Wat doet u eigenlijk?

Jurjen Oosterbaan NIEUW 2018

Waarom mag de voetballer vele miljoenen per jaar verdienen? Omdat wij met zijn allen zien dat hij op het beslissende moment net dat tikje met zijn schoen geeft waardoor ‘we’ winnen en trots en blij zijn. Waarom mag een zanger vele miljoenen per jaar verdienen? Omdat ‘wij’ speciaal voor hem naar het Ziggo Dome gaan en door zijn zang een fantastische avond hebben.

Waarom hebben wij dan zo een moeite met een  CEO van een bank die een paar miljoen krijgt? Omdat ‘we’ de bank ooit hebben gered? Dus een particulier die in de schuldhulpverlening is gekomen, mag nooit meer een hoog salaris verdienen? Want ‘we’ hebben hem tenslotte ooit financieel gered!

Waarom wel de voetballer en artiest en niet de  CEO Zou het kunnen dat het verschil is dat we bij de een zien wat hij doet en bij de ander niet? Want wat doet zo een  CEO eigenlijk de hele dag? Maakt hij echt het verschil waardoor de wedstrijd wordt beslist? Of is hij uitwisselbaar en hoeft bij wisseling van de wacht alleen de naam in het jaarverslag veranderd te worden?

Vroeger toen alles beter was, kenden de adviseurs de bazen van de verzekeraars met wie ze zaken deden. Was er een grote bijeenkomst van adviseurs dan waren ook de Van Rijns, Walstra's, Van Leeuwens, Mossen en al die andere persoonlijkheden aanwezig. Niet om even snel hun neus te laten zien, maar zij waren gewoon de hele bijeenkomst aanwezig. Aanwezig, omdat ze interesse hadden in hun ‘tussenpersonen’ en gedurende de dag talloze nuttige contacten legden. Want de bazen ‘verkochten’ hun bedrijf ook nog zelf aan het intermediair.

‘We’ zagen die topmensen. Vaak zelfs nog vergezeld van hun partner. We konden met hen praten en voelden ons met hen verbonden. .

Hoe anders is de situatie tegenwoordig. Neem honderd adviseurs en leg hun de vraag voor of ze de namen kennen van de ‘Nederlandse bazen’ van de vijftien grootste verzekeraars?  Als ik het goed taxeer, kent de meerderheid van de adviseurs de meerderheid van de bazen van verzekeraars niet meer.

Maar het gaat verder. ‘We’ hebben ook geen idee meer wat de bazen doen. Doordat al de concerns zo groot zijn geworden, weten de accountmanagers die de adviseurs nog af en toe zien, ook niet zo goed wat hun  CEO nu eigenlijk echt doet. En ook de binnendienstmedewerkers kennen hun baas niet en weten niet echt wat hij doet.

Zou het echt toeval zijn dat wanneer in Adfiz onderzoek bij financieel adviseurs de kwaliteit van verzekeraars wordt gemeten het aantal kleine verzekeraars maar herkenbare aanvoerders naar vaak hoog gewaardeerd worden?

Ik vind niet dat de baas een hoog salaris mag hebben omdat hij zelf het salarisformulier invult. Ook niet omdat hij vriendjes is met de commissarissen. Maar wel wanneer hij echt verschil maakt. Verschil, omdat zijn schoen net die fantastische verandering veroorzaakt of omdat medewerkers voor hem persoonlijk door het vuur gaan. Die invalshoek heb ik de afgelopen periode in alle discussies gemist. Hoe dat komt? Misschien omdat we geen idee meer hebben wat een  CEO eigenlijk zo een hele dag doet. En dat is de schuld van de  CEO zelf! Wil een concern zijn  CEO op internationaal niveau belonen dan zal een deel van het PR-budget moeten worden gebruikt om permanent te laten zien wat de echte betekenis is van deze  CEO.

Reactie toevoegen

 
Vakpaper Duurzaam Wonen

Vakpaper Duurzaam Wonen

Om hypotheekadviseurs te ondersteunen bij het begeleiden van hun klanten bij het verduurzamen van de woning en dit te integreren in het financieel advies is door...

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (2): Faisal Setoe

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (2): Faisal Setoe

In deel 2 van de podcastserie ‘De rol van financiële dienstverleners in transitietijd’ gaan Willem Vreeswijk (stichting New Financial Forum) en...

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (1): Peter van Geijtenbeek

NFF podcastserie Financiële dienstverleners in transitietijd (1): Peter van Geijtenbeek

De stichting New Financial Forum start het nieuwe jaar goed met de eigen podcastserie: de rol van financiële dienstverleners in transitietijd. In deze...

Column Jack Cox over de economologische schuldenparadox

Column Jack Cox over de economologische schuldenparadox

"In een recent uitgegeven rapport waarschuwt het IMF dat de staatsschuld van landen stevig wordt opgejaagd door de 'radicaal economische transformatie' die nodig...

"Armoede de wereld uit, te beginnen in Rotterdam"

"Armoede de wereld uit, te beginnen in Rotterdam"

“Armoede is onrechtvaardig en onnodig. Je moet het alleen samen willen oplossen. Niet door erover te praten, maar door verantwoordelijkheid te nemen en in...

Wie zijn de Erics binnen de financiële sector?

Wie zijn de Erics binnen de financiële sector?

"Eric van 't Zelfde, schoolleider in het bekende tv programma 'Dreamschool' is een inspirerend voorbeeld voor de financiële sector", aldus adviseur Maurice...

Jessica den Outer: "Hoogste tijd voor een ecocentrisch wereldbeeld"

Jessica den Outer: "Hoogste tijd voor een ecocentrisch wereldbeeld"

“Niemand betwist het recht van een mens om te leven, maar waarom geldt dit dan niet voor andere levende wezens?”, zo zegt milieujurist Jessica den Outer...

Veerkracht thema wintereditie New Financial Magazine

Veerkracht thema wintereditie New Financial Magazine

Veerkracht. Dat is het thema van de wintereditie van het New Financial Magazine, een van de uitingen van de stichting New Financial Forum.  Een themanummer...

Stimuleer de adviseur om duurzaam te adviseren

Stimuleer de adviseur om duurzaam te adviseren

"Geld is een belangrijke reden voor mensen om hun gedrag aan te passen. Natuurlijk is intrinsieke motivatie belangrijk, maar juist bij een thema als duurzaamheid...

Verzilver de expertise van jouw organisatie

Verzilver de expertise van jouw organisatie

"Voor een duurzame toekomst moet de focus liggen op het benutten van de interne rijkdom aan expertise en de gezamenlijke reis", aldus Michiel Dietvorst van Pridea...