over de betekenis van een aflossingsvrije hypotheek te vergroten.”

Brexit: sterkere positie in Nederland

Lloyds Bank is in Groot Brittannië gevestigd. Hoe moet het verder, nu Groot Brittannië heeft gekozen voor een Brexit? Starink: “Als gevolg van de Brexit verliezen wij ons Europees paspoort. Wij hebben er oor gekozen om een zelfstandige Europese Bankvergunning onder Duits toezicht aan te vragen. Dat zal voor onze Nederlandse activiteiten vrijwel geen merkbare gevolgen hebben. We voorzien dat onze positie op de Nederlandse markt door deze wijziging alleen maar sterker zal worden.”

Digitalisering verandert processen

“In de komende jaren zullen we een versnelling zien in digitale ontwikkelingen op het gebied van de bemiddeling van hypothecair krediet. Het aantal handelingen dat nodig is om een kredietaanvraag te doen, zal drastisch afnemen en de afwikkeling hiervan zal enorm worden versneld. Dat zal voor alle partijen in de sector grote gevolgen hebben. Kijken we naar onze eigen activiteiten, dan zien we nu al een forse stijging van de productiviteit per medewerker. Dit stelt ons in staat onze groeiambities waar te maken, zonder een grote toename van medewerkers”, aldus Starink.

“Ook voor adviseurs zal de digitalisering gevolgen hebben: minder administratieve werkzaamheden, waardoor de focus steeds meer gelegd kan worden daar waar adviseurs het meest sterk in zijn: advies. Wij verwachten dat adviseurs daarbij het adviesgebied steeds breder zullen invullen en zich dus niet alleen met de financiering van de woning zullen bezighouden, maar bijvoorbeeld ook met de advisering voor het duurzaam maken van de woning en het aanpassen van de woning aan de leeftijd van de bewoners.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Adviescampagne 2019: Lloyds promoot intermediaire financieel routeplanner

Adviescampagne 2019: Lloyds promoot intermediaire financieel routeplanner

"Met onze campagne willen we bereiken dat de samenleving het gebruik van de intermediaire financieel routeplanner als iets heel vanzelfsprekends gaat beschouwen",...

Intermediaire financieel routeplanner

Intermediaire financieel routeplanner

Nederland is een van de weinige landen in de wereld waar de meeste hypotheken en verzekeringen worden aangeschaft via onafhankelijk financieel adviseurs. Daarom...

Hypotheekbedrijven halen geld op voor Cruyff Foundation

Hypotheekbedrijven halen geld op voor Cruyff Foundation

Vanuit de hypotheeksector namen onlangs De Hypotheekshop en Lloyds Bank met een gezamenlijk team deel aan de Cruyff Foundation Cup. De Cruyff Foundation Cup is een...

"Kantoren zoeken passend verdienmodel bij onderhoud"

"Kantoren zoeken passend verdienmodel bij onderhoud"

Vrij algemeen leeft de visie dat een groter deel van de werkzaamheden van het advieskantoor in de komende jaren zal bestaan uit onderhoud van in het verleden afgesloten...

Consument positief over hypotheekadviseur als geldverstrekker review vraagt

Consument positief over hypotheekadviseur als geldverstrekker review vraagt

Ook als de onafhankelijk adviseur op geen enkele wijze betrokken is bij het uitvragen van reviews blijken consumenten heel tevreden. Dat is de conclusie op basis...

Bankvergunning in Duitsland voor Lloyds Bank

Bankvergunning in Duitsland voor Lloyds Bank

Om na een mogelijke Brexit in Nederland actief te kunnen blijven, heeft Lloyds Bank een nieuwe bankvergunning aangevraagd en verkregen in Duitsland. Ook is het bijbehorende...

Lloyds Bank past tariefklassen voortaan automatisch aan

Lloyds Bank past tariefklassen voortaan automatisch aan

Lloyds Bank heeft per 1 januari haar beleid voor tariefklassen van hypotheken verruimd. Dit betekent dat klanten direct van een lagere rente profiteren als de hypotheek...

Trend standaardisering leidt tot meer waardering persoonlijk contact

Trend standaardisering leidt tot meer waardering persoonlijk contact

Persoonlijke contacten tussen adviseur en geldverstrekker worden steeds belangrijker als onderscheidend kenmerk. Dat blijkt uit de permanente meting beoordeling...

Lloyds biedt lening met NGH voor ondernemers

Lloyds biedt lening met NGH voor ondernemers

Lloyds Bank versterkt sinds kort hypotheken met NHG aan ondernemers met minimaal 12 maanden ‘ondernemerschap’. Tot voor kort konden alleen ondernemers...

Sommige mensen gaan ver om lening te krijgen op basis van onjuiste gegevens

Sommige mensen gaan ver om lening te krijgen op basis van onjuiste gegevens

"Het viel ons tijdens de expertsessie op dat intermediairs zich niet altijd een voorstelling kunnen maken hoe ver sommige consumenten gaan om een lening te krijgen...