Kifid werkt mee aan roadmap

Kifid 2017 (deel logo)

Geschillencommissie voor Consumentenzaken, de Huurcommissie, Kifid en de SKGZ bieden minister Dekker aan de roadmap uit te werken met korte en bondige informatie, zodat burgers snel en gemakkelijk weten bij welke klachtinstanties zij terecht kunnen als alternatief voor de rechter. Dit in een persbericht dat zij hebben opgesteld naar aanleiding van de brief van Dekker aan de Tweede Kamer, waarin hij mogelijkheden ziet om buitengerechtelijke geschiloplossing on- en offline uit breiden en een roadmap aankondigt.

In 2017 losten de vier organisaties gezamenlijk ruim 17.000 klachten op.

De vier organisaties schrijven samen te werken "aan verbetering van de buitengerechtelijke oplossing van geschillen door bemiddeling, mediation of door bindend advies. Een goede gezamenlijke informatievoorziening over de bestaande mogelijkheden, zoals voorgesteld door minister Dekker, is hierbij een belangrijke randvoorwaarde."

Volgens Stichting Geldbelangen is Kifid helemaal niet zo laagdrempelig. Zij reageert op het persbericht met de tweet: "'Kifid omarmt initiatief minister Dekker voor snelle en eenvoudige oplossingen voor burgers'. Als je eens wist hoeveel een consument aan juridische know how moet hebben om er bij het Kifid doorheen te komen..."

Reactie toevoegen

 
Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...