Wat doet u eigenlijk?

Jurjen Oosterbaan NIEUW 2018

Waarom mag de voetballer vele miljoenen per jaar verdienen? Omdat wij met zijn allen zien dat hij op het beslissende moment net dat tikje met zijn schoen geeft waardoor ‘we’ winnen en trots en blij zijn. Waarom mag een zanger vele miljoenen per jaar verdienen? Omdat ‘wij’ speciaal voor hem naar het Ziggo Dome gaan en door zijn zang een fantastische avond hebben.

Waarom hebben wij dan zo een moeite met een  CEO van een bank die een paar miljoen krijgt? Omdat ‘we’ de bank ooit hebben gered? Dus een particulier die in de schuldhulpverlening is gekomen, mag nooit meer een hoog salaris verdienen? Want ‘we’ hebben hem tenslotte ooit financieel gered!

Waarom wel de voetballer en artiest en niet de  CEO Zou het kunnen dat het verschil is dat we bij de een zien wat hij doet en bij de ander niet? Want wat doet zo een  CEO eigenlijk de hele dag? Maakt hij echt het verschil waardoor de wedstrijd wordt beslist? Of is hij uitwisselbaar en hoeft bij wisseling van de wacht alleen de naam in het jaarverslag veranderd te worden?

Vroeger toen alles beter was, kenden de adviseurs de bazen van de verzekeraars met wie ze zaken deden. Was er een grote bijeenkomst van adviseurs dan waren ook de Van Rijns, Walstra's, Van Leeuwens, Mossen en al die andere persoonlijkheden aanwezig. Niet om even snel hun neus te laten zien, maar zij waren gewoon de hele bijeenkomst aanwezig. Aanwezig, omdat ze interesse hadden in hun ‘tussenpersonen’ en gedurende de dag talloze nuttige contacten legden. Want de bazen ‘verkochten’ hun bedrijf ook nog zelf aan het intermediair.

‘We’ zagen die topmensen. Vaak zelfs nog vergezeld van hun partner. We konden met hen praten en voelden ons met hen verbonden. .

Hoe anders is de situatie tegenwoordig. Neem honderd adviseurs en leg hun de vraag voor of ze de namen kennen van de ‘Nederlandse bazen’ van de vijftien grootste verzekeraars?  Als ik het goed taxeer, kent de meerderheid van de adviseurs de meerderheid van de bazen van verzekeraars niet meer.

Maar het gaat verder. ‘We’ hebben ook geen idee meer wat de bazen doen. Doordat al de concerns zo groot zijn geworden, weten de accountmanagers die de adviseurs nog af en toe zien, ook niet zo goed wat hun  CEO nu eigenlijk echt doet. En ook de binnendienstmedewerkers kennen hun baas niet en weten niet echt wat hij doet.

Zou het echt toeval zijn dat wanneer in Adfiz onderzoek bij financieel adviseurs de kwaliteit van verzekeraars wordt gemeten het aantal kleine verzekeraars maar herkenbare aanvoerders naar vaak hoog gewaardeerd worden?

Ik vind niet dat de baas een hoog salaris mag hebben omdat hij zelf het salarisformulier invult. Ook niet omdat hij vriendjes is met de commissarissen. Maar wel wanneer hij echt verschil maakt. Verschil, omdat zijn schoen net die fantastische verandering veroorzaakt of omdat medewerkers voor hem persoonlijk door het vuur gaan. Die invalshoek heb ik de afgelopen periode in alle discussies gemist. Hoe dat komt? Misschien omdat we geen idee meer hebben wat een  CEO eigenlijk zo een hele dag doet. En dat is de schuld van de  CEO zelf! Wil een concern zijn  CEO op internationaal niveau belonen dan zal een deel van het PR-budget moeten worden gebruikt om permanent te laten zien wat de echte betekenis is van deze  CEO.

Reactie toevoegen

 
Michiel Dietvorst: "Comfortabel op weg naar de afgrond"

Michiel Dietvorst: "Comfortabel op weg naar de afgrond"

"Luisteren naar de echo van wat je zelf denkt of weet, is comfortabel en voelt heel veilig, maar maakt je doof en blind voor wat er om je heen aan het gebeuren is...

Adfiz: goed letten op wettelijke eisen bij beloning freelancers

Adfiz: goed letten op wettelijke eisen bij beloning freelancers

Een recent gepubliceerde aanwijzing van de AFM laat zien hoe nauwgezet de beloning van freelancers moet voldoen aan de wettelijke eisen, meent Adfiz. De AFM constateerde...

Adviseur doet zaken met beperkt aantal aanbieders schadeverzekeringen

Adviseur doet zaken met beperkt aantal aanbieders schadeverzekeringen

Op de markten Particulier Schade en Zakelijk Schade wordt een zeer groot deel van de omzet door adviseurs ondergebracht bij een beperkt aantal aanbieders. Serviceproviders...

Zou jij een functiepunt willen zijn in een datacluster?

Zou jij een functiepunt willen zijn in een datacluster?

"Het zou bij mij niet opkomen om premie te baseren op basis van afkomst. En als de hoogte van die premie dan bij toeval samenvalt, dan kan ik dat onderbouwen met...

Onderzoek DFO: adviseurs gaan klanten bewuster maken van hun meerwaarde

Onderzoek DFO: adviseurs gaan klanten bewuster maken van hun meerwaarde

Adviseurs willen de komende tijd hun meerwaarde voor de klant beter over het voetlicht krijgen. Dat is de tussenstand van een onderzoek van Bureau DFO. In een nieuwsbrief...

Digitale basisstructuur werkt

Digitale basisstructuur werkt

(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Innovatie moet geen doel op zichzelf zijn. Primair is het van belang dat de digitale basisstructuur werkt. Ik...

Karin Polman: show, don’t tell

Karin Polman: show, don’t tell

"Dat ik niet de enige ben die meer gelooft in feiten dan in woorden, zag ik laatst bevestigd in een onderzoek van de universiteiten van Loughborough University,...

Lessen over vrouwvriendelijkheid

Lessen over vrouwvriendelijkheid

"Inclusiviteit is een belangrijk en actueel thema in onze samenleving. Minister Kaag heeft een inclusieve financiële sector als één van de vier...

Regie in een digitale wereld

Regie in een digitale wereld

(Jurjen Oosterbaan Martinius in VVP-special Digitale Innovatie 2023) Daar waar consumenten zich afhankelijk voelen, zullen zij zich vrij snel schikken naar de...

Centraal platform voor nieuwe generatie financieel adviseurs

Centraal platform voor nieuwe generatie financieel adviseurs

De Goudse, Nh1816 en Scildon verkennen in samenwerking met Bureau DFO de ontwikkeling van een centraal platform waar iedereen die overweegt om zich als zelfstandig...