"Maak uitvaart onderdeel van integraal advies"

Fred de Jong 2012

"Beschouw de uitvaartverzekering als een dienst waar je klanten mee kunt helpen in plaats van een product dat je wilt verkopen." Die boodschap geeft onderzoeker Fred de Jong mee aan financieel adviseurs in zijn Dela-column. Hij schrijft na het overlijden vorig jaar van zijn vader te hebben gezien hoe belangrijk die dienstverlening is.

 

De Jong: "Het hebben van een verzekering om de kosten (deels) te dekken van een uitvaart is voor mensen denk ik niet zo belangrijk. Natuurlijk, er zijn grote groepen consumenten die geen buffer opbouwen en waarvoor het sluiten van een uitvaartverzekering verstandig is. Maar ook voor die mensen die wel over voldoende financiële middelen beschikken voor een uitvaart, is een uitvaartverzekering geen overbodige luxe. Maar dan gaat het niet om het product zelf en het uit te keren bedrag, maar om de dienstverlening die je via de uitvaartverzekering geleverd krijgt. Juist bij een thema zo persoonlijk en emotioneel als het overlijden van een dierbare, is de zekerheid dat iemand alle noodzakelijke randzaken voor je regelt een hele belangrijke.

"Financieel adviseurs zijn dienstverleners, geen productverkopers. Beschouw de uitvaartverzekering dan ook als een dienst waar je klanten mee kunt helpen in plaats van een product dat je wilt verkopen. En maak de uitvaartverzekering onderdeel van een integrale dienstverlening aan de klant, zodat ze niet het gevoel hebben voor een productadvies te moeten betalen, maar voor een klantadvies."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Willem van Spronsen - 9 februari 2016

Fred even de punten op de juiste i. FInancieel dienstverleners zijn bemiddelaars en adviseurs. Een uitvaart produkt is een financieel product dat wordt aanbevolen, geadviseerd maar feitelijk in het financiele verkeer gewoon wordt verkocht, echter bij wet is de koper verplicht om naast het financiele product apart de advies of verkoop vergoeding te betalen. Geef mij in dit kader je definitie van een productverkoper en die van een adviseur. Lijkt mij wat moeilijk, maar ongetwijfeld heb je hierop het ultieme antwoord.

Peter Veldhuizen - 9 februari 2016

Uitvaartverzekeringen hebben een advies nodig. De zon gaat voor niets op. De kachel moet branden. Doorlopende provisie kleine kapitaalverzekeringen bij overlijden is helemaal geen gek idee. Doorlopende provisie is ook investeren in de toekomst voor het intermediair en dat geeft klantenbinding en zorgplicht. Meneer Fred schijnt een hele goede boterham (is iets anders dan verdienen) te hebben en kan zich niet verplaatsen in de man met de pet... Vermogen hebben, is iets anders dan geld. de uitvaartondernemer moet ook behoorlijk snel betaald worden. ivm de AFM regels zou geld lenen voor uitvaartkosten niet mogelijk kunnen zijn. Wiens brood men eet, diens woord men spreekt. Ik zie de (gekleurde) opmerking van Fred de Jong, met vele petjes, totaal niet zitten. Bovendien heeft de Consumentenbond een andere mening denk ik....(toch wel nodig) Uitvaartverzekeringen is ontzorgen .

Jeffrey Leichel - 9 februari 2016

Laat ik beginnen te zeggen dat wanneer je een totaaladvies geeft, daar ook een uitvaartadvies bij zou moeten horen. Vanuit een financieel perspectief is dat ook goed te doen. Zeker als je voor het advies één totaalprijs vraagt. Maak je van het totaaladvies echter een keuzemenu, dan valt uitvaartadvies snel af. Immers bij de verzekeraar kost het niets om te regelen (heb ik ook niet bedacht). Maar waar Fred hier volgens mij meer op doelt is het inventariseren van wensen en het visualiseren van een uitvaart voor de klant, zodat klant en nabestaanden zich daar op kunnen voorbereiden. Meerdere uitvaartverzekeraars hebben zich aan de begintijd van het provisieverbod hier op gestort en daar mooie concepten voor ontwikkeld. Dat is niet van de grond gekomen. Volgens mij zagen consumenten er de toegevoegde waarde niet van in, lees, wilden er niet voor betalen.

Lees meer over
Vooral jongeren kijken nauwelijks om naar uitvaartpolis

Vooral jongeren kijken nauwelijks om naar uitvaartpolis

De helft van de Nederlanders met een uitvaartverzekering heeft geen idee waarvoor ze precies verzekerd zijn en tweederde controleert dit zelden of nooit. Vooral...

Rol van financieel regisseur mooi perspectief voor adviseurs

Rol van financieel regisseur mooi perspectief voor adviseurs

De helft van de consumenten heeft behoefte aan één financieel regisseur die over al zijn financiële zaken waakt. Dat is het resultaat van een...

Haaks op de mores: tips voor financieel adviseurs

Haaks op de mores: tips voor financieel adviseurs

Manifesto is geen traditionele accountant. Met het verzorgen van de administratie alleen maak je namelijk allang het verschil niet meer. Hoe dan wel? Door persoonlijk...

Klantgerichtheid volgens de AFM

Klantgerichtheid volgens de AFM

Wat wil de klant? Er zijn weinig sectoren waar deze vraag zo van belang is als de financiële dienstverlening. De impact van een niet-passende aov of hypotheek...

Voor wie doen we het allemaal?

Voor wie doen we het allemaal?

Financieel dienstverleners willen graag klantgericht zijn. Toch ligt de focus in de terugblik op een jaar nagenoeg alleen op de financiële resultaten. Doe het...

Wiertsema: “Regelklimaat moet adviesvriendelijker”

Wiertsema: “Regelklimaat moet adviesvriendelijker”

“Het regelklimaat dient adviesvriendelijker te worden”, aldus Enno Wiertsema, algemeen directeur Adfiz, tijdens het congres ‘Klantgerichtheid intermediair’...