Adviestraject verandert door opmars hybride klantbediening

Michel van Dam

“De combinatie van snelle technologische ontwikkelingen en nieuwe commerciële partijen zal het traditionele traject van de totstandkoming van een verzekering blijvend veranderen", zegt Michel van Dam, commercieel directeur Legal & General. Van Dam zegt dit naar aanleiding van onderzoek door GfK waaruit blijkt dat de meeste consumenten ondersteuning door een onafhankelijk financieel adviseur waardevol vinden. Dit geldt ook wanneer er sprake is van 'hybride' klantbediening waarbij de klant vooraf zelf informatie inwint.

In opdracht van Legal & General deed GfK in februari onderzoek naar de opvattingen van consumenten over hybride klantbediening bij het afsluiten van een ORV. De resultaten van het onderzoek zijn gepresenteerd in een webinar dat op 10 mei gehouden is. Belangstellenden kunnen deze uitzending zonder kosten bekijken op www.beschermingspakket.nl. Van de consumenten die in de afgelopen periode een ORV hebben afgesloten, had 61 procent eerst een face-to-face gesprek met een adviseur danwel een telefonisch of online contact met een adviseur. De financieel adviseur blijkt nog steeds het belangrijkste afsluitkanaal te zijn voor consumenten om een ORV af te sluiten, constateert GfK.

Wel blijken consumenten bij de ORV massaal zelf algemene informatie in te winnen bij vergelijkingssites en bij de sites van verzekeraars. Bijna 80 procent oriënteert zich actief op Internet. Ook het maken van vergelijkingen tussen de verschillende aanbieders voeren veel consumenten zelf uit via vergelijkingssites. Toch vindt 62 procent van de respondenten het (heel) belangrijk om daarnaast onafhankelijk advies te krijgen, met name over het te verzekeren bedrag zodat dit goed aansluit bij de persoonlijke situatie. Bij hoger opgeleide consumenten met veelal hogere inkomens is deze behoefte zelfs nog iets groter.


Tools voor klanten

Michel van Dam wijst erop dat de politiek op een breed terrein risico’s van het collectief naar het individu schuift. "Meer dan in het verleden zullen consumenten zich op eigen initiatief op bepaalde onderwerpen gaan oriënteren. Het is dan belangrijk om een klimaat te scheppen waar consumenten ook voor deelvragen ervaren dat ze welkom zijn bij hun financieel adviseur. Dit besef kan een advieskantoor vergroten door ook op de eigen site tools te plaatsen waar klanten die dat wensen bepaalde handelingen rondom het advies- en beheerstraject zelf kunnen uitvoeren. Als Legal & General ondersteunen wij dat proces.”

Reactie toevoegen

 
MoneyView ziet aanzienlijk hogere verzekerde bedragen ORV

MoneyView ziet aanzienlijk hogere verzekerde bedragen ORV

Er worden momenteel ORV's  gesloten met aanzienlijk hogere verzekerde bedragen dan in 2017, aldus het jongste MoneyView Special Item Overlijdensrisicoverzekeringen....

Minister in gesprek met verzekeraars over toegankelijkheid levensverzekeringen

Minister in gesprek met verzekeraars over toegankelijkheid levensverzekeringen

"Wanneer nieuwe feiten leiden tot nieuwe risico-inschattingen, zou dit niet tot gevolg moeten hebben dat bepaalde groepen worden uitgesloten van een levensverzekering."...

BNP Paribas Cardif betreedt ORV-markt met TAF

BNP Paribas Cardif betreedt ORV-markt met TAF

BNP Paribas Cardif meldt zich op de ORV-markt. Dit in samenwerking met TAF. BNP Paribas Cardif wordt risicodrager achter zowel de TAF Personal- als Special ORV. BNP...

Rechtbank ziet ORV als een gift

Rechtbank ziet ORV als een gift

(Rechtspraak) Erflater heeft op 24 januari 2013 een overlijdensrisicoverzekering afgesloten bij Interpolis. Hierin is opgenomen dat als erflater voor 1 februari...

Nicotinespray is ook rookwaar

Nicotinespray is ook rookwaar

(Kifid-uitspraak GC 2020-722) Consument stelt dat de door Reaal toegepaste korting van 25 procent op de uitkering onterecht is. Haar overleden echtgenoot rookte...

NN: nieuw ORV-platform

NN: nieuw ORV-platform

NN gebruikt sinds 1 september een nieuw aanvraag- en administratiesysteem voor de overlijdensrisicoverzekering. Martijn Hoogeweegen, directeur Individueel Leven...

Oplossing beloningskwestie risicoverzekeringen (blog)

Oplossing beloningskwestie risicoverzekeringen (blog)

(door Chris de Bruin, Bureau Mr. de Bruin) Interessant artikel afgelopen week op VVP Online naar aanleiding van het onderzoek ORV 2020 van Bureau DFO. Ik zie er...

DFO ziet onbalans tussen ORV-premie en kosten advies

DFO ziet onbalans tussen ORV-premie en kosten advies

Op het gebied van overlijdensrisicoverzekeringen zijn nog veel aanpassingen mogelijk waardoor de belangen van de consument beter beschermd worden. Dit concludeert...

Dazure voert premieverlaging door op de GoedIdee Eenjarig ORV

Dazure voert premieverlaging door op de GoedIdee Eenjarig ORV

Na de premieverlaging van de Dazure GoedIdee Overlijdensrisicoverzekering  eerder dit jaar, komt er nu ook een premieverlaging voor de GoedIdee Eenjarig Overlijdensrisicoverzekering....

Scildon: met name huurders beter voorlichten over financiële gevolgen vooroverlijden

Scildon: met name huurders beter voorlichten over financiële gevolgen vooroverlijden

In Nederland overlijden jaarlijks ruim 150.000 mensen. Uit onderzoek dat is uitgevoerd door Fred de Jong en Björn Bierhaalder in opdracht van Scildon blijkt...