"Hypotheekadviseur maakt verwachtingen niet altijd waar"

Huis Te Koop (jan 2012) TB

Er zit een flink verschil in wat starters van een adviseur verwachten en wat huizenbezitters bij het afsluiten van hun hypotheek hebben ervaren, aldus het jongste ING Woonbericht.

ING: "Zo geeft 87 procent van de starters aan graag inhoudelijke kennis te krijgen over de woningmarkt, maar geeft slechts 42 procent van de huizenbezitters aan die te hebben gekregen. Voor wat betreft het geven van emotionele rust is het beeld hetzelfde: 58 procent van de starters zoekt ernaar, terwijl 38 procent van de koopwoningbezitters dat gevoel overhield aan het proces. Wim Flikweert, manager Hypotheken bij ING: “Hier ligt nog een stevige uitdaging voor de hypotheekadviseur. De klant vraagt meer dan alleen het vakkundig regelen van de financiële kant van het verhaal. Inzicht in de huizenmarkt en het bevorderen van emotionele rust is minstens net zo belangrijk. Er komt veel kijken bij het kopen van een huis en mensen hebben er geen ervaring mee.”

De stemming op de huizenmarkt blijft positief. Zowel huizenbezitters als starters zijn van mening dat het een gunstig moment is om een huis te kopen. Daarbij zijn starters wel iets vaker bang voor een stijging van een hypotheekrente. En opvallend is dat 1 op de 7 starters met een studieschuld hier niet eerlijk over zegt te gaan zijn tijdens het aanvragen van hun hypotheek.
Niet veel mensen verwachten zelf een hypotheek, dus zonder adviseur, af te gaan sluiten. Wat daarbij mee kan spelen is dat slechts vijf procent van de starters zegt volledig te weten wat er bij het sluiten van een hypotheek komt kijken. Bijna zeventig procent zegt niets tot een beetje te weten voordat ze aan het proces beginnen. "De wenselijkheid van deskundig advies lijkt dan ook groot", aldus ING.
 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Jack Sarneel - 28 april 2016

Albert, hier hoeven wij ons niets van aan te trekken. Moet een onderzoek onder eigen ING adviseurs zijn geweest.

ING gaat niet in op eis Milieudefensie

ING gaat niet in op eis Milieudefensie

"Van het ene op het andere moment helemaal stoppen met de financiering van olie en gas isvolgens ons niet de juiste aanpak." Aldus ING in een brief aan Milieudefensie,...

ING biedt online zakelijke verzekeringen van Allianz Direct

ING biedt online zakelijke verzekeringen van Allianz Direct

Vanaf 2024 zal ING in Nederland een breed scala aan verzekeringsproducten voor ondernemers aanbieden in samenwerking met Allianz Direct. Het nieuwe aanbod omvat...

Groen energielabel grote meerwaarde voor woning

Groen energielabel grote meerwaarde voor woning

Een woning met groen energielabel is voor velen meer geld waard dan een woning zonder, voor sommigen zelfs meer dan tien procent, zo blijkt uit het ING Woonbericht....

NHG en vijf marktpartijen stoppen met pilot 'Duurhuur’

NHG en vijf marktpartijen stoppen met pilot 'Duurhuur’

De pilot ‘Duurhuur’, van NHG, Aegon, BLG Wonen, Florius, ING en Vereniging Eigen Huis is geen succes geworden en is beëindigd. Er was onvoldoende...

Vraag naar energiebesparende werkzaamheden over top heen

Vraag naar energiebesparende werkzaamheden over top heen

De vraag naar energiebesparende maatregelen is nog relatief hoog, maar de enorme groei lijkt er volgens ING Research uit. Hierdoor valt deze steunpilaar, die tegenwicht...

ING van start met Woningcheck

ING van start met Woningcheck

ING is van start gegaan met de Woningcheck. Dit is een rapport dat inzicht geeft in omgevingsfactoren en toekomstige risico’s zoals overstromingsrisico en...

By Annelies trots op nominatie Advies Award 2023

By Annelies trots op nominatie Advies Award 2023

Annelies Schoonderbeek van By Annelies uit Zwolle, één van de drie genomineerden in de categorie Hypotheek Advies, is blij met de nominatie voor...

Eindbod cao ING: De Unie geeft leden negatief stemadvies

Eindbod cao ING: De Unie geeft leden negatief stemadvies

De Unie legt het eindbod van ING voor een nieuwe cao alsnog ter stemming voor aan de leden. Dit met een negatief stemadvies. Tegelijkertijd erkent De Unie dat het...

ING brengt emotie terug in merk

ING brengt emotie terug in merk

ING lanceerde maandag een nieuwe campagne waarmee de bank de emotionele connectie met het merk wil verstevigen. De campagne benadrukt dat mensen zelf het beste weten...

FNV-leden stemmen in met eindbod ING Bank

FNV-leden stemmen in met eindbod ING Bank

Medewerkers van ING hebben een nieuwe cao. De leden van de FNV stemden de afgelopen weken in meerderheid (55 procent) voor het eindbod van hun werkgever waardoor...