Advies belangrijk bij roekeloze financiële consument

Geldshop logo 2015

"Oplossing kan zijn dat mensen vrijwillig data delen met  hun adviseur zodat hij/zij met de meest actuele situatie proactief een klant kan benaderen en adviseren
over mogelijke oplossingen." Aldus Geldshop in haar rapport 'Is de financiële consument roekeloos?'

Het rapport: "Een grote groep mensen zou meer aandacht aan hun financiën moeten besteden. De intentie is er soms wel, maar er volgt geen of onvoldoende actie van de consument. Financiële adviseurs en marktpartijen zetten veel communicatiemiddelen en initiatieven in om de klant te bereiken en het inzicht en overzicht in hun financiën op de agenda te krijgen. En toch lukt het onvoldoende om mensen in beweging te  krijgen en financiële problemen te voorkomen. Oplossing kan zijn dat mensen vrijwillig data delen met hun adviseur zodat hij/zij met de meest actuele situatie proactief een klant kan benaderen en adviseren over mogelijke oplossingen. Uiteraard, wel rekening houdend met privacy wetgeving en klantbelang. En ervan uitgaande dat aanbieders geen hekken om de klantdata gaan zetten om de klant bij hen, tegen zijn belang in, in oude producten te houden.

"Gemak dient de mens en in de nabije toekomst zal het veel eenvoudiger worden om grip op je financiële toekomst te krijgen/houden. Wanneer consumenten zelf niet of onvoldoende in actie komen, kunnen zij dit uitbesteden aan onafhankelijke financiële adviseurs, die zij vertrouwen door data met deze adviseurs te delen. Zo kan op basis van een algoritme gekeken worden of een klant in aanmerking komt om over te sluiten naar een beter product tegen betere voorwaarden en of lagere maandlasten. Zo kan ook een advies gegeven worden wat te doen met een bedrag dat men extra te besteden heeft. Bijvoorbeeld aflossen op lening, buffer aanleggen voor onvoorziene uitgaven, sparen voor pensioen of studie van kinderen etcetera. Mogelijkheden zijn legio.
"Voordeel van deze ontwikkeling is dat mensen die zeggen dat ze aandacht hebben voor hun financien en het managen van geld, maar effectief toch niets doen toch geholpen worden door de trigger van de financieel adviseur. De adviseur legt scenario’s voor. Als je nu niets doet is je situatie straks zo. Doe je iets dan is je situatie straks zo. Duidelijker kan het niet worden."

Reactie toevoegen

 
Nederlander leent fors meer in 2016

Nederlander leent fors meer in 2016

Er is een toename van het aantal oversluitingen door mensen die voorheen vast zaten aan hun lening, aldus Geldshop. In 2016 zijn er voor deze groep wel mogelijkheden...

Hausse aan oversluiten consumptief krediet

Hausse aan oversluiten consumptief krediet

In 2016 waren er bijna dertig procent meer oversluiters van consumptief krediet, aldus onderzoek van Geldshop. Geldshop onderzocht data van 96.048 leningen uit 2014,...

Van variabel naar rentevast geldt als advies

Van variabel naar rentevast geldt als advies

 Omzetting van de variabele rente naar een rentevastperiode is een advies en niet louter een administratieve handeling. Dat zegt de Geschillencommissie Financiéle...

Huizenbezitters lenen meer voor verbouwing

Huizenbezitters lenen meer voor verbouwing

Nederlanders hebben in de eerste drie kwartalen van 2016 13.277 euro geleend voor een verbouwing, 12 procent meer dan in dezelfde periode in 2015, aldus onderzoek...

Wie vangt je op als jou wat overkomt?

Wie vangt je op als jou wat overkomt?

“Het kan ook jou zomaar overkomen: ziekte of ongeluk. Zorg dat je hebt nagedacht over hoe het dan verder moet je kantoor. Wij konden gelukkig snel schakelen,...

Local hero... Hans Juch

Local hero... Hans Juch

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advieskantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Verschuldigde boeterente niet meegenomen in advies

Verschuldigde boeterente niet meegenomen in advies

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening laat een hypotheekadviseur 1.000 euro adviesvergoeding terugstorten aan de klant, omdat hij had verzuimd de...

"Advies is duurder geworden dan nodig"

"Advies is duurder geworden dan nodig"

Advies is duurder geworden dan nodig, zegt oud-voorzitter Bob Veldhuis van Adfiz in Adfiz Magazine. Het magazine blikt met Veldhuis terug op de invoering van het...

Nvhp: "duidelijk maken aan klant of nieuw bedieningsconcept (onafhankelijk) advies inhoudt"

Nvhp: "duidelijk maken aan klant of nieuw bedieningsconcept (onafhankelijk) advies inhoudt"

Stimulering van innovatie en verlaging van de kosten van het advies- en bemiddelingstraject dienen naar het oordeel van de NVHP geen doel op zich te zijn. De NVHP...

Adviesvak belangrijkste vorm van maatschappelijke betrokkenheid

Adviesvak belangrijkste vorm van maatschappelijke betrokkenheid

Hoe toon je als adviesbedrijf je maatschappelijke betrokkenheid? Dat kan op tal van manieren: van het sponsoren van goede doelen tot het verrichten van vrijwilligerswerk....