Independer stopt noodgedwongen met uitvaartverzekeringen

Ruud Martens (2013)

Mensen kunnen binnenkort geen uitvaartverzekeringen meer vergelijken of afsluiten bij Independer. Door veranderingen in de regelgeving over vergoedingen, is de dienst verlieslatend geworden.

 

Algemeen directeur Ruud Martens: "Het laatste half jaar heeft Independer de uitvaartvergelijking zonder verdienmodel in stand gehouden. Hiermee kon de consument zo lang mogelijk worden geholpen met het vinden van een uitvaartverzekering die het best bij hem past. Gedurende die periode zochten we tevergeefs naar een alternatief om de inspanningen voor de uitvaartmodule betaalbaar te kunnen houden."

In november vorig jaar werd de wettelijke interpretatie van bemiddeling veranderd. Volgens de oude interpretatie was er alleen sprake van bemiddeling als een vergelijker klantgegevens doorgaf aan een verzekeraar. De nieuwe interpretatie spreekt al van bemiddeling als de vergelijker de consument alleen vraagt naar gegevens als geboortedatum of gewenst verzekerd kapitaal - zonder deze door te geven aan de verzekeraar. Martens: "Independer hanteert laatstgenoemde werkwijze voor uitvaartverzekeringen om een goede op maat gemaakte vergelijking te kunnen maken. Deze werkwijze wordt sinds eind vorig jaar dus gezien als bemiddeling. Uitvaartverzekeringen vallen onder het provisieverbod. Daarom mag Independer sinds november 2014 geen vergoeding van verzekeraars meer ontvangen voor haar dienstverlening voor dit product."

Independer biedt verschillende vergelijkingsmodules waar vrijwel geen inkomsten tegenover staan. Martens: "Hiermee willen we belangrijke markten transparant maken, zodat de kwaliteit verbetert en consumenten worden geholpen bij hun keuzes. Zo kan elke bezoeker gratis gebruik maken van de vergelijking van hypotheken, ziekenhuizen, tandartsen, huisartsen en fysiotherapeuten. De kosten worden betaald uit de inkomsten van andere productmodules . Independer kan zich echter niet veroorloven om nog meer modules te laten financieren door andere productgroepen.

"We vinden het erg jammer dat we een belangrijk product als uitvaartverzekering niet kunnen behouden. De markt verliest hiermee aan transparantie. Binnen uitvaart waren wij een van de weinige partijen die op basis van een persoonlijke situatie een groot aantal verzekeraars vergeleek. Ons besluit heeft helaas een impact op de consument. Mensen zullen nu veelal zelf informatie gaan zoeken bij een beperkt aantal verzekeraars, waarna ze hun keuze maken. Zonder het uitgebreide persoonlijke vergelijkingsoverzicht laten mensen een belangrijk deel van de markt links liggen. Hierdoor maken ze minder goede keuzes en en zijn ze vaak te duur uit. We blijven daarom zoeken naar manieren om deze verschraling van de dienstverlening tegen te gaan en modules weer te kunnen onderhouden.”

Independer verwacht Uitvaart binnen een paar weken te beëindigen. Om de consument toch op weg te helpen zullen de contactgegevens van de verschillende uitvaartverzekeraars op de site worden vermeld.

Reactie toevoegen

 
Lees meer over
Premie autoverzekering elektrische auto nauwelijks hoger

Premie autoverzekering elektrische auto nauwelijks hoger

Het herstellen van schade aan een elektrische auto is een stuk duurder dan een reparatie bij een ‘gewone’ auto. Maar voor een autoverzekering betaalt...

Obvion, Tulp en NN in zee met Independer

Obvion, Tulp en NN in zee met Independer

Ook Obvion, Tulp en Nationale-Nederlanden zijn in zee gegaan met Independer, dat nu met 23 partijen samenwerkt. Marga Lankreijer-Kos (manager Hypotheken): “Het...

"Provisieverbod heeft niet voor alle markten goed uitgepakt"

"Provisieverbod heeft niet voor alle markten goed uitgepakt"

Minister Hoekstra heeft zich positief uitgelaten over het provisieverbod op complexe producten, maar hoe zit dat met andere partijen? Hoe kijken zij aan tegen provisietransparantie?...

83% jongeren vindt digitale communicatie volwaardig alternatief

83% jongeren vindt digitale communicatie volwaardig alternatief

83 procent van de consumenten tussen de 18-35 jaar beschouwt digitale communicatie als een volwaardig alternatief. Bij 65+’ers ligt dat op 59 procent. Dit...

Voor elke klant het juiste kanaal

Voor elke klant het juiste kanaal

Of het nu om execution only, online geautomatiseerd advies of een adviseur gaat, elke klant heeft recht op het juiste kanaal. Dat wil zeggen dat het voor klanten...

Jongeren betalen zich blauw aan premies voor hippe auto's

Jongeren betalen zich blauw aan premies voor hippe auto's

Jongeren onder de 25 betalen fors meer voor een autoverzekering voor een Golf, Polo of Audi A3, aldus Independer. Jongeren rijden graag in een Volkswagen Polo,...