AFM: alleen online tools in belang klant

Robo advies (woman)

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) wil dat verzekeraars, adviseurs en ontwikkelaars alleen algoritmes en online tools ontwikkelen die rechtstreeks het belang van de klant dienen. Dat schrijft de AFM in haar ‘Leidraad invulling zorgplicht (semi-) automatisch vermogensbeheer’, die donderdag werd gepubliceerd. De AFM presenteerde tevens haar ‘Visie op roboadvies: kansen, zorgplicht en aandachtspunten’.

De AFM wil daarmee anticiperen op de snelle groei van digitale diensten. Volgens de Autoriteit levert automatisering bedrijven efficiency en kostenbesparingen op en profiteert de klant van de laagdrempeligheid en de snelheid van de diensten, maar moeten de risico’s niet worden onderschat. De Hypotheekshop wees donderdag nog op de misverstanden, irritaties en risico’s die digitale omgevingen kunnen opleveren.

Zorgplicht

De Wft maakt nu geen onderscheid tussen fysiek en geautomatiseerd advies. De AFM vindt dat beide aan dezelfde hoge kwaliteitstandaarden moeten voldoen en wil dat bedrijven de richtlijnen gebruiken om hun digitale dienstverlening door te ontwikkelen. De financiële waakhond wijst erop, dat groeiende technologische mogelijkheden, lage rente en de  behoefte aan vermogensopbouw nieuwe beleggingsconcepten hebben opgeleverd.  SAV, (semi-)automatisch vermogensbeheer, is er één van. De AFM onderzocht deze methode vorig jaar en concludeerde onder meer, dat de invulling van de zorgplicht bij SAV vraagtekens oproept bij de betrokken partijen. ‘Denk aan de klantinventarisatie en de actualisatieplicht. Op deze onderdelen is bij traditioneel vermogensbeheer een rol weggelegd voor de fysieke vermogensbeheerder.’ Daarnaast vindt de instantie dat onder andere digitale klantinventarisatie veel beter kan worden uitgevoerd.

Passende belegging

De ‘Leidraad invulling zorgplicht (semi-) automatisch vermogensbeheer’ moet verzekeraars, adviseurs en ontwikkelaars houvast geven. Zo wil de AFM dat algoritmes een belegging selecteren die het beste bij een specifieke klant past en geen product dat de vermogensbeheerder de meeste winst oplevert. Het zorgvuldig ontwikkelen, testen en onderhouden van algoritmes en tools is gezien de risico’s een absolute noodzaak. De AFM verwacht dat partijen gebruik maken van objectieve externe bronnen, zoals een salarisspecificatie, belastingaangifte of pensioenoverzicht. Ook een concreet uitgewerkt beleid voor het updaten van klantgegevens is een noodzaak.

Check, check, dubbelcheck

Met de visie op robo-advies wil de AFM voorsorteren op digitale advisering bij impactvolle producten, zoals hypotheken en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. De publicatie heeft betrekking op volledig en gedeeltelijk robo-advies en op de hybride vorm, waarbij online dienstverlening en fysiek advies elkaar versterken. Wat de zorgplicht betreft, komt het aan op check, check en dubbelcheck. Zo dringt de AFM aan op zorgvuldige en heldere formuleringen via chatbots en andere tools, zodat er bij de klant geen verwarring kan ontstaan over vragen en er een verkeerd advies uitrolt. Ook het grondig onderzoeken van verstrekte inkomens- en vermogensgegevens is een must. De AFM beveelt aan om de kennis van de klant objectief te toetsen.

Rol AFM

De rol van de AFM bij volledig en gedeeltelijk robo-advies en bij hybride advies, spitst zich toe op het ondersteunen van innovatie in de sector en toezicht op de kwaliteit van geautomatiseerde diensten. De kwaliteit van IT-systemen komt dit jaar onder de loep te liggen.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - Platter-Schoo FD 25 juni 2018

De klant kan zijn eigen salarisspecificatie niet eens lezen. Hoe wil je die objective criteria dan toepassen??? Eerst uploaden en zo, dan haakt de klant allang af. Low-intrest-product weten jullie het nog??

ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

(Uit VVP 2-2024) Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren....

Uit ander vaatje tappen bij zoektocht naar personeel

Uit ander vaatje tappen bij zoektocht naar personeel

Financieel dienstverleners kunnen prima mensen aantrekken uit andere branches, stelt De Vacature Makelaar in de whitepaper ‘De transformatie van de moderne...

Consument vertrouwt finbot steeds meer

Consument vertrouwt finbot steeds meer

De financiële digitale assistent staat nog niet helemaal op het niveau van een mens, maar het scheelt niet veel. Uit een onderzoek van PanelWizard in opdracht...

Zonder context haakt klant af

Zonder context haakt klant af

Adviseurs moeten financiële beslissingen voor klanten in de digitale omgeving betekenis geven, zo gaf Jan Verstegen, directeur van online platform Eerstestap.nl,...

Word een cyborg

Word een cyborg

“Omarm de techniek. Word een cyborg.” Dat gaf André van Luijk (Woonvisie, De Gratis Makelaar) mee aan de adviseurs die zijn kennissessie bijwoonden...

Fantastisch pleidooi voor hybride advies

Fantastisch pleidooi voor hybride advies

Een aantal maanden geleden trad de AFM naar buiten met haar visie op roboadvies. In dit visiedocument onderscheidt ze vier soorten advies, waarbij de robot in...

AFM komt met visie op robo-advies

AFM komt met visie op robo-advies

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) presenteert in de komende maanden een visiedocument over digitale klantadvisering. Dat schrijft Karina Raaijmakers, tot...

Sivi: onderzoek naar kwaliteitssysteem voor robo-advies

Sivi: onderzoek naar kwaliteitssysteem voor robo-advies

Kenniscentrum Sivi start onderzoek naar een kwaliteitssysteem voor robo-advies in de verzekeringsbranche. Sivi: "De technische drempels voor autonome adviestoepassingen...

Toekomst voor personaliseren robo-advies

Toekomst voor personaliseren robo-advies

Diederik van Thiel en Fred van Raaij hebben een Digital Customer Experience model ontwikkeld dat richting geeft aan het persoonlijk maken van robo-advies, "net...