Wat doet u eigenlijk?

Jurjen Oosterbaan NIEUW 2018

Waarom mag de voetballer vele miljoenen per jaar verdienen? Omdat wij met zijn allen zien dat hij op het beslissende moment net dat tikje met zijn schoen geeft waardoor ‘we’ winnen en trots en blij zijn. Waarom mag een zanger vele miljoenen per jaar verdienen? Omdat ‘wij’ speciaal voor hem naar het Ziggo Dome gaan en door zijn zang een fantastische avond hebben.

Waarom hebben wij dan zo een moeite met een  CEO van een bank die een paar miljoen krijgt? Omdat ‘we’ de bank ooit hebben gered? Dus een particulier die in de schuldhulpverlening is gekomen, mag nooit meer een hoog salaris verdienen? Want ‘we’ hebben hem tenslotte ooit financieel gered!

Waarom wel de voetballer en artiest en niet de  CEO Zou het kunnen dat het verschil is dat we bij de een zien wat hij doet en bij de ander niet? Want wat doet zo een  CEO eigenlijk de hele dag? Maakt hij echt het verschil waardoor de wedstrijd wordt beslist? Of is hij uitwisselbaar en hoeft bij wisseling van de wacht alleen de naam in het jaarverslag veranderd te worden?

Vroeger toen alles beter was, kenden de adviseurs de bazen van de verzekeraars met wie ze zaken deden. Was er een grote bijeenkomst van adviseurs dan waren ook de Van Rijns, Walstra's, Van Leeuwens, Mossen en al die andere persoonlijkheden aanwezig. Niet om even snel hun neus te laten zien, maar zij waren gewoon de hele bijeenkomst aanwezig. Aanwezig, omdat ze interesse hadden in hun ‘tussenpersonen’ en gedurende de dag talloze nuttige contacten legden. Want de bazen ‘verkochten’ hun bedrijf ook nog zelf aan het intermediair.

‘We’ zagen die topmensen. Vaak zelfs nog vergezeld van hun partner. We konden met hen praten en voelden ons met hen verbonden. .

Hoe anders is de situatie tegenwoordig. Neem honderd adviseurs en leg hun de vraag voor of ze de namen kennen van de ‘Nederlandse bazen’ van de vijftien grootste verzekeraars?  Als ik het goed taxeer, kent de meerderheid van de adviseurs de meerderheid van de bazen van verzekeraars niet meer.

Maar het gaat verder. ‘We’ hebben ook geen idee meer wat de bazen doen. Doordat al de concerns zo groot zijn geworden, weten de accountmanagers die de adviseurs nog af en toe zien, ook niet zo goed wat hun  CEO nu eigenlijk echt doet. En ook de binnendienstmedewerkers kennen hun baas niet en weten niet echt wat hij doet.

Zou het echt toeval zijn dat wanneer in Adfiz onderzoek bij financieel adviseurs de kwaliteit van verzekeraars wordt gemeten het aantal kleine verzekeraars maar herkenbare aanvoerders naar vaak hoog gewaardeerd worden?

Ik vind niet dat de baas een hoog salaris mag hebben omdat hij zelf het salarisformulier invult. Ook niet omdat hij vriendjes is met de commissarissen. Maar wel wanneer hij echt verschil maakt. Verschil, omdat zijn schoen net die fantastische verandering veroorzaakt of omdat medewerkers voor hem persoonlijk door het vuur gaan. Die invalshoek heb ik de afgelopen periode in alle discussies gemist. Hoe dat komt? Misschien omdat we geen idee meer hebben wat een  CEO eigenlijk zo een hele dag doet. En dat is de schuld van de  CEO zelf! Wil een concern zijn  CEO op internationaal niveau belonen dan zal een deel van het PR-budget moeten worden gebruikt om permanent te laten zien wat de echte betekenis is van deze  CEO.

Reactie toevoegen

 
Bureau DFO pleit voor intensievere samenwerking adviseurs en serviceproviders

Bureau DFO pleit voor intensievere samenwerking adviseurs en serviceproviders

"Wij zijn er sterk voorstander van dat financieel advieskantoren, serviceproviders en softwarebedrijven intensief met elkaar gaan samenwerken om de vele uitdagingen...

Bedrijven van de toekomst schrijven het nieuwe verhaal

Bedrijven van de toekomst schrijven het nieuwe verhaal

“Schokkend hoe weinig er over is van alles waar wij mensen bij floreren.” Dat zei Christine Boland, tijdgeestanalist, woensdag op de zesde Positive Finance...

"Harmonisering acceptatienormen bij brondata wenselijk"

"Harmonisering acceptatienormen bij brondata wenselijk"

Bureau DFO roept op tot harmonisatie van de acceptatienormen bij brondata. Het bureau in DFO Signalen: "Inmiddels werken meer dan 40 marktpartijen samen om het gebruik...

Roy van den Anker: "De waarde van de adviseur"

Roy van den Anker: "De waarde van de adviseur"

"Het wordt echter steeds duidelijker dat zachte vaardigheden cruciaal zijn voor de toekomst van de financieel adviseur. Wordt het niet eens tijd om na jaren van...

Christine Boland op zesde Positive Finance Day

Christine Boland op zesde Positive Finance Day

Tijdgeestanalist en innovatiestrateeg Christine Boland (eerder dit jaar hogelijk gewaardeerd door de 700 bezoekers van het VIP-congres van VVP en CGA) en architect...

Bureau DFO:  Scildon beste aanbieder ORV

Bureau DFO: Scildon beste aanbieder ORV

Scildon is volgens adviseurs de beste aanbieder Bancaire en Verzekeringslijfrente, gevolgd door TAF, Nationale-Nederlanden, Credit Life en Dazure.  Dit lijkt...

Bureau DFO: OAKK beste aanbieder Lijfrente

Bureau DFO: OAKK beste aanbieder Lijfrente

OAKK is volgens adviseurs de beste aanbieder Bancaire en Verzekeringslijfrente, gevolgd door Scildon en Brand New Day.  Dit lijkt uit onderzoek van Bureau DFO...

Winnaars bekend DFO Performance onderzoek aanbieders 2023

Winnaars bekend DFO Performance onderzoek aanbieders 2023

Bureau DFO heeft de winnaars bekend gemaakt van zijn Performance onderzoek aanbieders 2023. Op basis van een gewogen gemiddelde, hebben de volgende aanbieders van...

Kees Klomp: "Economie als gedachtegoed"

Kees Klomp: "Economie als gedachtegoed"

"Als we het over de economie hebben, dan hebben we het over de zaken die we tijdens het alledaagse leven over economie horen en zien: inflatie, koopkracht, belastingdruk...

Oproep Rineke Dijkinga: "Steun mooi eten uit de lokale keten"

Oproep Rineke Dijkinga: "Steun mooi eten uit de lokale keten"

"Stel je voor dat er door heel Nederland een mozaïek patroon zou liggen van akkertjes, zo tussen de 2,5 en 5 hectare waar ‘gezondheid per hectare’...