"Maak uitvaart onderdeel van integraal advies"

Fred de Jong 2012

"Beschouw de uitvaartverzekering als een dienst waar je klanten mee kunt helpen in plaats van een product dat je wilt verkopen." Die boodschap geeft onderzoeker Fred de Jong mee aan financieel adviseurs in zijn Dela-column. Hij schrijft na het overlijden vorig jaar van zijn vader te hebben gezien hoe belangrijk die dienstverlening is.

 

De Jong: "Het hebben van een verzekering om de kosten (deels) te dekken van een uitvaart is voor mensen denk ik niet zo belangrijk. Natuurlijk, er zijn grote groepen consumenten die geen buffer opbouwen en waarvoor het sluiten van een uitvaartverzekering verstandig is. Maar ook voor die mensen die wel over voldoende financiële middelen beschikken voor een uitvaart, is een uitvaartverzekering geen overbodige luxe. Maar dan gaat het niet om het product zelf en het uit te keren bedrag, maar om de dienstverlening die je via de uitvaartverzekering geleverd krijgt. Juist bij een thema zo persoonlijk en emotioneel als het overlijden van een dierbare, is de zekerheid dat iemand alle noodzakelijke randzaken voor je regelt een hele belangrijke.

"Financieel adviseurs zijn dienstverleners, geen productverkopers. Beschouw de uitvaartverzekering dan ook als een dienst waar je klanten mee kunt helpen in plaats van een product dat je wilt verkopen. En maak de uitvaartverzekering onderdeel van een integrale dienstverlening aan de klant, zodat ze niet het gevoel hebben voor een productadvies te moeten betalen, maar voor een klantadvies."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Peter Veldhuizen - 9 februari 2016

Uitvaartverzekeringen hebben een advies nodig. De zon gaat voor niets op. De kachel moet branden. Doorlopende provisie kleine kapitaalverzekeringen bij overlijden is helemaal geen gek idee. Doorlopende provisie is ook investeren in de toekomst voor het intermediair en dat geeft klantenbinding en zorgplicht. Meneer Fred schijnt een hele goede boterham (is iets anders dan verdienen) te hebben en kan zich niet verplaatsen in de man met de pet... Vermogen hebben, is iets anders dan geld. de uitvaartondernemer moet ook behoorlijk snel betaald worden. ivm de AFM regels zou geld lenen voor uitvaartkosten niet mogelijk kunnen zijn. Wiens brood men eet, diens woord men spreekt. Ik zie de (gekleurde) opmerking van Fred de Jong, met vele petjes, totaal niet zitten. Bovendien heeft de Consumentenbond een andere mening denk ik....(toch wel nodig) Uitvaartverzekeringen is ontzorgen .

Jeffrey Leichel - 9 februari 2016

Laat ik beginnen te zeggen dat wanneer je een totaaladvies geeft, daar ook een uitvaartadvies bij zou moeten horen. Vanuit een financieel perspectief is dat ook goed te doen. Zeker als je voor het advies één totaalprijs vraagt. Maak je van het totaaladvies echter een keuzemenu, dan valt uitvaartadvies snel af. Immers bij de verzekeraar kost het niets om te regelen (heb ik ook niet bedacht). Maar waar Fred hier volgens mij meer op doelt is het inventariseren van wensen en het visualiseren van een uitvaart voor de klant, zodat klant en nabestaanden zich daar op kunnen voorbereiden. Meerdere uitvaartverzekeraars hebben zich aan de begintijd van het provisieverbod hier op gestort en daar mooie concepten voor ontwikkeld. Dat is niet van de grond gekomen. Volgens mij zagen consumenten er de toegevoegde waarde niet van in, lees, wilden er niet voor betalen.

Willem van Spronsen - 9 februari 2016

Fred even de punten op de juiste i. FInancieel dienstverleners zijn bemiddelaars en adviseurs. Een uitvaart produkt is een financieel product dat wordt aanbevolen, geadviseerd maar feitelijk in het financiele verkeer gewoon wordt verkocht, echter bij wet is de koper verplicht om naast het financiele product apart de advies of verkoop vergoeding te betalen. Geef mij in dit kader je definitie van een productverkoper en die van een adviseur. Lijkt mij wat moeilijk, maar ongetwijfeld heb je hierop het ultieme antwoord.

Lees meer over
Afscheidsinterview Berend Tooms in VVP 3

Afscheidsinterview Berend Tooms in VVP 3

Financieel adviseur Berend Tooms verruilt Den Haag voor Spanje, waar hij samen met zijn vrouw José appartementen gaat verhuren. Tussen de verhuisdozen blikt...

Actieve transparantie biedt juist kansen

Actieve transparantie biedt juist kansen

(door Fred de Jong) In alle discussies aangaande de financiële adviesmarkt wordt gerept over de noodzaak tot een gelijk speelveld. De vraag is of het zelfstandige...

Fred de Jong start ProfVisie voor adviseurs

Fred de Jong start ProfVisie voor adviseurs

Met de nieuwe dienst ProfVisie biedt Fred de Jong zich aan als sparringpartner van adviseurs. Fred de Jong: "De afgelopen tijd word ik regelmatig gevraagd om met...

Klantgericht zijn, hoe doe je dat eigenlijk?

Klantgericht zijn, hoe doe je dat eigenlijk?

Sinds de start van de crisis die onze branche van financiële dienstverlening trof, wordt de term ‘klant centraal’ veel gebruikt. Om de klant centraal...

‘Evenwicht tussen commercieel en maatschappelijk herstellen’

‘Evenwicht tussen commercieel en maatschappelijk herstellen’

Iedere woensdag in de nieuwsbrief van vvp online: de rubriek like & unlike. Daarin beantwoorden branchegenoten twee vragen: wat gaat er momenteel goed in de...

ProfCollege Fred de Jong over toekomst financiële adviesmarkt

ProfCollege Fred de Jong over toekomst financiële adviesmarkt

Wat betekent de evaluatie van het provisieverbod voor de toekomst van de financieel adviesmarkt? In hoeverre is de discussie over actieve provisietransparantie van...