Zorg voor betere toegevoegde waarde

section1_page44_article49_1.jpg

Als je niet in staat bent de ‘Betere Toegevoegde Waarde’ (BTW) van jouw product of dienst zichtbaar te maken, kiest de klant al snel voor de prijs. Met welke BTW reken jij?

Het gedrag dat klanten tegenwoordig vertonen heeft iets paradoxaals. Veel consumenten, maar ook zakelijke klanten, zijn gek op scherpe aanbiedingen. De (online) prijsvechters van deze wereld doen goede zaken. Tegelijkertijd verwennen diezelfde consumenten zich ook met dure extra opties op hun nieuwe auto. Als ze vervolgens hun dure aanschaf willen verzekeren lijkt het in veel gevallen niet meer om de kwaliteit van een goed advies of een goede verzekering te gaan. Veelal wordt dan gekozen voor de laagste premie.

Klanten kiezen meer en meer voor ofwel de laagste prijs, ofwel een nadrukkelijk zichtbare toegevoegde waarde waarbij men bereid is de bijbehorende prijs te betalen. Als je niet in staat bent de toegevoegde waarde van jouw product of dienst zichtbaar te maken, kiest de klant al snel voor de prijs.

Het gaat er vooral om dat je als bedrijf moet kiezen om te zorgen dat klanten voor jou kiezen. Kiezen voor een lagere prijs is een scherpe en duidelijke keuze. Daar is absoluut niets mis mee. Er is alleen niet veel plaats voor goedkope aanbieders. Er kan er immers maar één echt de goedkoopste zijn. Kiest u er niet voor om de goedkoopste te zijn, dan blijft er niets anders over dan te kiezen voor het leveren van de beste (zichtbare) toegevoegde waarde.

‘Prijs is wat je betaalt, waarde is wat je krijgt’, is niet voor niets het adagium van de Amerikaanse beleggingsgoeroe Warren Buffett. Uit onderzoek door MarketingExperiments blijkt dat de belangrijkste uitdaging die bedrijven hebben, het beschrijven van hun toegevoegde waarde is, gevolgd door het duidelijk communiceren ervan.

Wat is toegevoegde waarde?

Toegevoegde waarde is een belofte (waardepropositie) die je doet over de waarde die jij je klanten levert. Het is de belangrijkste reden waarom een klant van jou zou moeten kopen.

Beoordeel je huidige waardepropositie door na te gaan of het de onderstaande vragen beantwoordt:

• Welk product of dienst verkoopt mijn be-drijf?

• Wie is mijn doelgroep voor dit product of dienst?

• Welke ‘pijn’ van mijn klant los ik op?

• Wat voeg ik toe: welke voordelen levert het op voor de klant?

• Wat maakt mijn aanbod uniek en anders?

Als je in het kort antwoord kunt geven op de vraag: ‘Wat is het voor wie en hoe is het nuttig’, ben je op de goede weg.

Zorg dat het product of de dienst die je aanbiedt duidelijk en begrijpbaar is. Als jouw waardepropositie de wenkbrauwen van je klanten doet fronsen, zit je op de verkeerde weg. Je klanten moeten in staat zijn om aan hun vrienden uit te leggen wat jouw aanbod is.

Verplaats je in de klant

Gebruik daarom de taal van de klant. Welke taal gebruikt je klant om jouw aanbod te beschrijven en hoe zij er voordeel van kunnen hebben? De manier waarop jij over jouw diensten spreekt, is vaak heel anders dan hoe jouw klanten het omschrijven. Je moet op de stoel van de klant gaan zitten. Of beter nog: ga met je klanten in gesprek over jouw toegevoegde waarde.

Maak je aanbod uniek

Met een goede waardepropositie kun je je onderscheiden van de concurrent. De meeste mensen vergelijken 4 tot vijf verschillende opties en/of dienstverleners met elkaar voordat ze een besluit nemen. Het is belangrijk dat jouw propositie er bovenuit steekt in deze belangrijke onderzoeksfase. Dus hoe maak je jouw aanbod uniek? Vaak is het moeilijk om iets uniek te vinden. Het belangrijkste om daarbij te onthouden is dat je niet voor de hele wereld uniek hoeft te zijn, alleen maar voor je klanten.

Wat zijn de sleutels voor een goede waardepropositie?

• Duidelijkheid! Het aanbod is makkelijk te be-grijpen.

• Het is concreet! Wat is het resultaat dat een klant zal krijgen bij het kopen en gebruiken van je producten en/of diensten?

• Het is uniek.

• Gebruik geen superlatieven (de beste) of vak-jargon.

• Het aanbod kan binnen ongeveer vijf seconden gelezen en begrepen worden.

