Verzekeraars, kies voor de klant

Peter Taylor Parkins resized portret

Normaal ben ik niet zo van het klagen. Zie persoonlijk veel meer in het beoordelen van situaties, om er vervolgens iets positiefs mee doen en er een uitdaging in te gaan zien. Ook nu wil ik niet klagen, maar wel mijn zorgen uitspreken. Zorgen die ik bevestigd krijg van collega-adviseurs.

Ter voorbereiding van deze redactionele bijdrage, heb ik bij vijf verschillende collegaadviseurs, verdeeld over het land, mijn oor te luisteren gelegd. Samen met onze eigen ervaringen en visie ben ik tot deze conclusies gekomen. Ondanks dat verzekeraars aangeven dit allemaal heel anders te zien, beschouwt het intermediair de indikking in de markt, oftewel de fuserende en overnemende verzekeraars, toch echt wel als zeer hinderlijk in de uitoefening van de rol als adviseur. Daarbij opgeteld: de terugtrekkende beweging in diverse branches, oftewel het risicomijdend gedrag.

Adviseurs worden in veel gevallen gedwongen bij bepaalde risico’s slechts met een beperkt aantal verzekeraars (soms geminimaliseerd tot één) in gesprek te kunnen gaan. Dit risicomijdend gedrag leidt zonder twijfel tot een opdrijvend effect voor de premies. Er wordt flink getornd aan het principe verzekeren. Met Solvency als excuus, is rendement heilig en is er weinig tijd voor schadepreventieve programma’s.

Verzekeraars verliezen langzaam maar zeker expertise en specialistische deskundigheid. Afschaffen van dergelijke ondersteunende functies zijn oorzakelijk, echter ook de overgang naar callcenters -die gewoonweg kennis missen-speelt een rol. Natuurlijk kan de adviseur deze specialistische kennis in huis halen, echter, het is toch wel wenselijk dat ook bij de verzekeraars voldoende kennis blijft om kwaliteit en maatwerk te kunnen realiseren.

Het fenomeen efficiency, standaardisering, kwam uiteraard ook naar voren in mijn gesprekken. Adviseurs worden ertoe gedwongen dat alles moet passen binnen de geautomatiseerde vakjes bij de verzekeraar. Zo niet, dan geen mogelijkheid tot verzekeren of een (veel te) lange verwerkingstijd. Daarbij biedt de zich verder consoliderende markt wellicht ruimte voor nieuwe aanbieders? Overgang naar robotisering en Watson-technologie? De vraag is of deze functies beter zijn dan de adviseur van vlees en bloed. Zitten onze klanten hier massaal op te wachten om op deze wijze kennis te vergaren?

Kan de opdrachtgever een adviseur straks nog wel betalen? Immers, verzekeraars tornen steeds meer aan onze inkomsten. Provisieverlaging dus. Los van de motivatie die men hier al dan niet terecht voor aanvoert, betekent dit dat de adviseurs ook dienen te gaan snijden in kosten, efficiency doorvoeren et cetera. Of dit allemaal ten goede gaat komen aan de kwaliteit van diensterlening, valt te betwijfelen. Feit is wel dat we dit zeker kunnen en dat we vervolgens gewoon een rekening bij de klant indienen als deze onze kwalitatieve maatwerkdienstverlening wenst.

Mooi bruggetje naar mijn persoonlijk DNA, oftewel positief afsluiten en de uitdagingen zien. Mogelijk dat er nog nieuwe aanbieders in de markt gaan komen, maar wij zullen ons kennisniveau als adviseurs dienen te vergroten. Creativiteit laten zien middels leggen van verbanden om daarmee oplossingen te creëren voor onverzekerbaarheid. Onze klanten zullen ons meer en meer gaan waarderen en dat geeft wellicht verzekeraars voldoende motivatie rap te hervormen, waarbij men de belangen van de eindklant net zo zwaar laat wegen als het eigenbelang.

‘Verzekeraars verliezen langzaam maar zeker expertise en specialistische deskundigheid’

Heerlijk toch zo’n positieve afsluiting en een vastomlijnde uitdaging voor de adviseurs en voor de verzekeraars? Zoals de Dalai Lama al ooit aangaf: positieve actie ontstaat uit positieve visie.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Afbakening wettelijke zorgplicht

Afbakening wettelijke zorgplicht

In de eerste uitgave van VVP van 2019 hebben enkele collega-adviseurs aangegeven hoe ze denken over het aandachtsgebied ‘nazorg’ en hoe ze hiermee...

Onverzekerbaarheid wel degelijk issue

Onverzekerbaarheid wel degelijk issue

(Commentaar door redactie VVP) Minister Hoekstra van Financiën maakt zich er een beetje makkelijk vanaf in zijn beantwoording van Kamervragen over onverzekerbaarheid....

Taxi's volgens minister prima te verzekeren

Taxi's volgens minister prima te verzekeren

"Er zijn nog voldoende verzekeraars die verzekeringen aanbieden aan taxi’s en die geen strikte voorwaarden en hoge premies hanteren." Dat schrijft minister...

"In sommige gevallen leek de verzekering meer een soort pinautomaat geworden"

"In sommige gevallen leek de verzekering meer een soort pinautomaat geworden"

"Het voorbeeld met de afvalverwerkingsbedrijven laat zien dat risico’s door middel van bewustwording, preventie en risicomanagement vaak snel weer in een verzekerbare...

Grensoverschrijdend adviseren

Grensoverschrijdend adviseren

(door Peter Taylor Parkins, Taylor Mates) Als adviseurs hebben we steeds vaker te maken met globalisering van het bedrijfsleven. Zakelijke opdrachtgevers...

Impuls verzekerbaarheid borstkankerpatiënten

Impuls verzekerbaarheid borstkankerpatiënten

De verzekerbaarheid van het overlijdensrisico van (ex-)borstkankerpatiënten verbetert aanzienlijk als gebruik wordt gemaakt van de best beschikbare Nederlandse...

Verbond: "Nederlanders zijn goed verzekerbaar"

Verbond: "Nederlanders zijn goed verzekerbaar"

Nederlanders zijn goed verzekerbaar. Dat blijkt uit de nulmeting van de Solidariteitsmonitor van het Verbond van Verzekeraars. "Bij het afsluiten van verzekeringen...

Oproep Adfiz aan verzekeraars: blijf  breed pakket dekkingen bieden

Oproep Adfiz aan verzekeraars: blijf breed pakket dekkingen bieden

Adfiz-directeur Enno Wiertsema roept verzekeraars op een breed pakket te blijven aanbieden om zo de verzekerbaarheid van risico's te waarborgen. Wiertsema in zijn...

"risico\'s niet te snel onverzekerbaar noemen"

"risico\'s niet te snel onverzekerbaar noemen"

Verzekeraars moeten risico's niet te snel als onverzekerbaar bestempelen. Die spiegel houdt Marjolein van Asselt, lid Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid,...