"Verzekeraars sturen surfgedrag naar Facebook"

Facebook like thumb

Wie op de site van zijn zorgverzekeraar kijkt of een bepaalde behandeling wordt vergoed, of waar hij terecht moet voor die behandeling, verwacht niet dat Facebook meekijkt. Maar dat gebeurt bij meerdere zorgverzekeraars wel, beweert de NOS op basis van eigen onderzoek.

De NOS: "Als je bijvoorbeeld op de websites van Menzis, ONVZ of Ohra zoekt naar informatie over je soa-behandeling, depressie of plaswekker, wordt de zogenoemde Facebook-pixel-plugin ingeladen. Die is geplaatst door de zorgverzekeraar en stuurt je surfgedrag door naar de servers van Facebook. Andere zorgverzekeraars, zoals CZ, gebruiken de tracker alleen op de voorpagina van hun website.

De Facebook-pixels worden geplaatst om mensen vervolgens gepersonaliseerde advertenties te kunnen laten zien. "Zo kan Menzis een potentiële klant die op zijn website is geweest, een advertentie tonen. Maar de keerzijde is dat het surfgedrag van gebruikers wordt doorgestuurd.

"Facebook kan daarbij het surfgedrag van een internetter koppelen aan het Facebook-account, als die persoon is ingelogd. Wie niet is ingelogd of geen Facebook-account heeft, kan ook worden gevolgd, al weet Facebook dan niet exact om wie het gaat.

"Het gaat daarbij niet om informatie uit iemands medisch dossier, maar als iemand informatie opzoekt over een bepaalde behandeling, kan dat wel iets zeggen over iemands medische problemen."

Achttien keer pixels
Van de veertig zorgverzekeraars die de NOS onderzocht, gebruiken achttien verzekeraars een tracking-pixel. Daarvan gebruiken er elf de plugin op een pagina waarop medische informatie wordt getoond.

De Patiëntenfederatie Nederland noemt het "buitengewoon onverstandig". "Doe jezelf en verzekerden een plezier en stuur dit soort informatie niet door", zegt woordvoerder Thom Meens. De patiëntenorganisatie wil dat zorgverzekeraars stoppen met het gebruik van Facebook-pixels.

Facebook is lang niet het enige bedrijf dat pixels, ook wel trackers genoemd, plaatst voor het volgen van surfgedrag. "Maar Facebook weet, zeker als je ingelogd bent, veel meer dan andere advertentienetwerken", zegt directeur Hans de Zwart van Bits of Freedom. Dat komt doordat gebruikers zelf ook veel informatie aan Facebook overhandigen. Andere grote advertentienetwerken zijn bijvoorbeeld Google en AppNexus.

Menzis gebruikt de tracking-pixels voor 'marketingdoeleinden'. "We willen mensen gerichte reclameboodschappen sturen", aldus een woordvoerder tegenover de NOS. Het bedrijf overweegt wel of het doel de middelen heiligt. "Wat voor ons belangrijk is, is of een klant zich hiervan bewust is. Daar gaan we nu ook over nadenken, wij zijn ook gevoelig voor deze hele discussie."

Ook andere zorgverzekeraars zeggen de pixel te gebruiken voor marketingcampagnes. CZ, aldus de NOS, "gebruikt de tracker naar eigen zeggen met opzet niet op pagina's met medische informatie. 'Dat vinden we niet netjes en dat zouden klanten niet fijn vinden', aldus CZ. Overigens plaatst dochterbedrijf CZdirect wel trackers op pagina's met medische informatie."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Thierry Maes - The Red Button 11 april 2018

Dat mensen meer ‘op maat’ dan wel op ‘veronderstelde voorkeur’ worden bediend van informatie die hun koop-/bestedingsgedrag beïnvloed, is helemaal van deze tijd, vind ik. Echter, zodra het op gezondheid aankomt in relatie tot surfgedrag..... over wie hebben we het dan eigenlijk? Ik heb laatst intensief informatie verzameld over dementie wegens een ouder van een collega van mij. Wat moet een zorgverzekeraar (en ik veronderstel vooralsnog niet een zorgwoekeraar) dan met conclusies uit mijn surfgedrag? Ga ik aanbiedingen krijgen, wordt mijn zorgprofiel aangepast zonder dat ik dit weet? Ik ben wie ik ben, niet meer en niet minder. Mijn huisadres is opzoekbaar, mijn e-mailadres ook, mijn klantrelaties iets minder (hier speelt vertrouwelijkheid), mijn meer persoonlijke dingen lijken me niet geschikt voor internet en zéker niet voor het trekken van conclusies in relatie tot gezondheid en potentiële verbeteringen hiervan. Dit communiceer ik met mijn vertrouwde relaties. Dus gebruiken van surfgedrag voor eigen gebruik: prima. Voor gebruik door anderen als te gaat over gezondheidsgegevens: niet doen.

Lees meer over
Ook OHRA verwijdert Facebook-pixels

Ook OHRA verwijdert Facebook-pixels

Na Menzis en ONVZ heeft nu ook OHRA aangegeven om gelet op de commotie die is ontstaan door het gebruik van Facebook-pixels onmiddellijk te stoppen met het gebruik...

Menzis en ONVZ stoppen met gebruik Facebook-pixels

Menzis en ONVZ stoppen met gebruik Facebook-pixels

Gelet op de commotie die is ontstaan door het gebruik van Facebook-pixels heeft Menzis besloten onmiddellijk met het gebruik ervan te stoppen. Ook ONVZ is per direct...

Slot op valse nieuwsberichten

Slot op valse nieuwsberichten

Veel mensen zien Facebook, Twitter en Google als een belangrijk nieuwskanalen. Toch is juist via deze kanalen veel valse nieuwsberichten in omloop. Deze valse berichten...

Ardanta wijzigt beleid na facebook-actie

Ardanta wijzigt beleid na facebook-actie

"Het uitgangspunt is dat niet naar de gezondheid wordt gevraagd." Aldus Ardanta, dat opnieuw gaat kijken hoe om te gaan met aanvragen van uitvaartverzekeringen...

Assupport koppelt standaard met facebook

Assupport koppelt standaard met facebook

Assupport rust vanaf nu iedere website standaard uit met een Facebook-koppeling. Assupport: "In een tijd waarin verzekeraars en banken zich steeds nadrukkelijker...

Geen toekomst voor Facebook-verzekeraar

Geen toekomst voor Facebook-verzekeraar

Social media zijn niet meer weg te denken in de inanciële dienstverlening. VVP signaleert trends en hot items. Geen toekomst voor ‘Facebook-verzekeraar’ ‘Facebook-verzekeraar’...