Met een goede waardepropositie alleen ben je er nog niet. Hoe breng je haar uiteindelijk onder de aandacht van de klant?

Echte aandacht is schaars

Aandacht is het meest schaarse goed geworden in deze tijd van informatieovervloed. Aandacht die je geeft en – vooral en misschien wel meer nog – de aandacht die je van je klant krijgt. Daarin zit ’m ook voor wat betreft de rol van marketing, de wezenlijke verandering in het contact tussen aanbieders en klanten.

Waar, wanneer, op welk moment en vooral ook op welke wijze maak je je toegevoegde waarde zichtbaar? Welke middelen zet je hiervoor in?

‘Integrale klantgerichtheid is geen keuze meer, maar een voorwaarde om te kunnen overleven’

Integrale klantgerichtheid is geen keuzemogelijkheid meer, maar een voorwaarde om te kunnen overleven. En daarmee is het er zeker niet gemakkelijker op geworden. Omdat ieder klantcontact bijdraagt – of afbreuk kan doen – aan de perceptie en waardering van de klant.

Woekerpolissen, belscripts, kleine lettertjes, eenzijdige communicatie, ‘zo staat het nu eenmaal in de voorwaarden…’, ‘ons kantoor is geopend van 9.00 tot 17.00 uur…’, ‘toets een acht’ (en je staat nog eens vijf minuten in de wacht). Openheid, transparantie, beschikbaarheid, interactiviteit en communicatieve vaardigheden zijn de parameters waar het om gaat.

Beslissend voor succes

Toegevoegde waarde is beslissend. We leven in een tijd van aanbodovervloed en keuze en dat heeft gevolgen: hoge kwaliteit, lage prijsstelling, beschikbaarheid (is er, altijd en overal), presentatie en communicatie!

Interactieve communicatie en authentieke conversatie maken het verschil. Rechtstreeks contact tussen aanbieder en klant. Betrouwbare informatie, bereikbaarheid en aanspreekbaarheid voor de klant. Echte aandacht. Echt contact. Vooral geen scripts, want dat is alleen maar schijnconversatie. Een antwoord op vragen van klanten en verantwoording bij klachten. Contact, antwoord en een oplossing. Dat is meerwaarde.

Met welke btw reken jij?

De klant beslist en bepaalt de communicatie. Met de aanbieder en met andere klanten. Vooral dat laatste ook. Juist om die reden is het belangrijk dat je klant in staat is jouw beste toegevoegde waarde (BTW) uit te kunnen leggen. Met welke BTW reken jij?

Reactie toevoegen

 
Editie
Kampvuur als verbinding

Kampvuur als verbinding

(Jelle Bartels in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Het kijken naar een kampvuur is ontspannend en meditatief. Het helpt om stress te verminderen en een gevoel van rust...

De kunst van vragen stellen

De kunst van vragen stellen

(Jelle Bartels van Next Step Factory in VVP 2) Een goede financieel adviseur helpt mensen beslissingen nemen over hun financiën. Maar hoe geef je goed advies...

Ga voor de relatie

Ga voor de relatie

(Jelle Bartels van Next Step Factory in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Een adviseur verslaan op prijs en aanbod is redelijk gemakkelijk. Maar een adviseur...

Kom uit je groef

Kom uit je groef

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 5) Als het in je bedrijf net lekker lijkt te gaan, is er vroeger of later weer een uitdaging die je aan moet gaan. Heb...

Ondernemen met impact

Ondernemen met impact

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 3-2022) In het boek ‘Impactvol ondernemen in de praktijk’ geven Paul van Ruiten en collega-auteurs...

Samenhang werkt

Samenhang werkt

(Jelle Bartels, Next Step Factory in VVP 01-2022) Als ondernemer in de financiële dienstverlening komt er nogal wat op je af. Hoe houd jij je staande in een...

Moed om te leiden

Moed om te leiden

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 6-2021) Het vereist moed om een oneindige mindset vol te houden. Hoe verzamelen we die moed? In een wereld die beheerst...

Continu verbeteren met waardige rivalen

Continu verbeteren met waardige rivalen

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 4-2021) Het is niet altijd makkelijk om anderen als waardige rivalen te zien. Vooral als we ze niet leuk vinden. Toch...

Bouw aan vertrouwensteams

Bouw aan vertrouwensteams

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 3-2021) Een vertrouwensteam bouw je niet op de hei, maar hier en nu midden in je bedrijf. Het hoeft niet...

Zet je in voor een goede zaak

Zet je in voor een goede zaak

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! in VVP 2-2021) Als je wilt blijven spelen In de wereld van het oneindige spel schreef ik in mijn vorige artikel...