Adviestraject verandert door opmars hybride klantbediening

Michel van Dam

“De combinatie van snelle technologische ontwikkelingen en nieuwe commerciële partijen zal het traditionele traject van de totstandkoming van een verzekering blijvend veranderen", zegt Michel van Dam, commercieel directeur Legal & General. Van Dam zegt dit naar aanleiding van onderzoek door GfK waaruit blijkt dat de meeste consumenten ondersteuning door een onafhankelijk financieel adviseur waardevol vinden. Dit geldt ook wanneer er sprake is van 'hybride' klantbediening waarbij de klant vooraf zelf informatie inwint.

In opdracht van Legal & General deed GfK in februari onderzoek naar de opvattingen van consumenten over hybride klantbediening bij het afsluiten van een ORV. De resultaten van het onderzoek zijn gepresenteerd in een webinar dat op 10 mei gehouden is. Belangstellenden kunnen deze uitzending zonder kosten bekijken op www.beschermingspakket.nl. Van de consumenten die in de afgelopen periode een ORV hebben afgesloten, had 61 procent eerst een face-to-face gesprek met een adviseur danwel een telefonisch of online contact met een adviseur. De financieel adviseur blijkt nog steeds het belangrijkste afsluitkanaal te zijn voor consumenten om een ORV af te sluiten, constateert GfK.

Wel blijken consumenten bij de ORV massaal zelf algemene informatie in te winnen bij vergelijkingssites en bij de sites van verzekeraars. Bijna 80 procent oriënteert zich actief op Internet. Ook het maken van vergelijkingen tussen de verschillende aanbieders voeren veel consumenten zelf uit via vergelijkingssites. Toch vindt 62 procent van de respondenten het (heel) belangrijk om daarnaast onafhankelijk advies te krijgen, met name over het te verzekeren bedrag zodat dit goed aansluit bij de persoonlijke situatie. Bij hoger opgeleide consumenten met veelal hogere inkomens is deze behoefte zelfs nog iets groter.


Tools voor klanten

Michel van Dam wijst erop dat de politiek op een breed terrein risico’s van het collectief naar het individu schuift. "Meer dan in het verleden zullen consumenten zich op eigen initiatief op bepaalde onderwerpen gaan oriënteren. Het is dan belangrijk om een klimaat te scheppen waar consumenten ook voor deelvragen ervaren dat ze welkom zijn bij hun financieel adviseur. Dit besef kan een advieskantoor vergroten door ook op de eigen site tools te plaatsen waar klanten die dat wensen bepaalde handelingen rondom het advies- en beheerstraject zelf kunnen uitvoeren. Als Legal & General ondersteunen wij dat proces.”

Reactie toevoegen

 
Ex-kankerpatiënten kunnen zich beter verzekeren

Ex-kankerpatiënten kunnen zich beter verzekeren

Bij jongeren tot 21 jaar die kanker hebben gehad, mag vijf jaar na genezing niet meer worden meegewogen dat zij in het verleden ziek zijn geweest. Ook mensen die...

Scildon verbetert Lifestyle ORV

Scildon verbetert Lifestyle ORV

Scildon heeft haar Lifestyle Overlijdensrisicoverzekering op een aantal punten verbeterd. Het gaat om de volgende verbeteringen Voorlopige dekking verhoogd naar...

In maart meer ORV's gesloten dan jaar eerder

In maart meer ORV's gesloten dan jaar eerder

In maart werden 15.500 overlijdensrisicoverzekeringen verkocht, vijf procent meer dan in maart 2019. Aldus het Verbond van Verzekeraars. Het aantal nieuw verkochte...

Fred de Jong: van zorgplicht naar zorgambitie

Fred de Jong: van zorgplicht naar zorgambitie

"Het moet in onze sector niet alleen gaan over zorgplicht, maar ook over zorgambitie", aldus onderzoeker Fred de Jong. In zijn nieuwe blog 'Zorgambitie als het...

Nabeschouwing zorgplicht financieel adviseur bij gedaalde ORV-premies

Nabeschouwing zorgplicht financieel adviseur bij gedaalde ORV-premies

Door adviseur Chris de Bruin van Bureau mr. de Bruin uit Amerongen Op 2 september 2019 deed de Geschillencommissie van het Kifid een uitspraak (nr. GC2019-623)...

ORV-premie vaak te hoog ingeschat

ORV-premie vaak te hoog ingeschat

De mogelijkheden van een ORV worden vaak verkeerd benut. Ook wordt de premie te hoog ingeschat. Dit blijkt uit een flitspeiling van Factsnapp in opdracht van Reaal. Tijdens...

"Duidelijkheid voor de gehele branche over nazorgplicht"

"Duidelijkheid voor de gehele branche over nazorgplicht"

De Hypotheker zegt blij te zijn met de uitspraak van de Commissie van Beroep van Kifid waarin wordt gesteld dat een financieel adviseur een consument niet hoeft...

Hypotheek Visie biedt 13.000 klanten pro-actief goedkopere ORV aan

Hypotheek Visie biedt 13.000 klanten pro-actief goedkopere ORV aan

Hypotheek Visie start deze week met het benaderen van 13.000 klanten waarvan de ORV goedkoper kan. Het nieuwe aanbod betreft in beginsel Hera Life. “Het is...

KWF wil al na vijf jaar schone lei-beleid bij ex-kankerpatiënten tot 40

KWF wil al na vijf jaar schone lei-beleid bij ex-kankerpatiënten tot 40

Het schone lei-beleid moet volgens het KWF niet alleen bij kinderen maar ook bij mensen tot 40 jaar beginnen na vijf jaar. Dat stelt het fonds in zijn consultatiereactie...

Internetconsultatie schone lei-beleid ex-kankerpatiënten bij ORV

Internetconsultatie schone lei-beleid ex-kankerpatiënten bij ORV

Minister Hoekstra is de internetconsultatie gestart van de AMvB volgens welke ex-kankerpatiënten na het verstrijken van een bepaalde termijn bij een ORV-aanvraag...