Van transactie naar relatie

Michiel van der Linde

Steeds meer banken danken hun groei voor een belangrijk deel aan het intermediair. Zo ook Lloyds Bank. VVP sprak met Tom Starink (hoofd marketing & sales) en Michiel van der Linde (manager intermediaire distributie & service) van Lloyds bank over de Brexit, aflossingsvrije hypotheken en de toenemende impact van digitalisering.

Op dit moment staat er volgens DNB 340 miljard euro uit aan aflossingsvrije hypotheken. Een probleem? “Ik vind dat we moeten oppassen om op het begrip aflossingsvrije hypotheek direct het woord ‘probleem’ te plakken. Tegelijkertijd denk ik dat het terecht is dat DNB en AFM de financiële sector oproepen om zich er maximaal voor in te spannen, dat klanten zich bewust zijn van een aflossingsvrije hypotheek en dat deze schuld op enig moment moet worden afgelost”, aldus Tom Starink.

“Onze Engelse moeder kijkt net als de Nederlandse toezichthouders kritisch naar het gemak waarmee in Nederland in het verleden aflossingsvrije hypotheken zijn verstrekt. In Engeland kent men deze hypotheekvorm ook, maar daar is men door de jaren heen veel terughoudender geweest met de verstrekking ervan. Overigens gebruikt men daar de veel correctere naam van Interest Only hypotheek.”

Nieuwe acceptatienormen

“Ook wij zijn nog steeds bereid om aflossingsvrije hypotheken te financieren”, vervolgt Michiel van der Linde “Eind 2017 hebben wij hiervoor een vernieuwing aangebracht waarvan wij hopen dat deze marktbreed wordt overgenomen. In essentie komt het erop neer, dat wij op het moment van de aanvraag niet alleen toetsen of de hypotheek op het moment van verstrekking voor de klant betaalbaar is, maar ook de betaalbaarheid aan het einde van de looptijd. Eigenlijk is dit heel logisch. Bij de uitleg aan de met ons samenwerkende adviseurs kregen we dan ook vaak te horen: waarom is dit niet veel eerder ingevoerd? Tom Starink vult aan: “Ik snap die opmerking, want blijkt die betaalbaarheid aan het einde van de looptijd goed te dragen, dan is het niet nodig om de Interest Only hypotheek als een probleem te zien.”

Langdurige relatie

Starink signaleert ‘dat de relatie tussen adviseur en klant bij hypothecair krediet bezig is zich snel te wijzigen’. “Was de hypotheek vroeger vooral een eenmalige transactie, tegenwoordig is de hypotheek steeds vaker onderdeel van een langjarige relatie tussen klant en adviseur.” Hij noemt dit een goede ontwikkeling.

Van der Linde vervolgt: “Wij informeren onze hypotheekklanten elk jaar schriftelijk over de status van hun hypotheekschuld en de betekenis daarvan. Naarmate de looptijd van de hypotheek vordert, zullen wij dat steeds indringender verwoorden. We willen voorkomen dat klanten te laat tot de ontdekking komen, dat een aflossingsvrije hypotheek niet betekent dat er niet afgelost hoeft te worden. In de meeste gevallen blijkt dat klanten en hun adviseur goede voorzieningen hebben getroffen voor de aflossing. Maar er zijn altijd situaties waarin bijvoorbeeld de oorspronkelijke adviseur niet meer actief is. Een klant kan in zo’n situatie tussen wal en schip vallen. In onze communicatie stimuleren wij de klant om zich toch weer tot een adviseur te wenden en dat lukt prima. De inzet van onafhankelijk financieel adviseurs is en blijft het meest effectieve middel om de bewustwording van consumenten over de betekenis van een aflossingsvrije hypotheek te vergroten.”

Brexit: sterkere positie in Nederland

Lloyds Bank is in Groot Brittannië gevestigd. Hoe moet het verder, nu Groot Brittannië heeft gekozen voor een Brexit? Starink: “Als gevolg van de Brexit verliezen wij ons Europees paspoort. Wij hebben er oor gekozen om een zelfstandige Europese Bankvergunning onder Duits toezicht aan te vragen. Dat zal voor onze Nederlandse activiteiten vrijwel geen merkbare gevolgen hebben. We voorzien dat onze positie op de Nederlandse markt door deze wijziging alleen maar sterker zal worden.”

