Verzekeraars, kies voor de klant

Peter Taylor Parkins resized portret

Normaal ben ik niet zo van het klagen. Zie persoonlijk veel meer in het beoordelen van situaties, om er vervolgens iets positiefs mee doen en er een uitdaging in te gaan zien. Ook nu wil ik niet klagen, maar wel mijn zorgen uitspreken. Zorgen die ik bevestigd krijg van collega-adviseurs.

Ter voorbereiding van deze redactionele bijdrage, heb ik bij vijf verschillende collegaadviseurs, verdeeld over het land, mijn oor te luisteren gelegd. Samen met onze eigen ervaringen en visie ben ik tot deze conclusies gekomen. Ondanks dat verzekeraars aangeven dit allemaal heel anders te zien, beschouwt het intermediair de indikking in de markt, oftewel de fuserende en overnemende verzekeraars, toch echt wel als zeer hinderlijk in de uitoefening van de rol als adviseur. Daarbij opgeteld: de terugtrekkende beweging in diverse branches, oftewel het risicomijdend gedrag.

Adviseurs worden in veel gevallen gedwongen bij bepaalde risico’s slechts met een beperkt aantal verzekeraars (soms geminimaliseerd tot één) in gesprek te kunnen gaan. Dit risicomijdend gedrag leidt zonder twijfel tot een opdrijvend effect voor de premies. Er wordt flink getornd aan het principe verzekeren. Met Solvency als excuus, is rendement heilig en is er weinig tijd voor schadepreventieve programma’s.

Verzekeraars verliezen langzaam maar zeker expertise en specialistische deskundigheid. Afschaffen van dergelijke ondersteunende functies zijn oorzakelijk, echter ook de overgang naar callcenters -die gewoonweg kennis missen-speelt een rol. Natuurlijk kan de adviseur deze specialistische kennis in huis halen, echter, het is toch wel wenselijk dat ook bij de verzekeraars voldoende kennis blijft om kwaliteit en maatwerk te kunnen realiseren.

Het fenomeen efficiency, standaardisering, kwam uiteraard ook naar voren in mijn gesprekken. Adviseurs worden ertoe gedwongen dat alles moet passen binnen de geautomatiseerde vakjes bij de verzekeraar. Zo niet, dan geen mogelijkheid tot verzekeren of een (veel te) lange verwerkingstijd. Daarbij biedt de zich verder consoliderende markt wellicht ruimte voor nieuwe aanbieders? Overgang naar robotisering en Watson-technologie? De vraag is of deze functies beter zijn dan de adviseur van vlees en bloed. Zitten onze klanten hier massaal op te wachten om op deze wijze kennis te vergaren?

Kan de opdrachtgever een adviseur straks nog wel betalen? Immers, verzekeraars tornen steeds meer aan onze inkomsten. Provisieverlaging dus. Los van de motivatie die men hier al dan niet terecht voor aanvoert, betekent dit dat de adviseurs ook dienen te gaan snijden in kosten, efficiency doorvoeren et cetera. Of dit allemaal ten goede gaat komen aan de kwaliteit van diensterlening, valt te betwijfelen. Feit is wel dat we dit zeker kunnen en dat we vervolgens gewoon een rekening bij de klant indienen als deze onze kwalitatieve maatwerkdienstverlening wenst.

Mooi bruggetje naar mijn persoonlijk DNA, oftewel positief afsluiten en de uitdagingen zien. Mogelijk dat er nog nieuwe aanbieders in de markt gaan komen, maar wij zullen ons kennisniveau als adviseurs dienen te vergroten. Creativiteit laten zien middels leggen van verbanden om daarmee oplossingen te creëren voor onverzekerbaarheid. Onze klanten zullen ons meer en meer gaan waarderen en dat geeft wellicht verzekeraars voldoende motivatie rap te hervormen, waarbij men de belangen van de eindklant net zo zwaar laat wegen als het eigenbelang.

‘Verzekeraars verliezen langzaam maar zeker expertise en specialistische deskundigheid’

Heerlijk toch zo’n positieve afsluiting en een vastomlijnde uitdaging voor de adviseurs en voor de verzekeraars? Zoals de Dalai Lama al ooit aangaf: positieve actie ontstaat uit positieve visie.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Solidariteitsmonitor 2020: divers beeld

Solidariteitsmonitor 2020: divers beeld

Volgens de vierde Solidariteitsmonitor van het Verbond van Verzekeraars nam de verzekerbaarheid van vier van de vijf veelvoorkomende particuliere verzekeringen...

Brengt corona ook iets positiefs?

Brengt corona ook iets positiefs?

(door Peter Taylor Parkins, Claeren) Ondanks alle ellende en onzekerheid, biedt corona wel degelijk ook mooie leermomenten en nieuwe uitdagingen. Elke dag weer...

Taylor Mates verder onder naam Claeren

Taylor Mates verder onder naam Claeren

 Taylor Mates en Claeren gaan verder onder  de naam Claeren. Taylor Mates uit Oss en Claeren uit ’s-Hertogenbosch gaan na het samengaan tussen de...

Coronacrisis: bedreiging of kans?

Coronacrisis: bedreiging of kans?

Is de coronacrisis alleen maar een bedreiging voor verzekeraars en financieel adviseurs? Nee, met een beetje creativiteit biedt ze ook kansen. Misschien zelfs...

Marktaandeel de Vereende taximarkt sterk opgelopen

Marktaandeel de Vereende taximarkt sterk opgelopen

Het premievolume van de Vereende nam vorig jaar met 27 procent fors toe tot 45,5 miljoen euro. Metname de grote stijging van het aandeel taxiverzekeringen is opvallend....

Het werk gaat door... Peter Taylor Parkins

Het werk gaat door... Peter Taylor Parkins

Onder de titel 'Het werk gaat door...' brengt VVP in beeld hoe financieel dienstverleners hun werk in deze tijd zo goed mogelijk oppakken. Het biedt inzicht in...

Champions League behouden

Champions League behouden

(door Peter Taylor Parkins. Taylor Mates) Met stomheid was ik geslagen toen ik het bericht las over een voorgenomen besluit om RMiA en RAiA samen te voegen. Al...

Genomineerd voor Advies Award 2019: Peter Taylor Parkins

Genomineerd voor Advies Award 2019: Peter Taylor Parkins

Zes advieskantoren zijn genomineerd voor de Advies Award 2019. De jury, bestaande uit de leden van het VVP Ondernemerspanel, ging op zoek naar kantoren met de A(dvies)-factor....

Geen quick fix onverzekerbaarheid taxi's

Geen quick fix onverzekerbaarheid taxi's

Er is geen quick fix bij de onverzekerbaarheid van taxi's. Tot die conclusie komt het Verbond van Verzekeraars in een verslag op zijn website over de bijeenkomst...

Claeren Advies Groep neemt Taylor Mates over

Claeren Advies Groep neemt Taylor Mates over

Claeren Advies Groep heeft het in Oss gevestigde Taylor Mates overgenomen. Door de overname ontstaat een organisatie van 79 medewerkers met vestigingen in ’s-Hertogenbosch...