Consument vertrouwt finbot steeds meer

Robot

De financiële digitale assistent staat nog niet helemaal op het niveau van een mens, maar het scheelt niet veel. Uit een onderzoek van PanelWizard in opdracht van de Delftse IT-techneuten TJIP onder duizend respondenten blijkt, dat Nederlandse consumenten de financiële robot met een 5,8 waarderen. De financieel adviseur van vlees en bloed scoort een 6,1.

TJIP, dat digitale platforms bouwt voor onder andere verzekeraars en banken, wilde weten hoe het is gesteld met het vertrouwen van de Nederlanders in kunstmatige intelligentie. Respondenten werd gevraagd beide typen adviseurs (mensen en robots) te beoordelen en een rapportcijfer te geven. Vier verschillende soorten experts lagen onder de loep: de klantenservicemedewerker, de jurist, de financieel adviseur en de medisch specialist.

Verschillen tussen sectoren

Er waren behoorlijk grote verschillen in de sectoren waar te nemen. Digitale financieel adviseurs en klantenservicemedewerkers deden nauwelijks onder voor hun menselijke tegenhangers. Menselijke medisch specialisten (7,8) en juristen (7,2) genieten daarentegen relatief veel vertrouwen: robotartsen (5,5) en robotjuristen (5,7) scoren aanzienlijk lager.

“Er zijn de laatste jaren grote sprongen vooruit gezet op het gebied van kunstmatige intelligentie, je ziet dat dit zich uitbetaalt in vertrouwen bij de consument”, zegt Dingeman Leijdens, directeur en oprichter van TJIP. De verschillen tussen de verschillende beroepsgroepen verklaart hij vooral door de zwaarte van de onderwerpen. “Een doktersbezoek of een juridisch advies gaat vaak met meer emotie gepaard dan een financieel advies of contact met een klantenservice. Je ziet dat consumenten om die reden toch liever een mens spreken. Een menselijke vakexpert geeft echter niet noodzakelijk betere adviezen. Kunstmatige intelligentie is bijvoorbeeld minstens net zo goed in het herkennen van kankerweefsel op een scan als een menselijke arts.”

 

Reactie toevoegen

 
ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

(Uit VVP 2-2024) Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren....

Uit ander vaatje tappen bij zoektocht naar personeel

Uit ander vaatje tappen bij zoektocht naar personeel

Financieel dienstverleners kunnen prima mensen aantrekken uit andere branches, stelt De Vacature Makelaar in de whitepaper ‘De transformatie van de moderne...

Zonder context haakt klant af

Zonder context haakt klant af

Adviseurs moeten financiële beslissingen voor klanten in de digitale omgeving betekenis geven, zo gaf Jan Verstegen, directeur van online platform Eerstestap.nl,...

Word een cyborg

Word een cyborg

“Omarm de techniek. Word een cyborg.” Dat gaf André van Luijk (Woonvisie, De Gratis Makelaar) mee aan de adviseurs die zijn kennissessie bijwoonden...

Fantastisch pleidooi voor hybride advies

Fantastisch pleidooi voor hybride advies

Een aantal maanden geleden trad de AFM naar buiten met haar visie op roboadvies. In dit visiedocument onderscheidt ze vier soorten advies, waarbij de robot in...

AFM: alleen online tools in belang klant

AFM: alleen online tools in belang klant

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) wil dat verzekeraars, adviseurs en ontwikkelaars alleen algoritmes en online tools ontwikkelen die rechtstreeks het belang...

AFM komt met visie op robo-advies

AFM komt met visie op robo-advies

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) presenteert in de komende maanden een visiedocument over digitale klantadvisering. Dat schrijft Karina Raaijmakers, tot...

Sivi: onderzoek naar kwaliteitssysteem voor robo-advies

Sivi: onderzoek naar kwaliteitssysteem voor robo-advies

Kenniscentrum Sivi start onderzoek naar een kwaliteitssysteem voor robo-advies in de verzekeringsbranche. Sivi: "De technische drempels voor autonome adviestoepassingen...

Toekomst voor personaliseren robo-advies

Toekomst voor personaliseren robo-advies

Diederik van Thiel en Fred van Raaij hebben een Digital Customer Experience model ontwikkeld dat richting geeft aan het persoonlijk maken van robo-advies, "net...