Digitalisering verandert processen

“In de komende jaren zullen we een versnelling zien in digitale ontwikkelingen op het gebied van de bemiddeling van hypothecair krediet. Het aantal handelingen dat nodig is om een kredietaanvraag te doen, zal drastisch afnemen en de afwikkeling hiervan zal enorm worden versneld. Dat zal voor alle partijen in de sector grote gevolgen hebben. Kijken we naar onze eigen activiteiten, dan zien we nu al een forse stijging van de productiviteit per medewerker. Dit stelt ons in staat onze groeiambities waar te maken, zonder een grote toename van medewerkers”, aldus Starink.

“Ook voor adviseurs zal de digitalisering gevolgen hebben: minder administratieve werkzaamheden, waardoor de focus steeds meer gelegd kan worden daar waar adviseurs het meest sterk in zijn: advies. Wij verwachten dat adviseurs daarbij het adviesgebied steeds breder zullen invullen en zich dus niet alleen met de financiering van de woning zullen bezighouden, maar bijvoorbeeld ook met de advisering voor het duurzaam maken van de woning en het aanpassen van de woning aan de leeftijd van de bewoners.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Hoogspanning achter de schermen over hypotheekrente

Hoogspanning achter de schermen over hypotheekrente

(Partner in kennis Lloyds Bank in VVP 4-2022) Nadat de rente jarenlang historisch laag was, heeft deze de afgelopen maanden een spurt omhoog gemaakt. Wat gebeurt...

Anti-stressvideo's voor financieel dienstverleners

Anti-stressvideo's voor financieel dienstverleners

Lloyds Bank heeft samen met Instituut Vitae een aantal korte video’s op te nemen waarin financieel ondernemers concrete tips krijgen om de stressfactoren in...

Consument positief over optie duo wonen

Consument positief over optie duo wonen

Zowel bij consumenten die woonruimte ter beschikking kunnen stellen, als bij consumenten die woonruimte zoeken, is er steeds meer belangstelling voor de optie van...

Bart Koster manager Intermediaire Distributie Lloyds Bank

Bart Koster manager Intermediaire Distributie Lloyds Bank

Bart Koster is benoemd tot Manager Intermediaire Distributie van Lloyds Bank. Eerder werkte Koster onder meer bij BNP Paribas Personal Finance en bij CMIS Franchise....

Kifid: Lloyds Bank moet consument teveel betaalde rente vergoeden

Kifid: Lloyds Bank moet consument teveel betaalde rente vergoeden

Een consument mag erop vertrouwen dat de tarieflijst die gold op de passeerdatum van de hypotheek van toepassing is op zijn hypotheek. Lloyds Bank dient het rentetarief...

Michèl Kroesen volgt Michiel van der Linde op bij Lloyds Bank

Michèl Kroesen volgt Michiel van der Linde op bij Lloyds Bank

Michèl Kroesen is benoemd tot Manager Intermediaire Distributie Lloyds bank. Hij volgt Michiel van der Linde op die in maart van dit jaar de overstap maakte...

Lloyds Bank voert Inkomensbepaling Loondienst in

Lloyds Bank voert Inkomensbepaling Loondienst in

Ook bij Lloyds Bank is het inmiddels mogelijk om hypotheekaanvragen te doen met de Inkomensbepaling Loondienst. Met de Inkomensbepaling Loondienst wordt het toetsinkomen...

Michiel van der Linde naar FlexFront

Michiel van der Linde naar FlexFront

Michiel van der Linde heeft de overstap gemaakt van Lloyds Bank, waar hij veertien jaar werkzaam was, naar FlexFront waar hij aan de slag is gegaan als Commercieel...

VKG winnaar Adviescampagne 2019

VKG winnaar Adviescampagne 2019

De campagne ‘De klant vertelt’ van VKG is de winnaar van de VVP Adviescampagne 2019. Dit maakte juryvoorzitter en Adfiz-directeur Enno Wiertsema bekend...

"Indexeer maximale verstrekkingsgrenzen"

"Indexeer maximale verstrekkingsgrenzen"

Bij Lloyds Bank vond onlangs opnieuw een expertmeeting plaats. Hier werd door de deelnemende hypotheekadviseurs onder andere het idee geopperd om de maximale verstrekkingsgrenzen...