Adviestraject verandert door opmars hybride klantbediening

Michel van Dam

“De combinatie van snelle technologische ontwikkelingen en nieuwe commerciële partijen zal het traditionele traject van de totstandkoming van een verzekering blijvend veranderen", zegt Michel van Dam, commercieel directeur Legal & General. Van Dam zegt dit naar aanleiding van onderzoek door GfK waaruit blijkt dat de meeste consumenten ondersteuning door een onafhankelijk financieel adviseur waardevol vinden. Dit geldt ook wanneer er sprake is van 'hybride' klantbediening waarbij de klant vooraf zelf informatie inwint.

In opdracht van Legal & General deed GfK in februari onderzoek naar de opvattingen van consumenten over hybride klantbediening bij het afsluiten van een ORV. De resultaten van het onderzoek zijn gepresenteerd in een webinar dat op 10 mei gehouden is. Belangstellenden kunnen deze uitzending zonder kosten bekijken op www.beschermingspakket.nl. Van de consumenten die in de afgelopen periode een ORV hebben afgesloten, had 61 procent eerst een face-to-face gesprek met een adviseur danwel een telefonisch of online contact met een adviseur. De financieel adviseur blijkt nog steeds het belangrijkste afsluitkanaal te zijn voor consumenten om een ORV af te sluiten, constateert GfK.

Wel blijken consumenten bij de ORV massaal zelf algemene informatie in te winnen bij vergelijkingssites en bij de sites van verzekeraars. Bijna 80 procent oriënteert zich actief op Internet. Ook het maken van vergelijkingen tussen de verschillende aanbieders voeren veel consumenten zelf uit via vergelijkingssites. Toch vindt 62 procent van de respondenten het (heel) belangrijk om daarnaast onafhankelijk advies te krijgen, met name over het te verzekeren bedrag zodat dit goed aansluit bij de persoonlijke situatie. Bij hoger opgeleide consumenten met veelal hogere inkomens is deze behoefte zelfs nog iets groter.


Tools voor klanten

Michel van Dam wijst erop dat de politiek op een breed terrein risico’s van het collectief naar het individu schuift. "Meer dan in het verleden zullen consumenten zich op eigen initiatief op bepaalde onderwerpen gaan oriënteren. Het is dan belangrijk om een klimaat te scheppen waar consumenten ook voor deelvragen ervaren dat ze welkom zijn bij hun financieel adviseur. Dit besef kan een advieskantoor vergroten door ook op de eigen site tools te plaatsen waar klanten die dat wensen bepaalde handelingen rondom het advies- en beheerstraject zelf kunnen uitvoeren. Als Legal & General ondersteunen wij dat proces.”

Reactie toevoegen

 
Adviseur schendt zorgplicht: onjuiste begunstigde op ORV

Adviseur schendt zorgplicht: onjuiste begunstigde op ORV

(Rechtspraak) Een assurantietussenpersoon heeft de zorgplicht geschonden door zich onvoldoende te informeren over de status van de relatie van opdrachtgever met...

Waar blijft de doorstroomhypotheek?

Waar blijft de doorstroomhypotheek?

(Partner in kennis Scildon in VVP 06-2022) Henk Jansen, oprichter van het in expats gespecialiseerde financieel adviesbureau Expat Mortgages, is helder: “Er...

ORV-premie in 20 jaar gemiddeld 65 procent goedkoper geworden

ORV-premie in 20 jaar gemiddeld 65 procent goedkoper geworden

Zowel de hoogste als de laagste ORV-premie zijn meer dan zestien procent lager dan een jaar eerder. De gemiddelde premie is in een jaar tijd met meer dan acht procent...

Grotere eigen onderzoeksplicht bij execution only

Grotere eigen onderzoeksplicht bij execution only

(Kifid-uitspraak GC 2023-0005) Hoezeer de Geschillencommissie ook begrip heeft voor de verdrietige situatie waarin de consument en haar echtgenoot zich bevinden,...

Bij een ORV past geen wantrouwen

Bij een ORV past geen wantrouwen

(Partner in kennis Scildon in VVP 4-2022) Jack van Lier, eigenaar van Jack van Lier Assurantie Advies Centrum te Loon op Zand, vindt het belangrijk om met al zijn...

ORV Onderzoek 2022: Scildon pakt handschoen op

ORV Onderzoek 2022: Scildon pakt handschoen op

Scildon gaat een aantal klankbordsessies ORV met adviseurs te houden die met de verzekeraar samenwerken. Aanleiding vormen uitkomsten van het ORV Onderzoek 2022...

ORV Onderzoek 2022: samenwerking en verbreding ORV is wenselijk

ORV Onderzoek 2022: samenwerking en verbreding ORV is wenselijk

Voor het vijfde opeenvolgende jaar heeft Bureau DFO de waardering van het intermediair gemeten met betrekking tot verzekeraars die overlijdensrisicoverzekeringen...

‘Stapelen’ dekkingen nu in ORV-vergelijker MoneyView

‘Stapelen’ dekkingen nu in ORV-vergelijker MoneyView

In de nieuwe release van AeQuote is het mogelijk om in één berekening een vergelijking te maken van zogenaamde ‘gestapelde’ ORV-dekkingen....

Chronische patiënten soms beter verzekerbaar dan aangenomen

Chronische patiënten soms beter verzekerbaar dan aangenomen

“Met deze op alle Nederlanders gebaseerde analyses willen wij laten zien dat meer in de verzekerbaarheid van chronische patiënten mogelijk kan zijn.”...

We hebben toch geen blinde vlek voor huurders?

We hebben toch geen blinde vlek voor huurders?

(Partner in kennis Scildon in katern Nieuwe Risico's in VVP 02-2022) “Ik snap het echt niet”. Verbazing klinkt door in de stem van Esmée de...