Adviestraject verandert door opmars hybride klantbediening

Michel van Dam

“De combinatie van snelle technologische ontwikkelingen en nieuwe commerciële partijen zal het traditionele traject van de totstandkoming van een verzekering blijvend veranderen", zegt Michel van Dam, commercieel directeur Legal & General. Van Dam zegt dit naar aanleiding van onderzoek door GfK waaruit blijkt dat de meeste consumenten ondersteuning door een onafhankelijk financieel adviseur waardevol vinden. Dit geldt ook wanneer er sprake is van 'hybride' klantbediening waarbij de klant vooraf zelf informatie inwint.

In opdracht van Legal & General deed GfK in februari onderzoek naar de opvattingen van consumenten over hybride klantbediening bij het afsluiten van een ORV. De resultaten van het onderzoek zijn gepresenteerd in een webinar dat op 10 mei gehouden is. Belangstellenden kunnen deze uitzending zonder kosten bekijken op www.beschermingspakket.nl. Van de consumenten die in de afgelopen periode een ORV hebben afgesloten, had 61 procent eerst een face-to-face gesprek met een adviseur danwel een telefonisch of online contact met een adviseur. De financieel adviseur blijkt nog steeds het belangrijkste afsluitkanaal te zijn voor consumenten om een ORV af te sluiten, constateert GfK.

Wel blijken consumenten bij de ORV massaal zelf algemene informatie in te winnen bij vergelijkingssites en bij de sites van verzekeraars. Bijna 80 procent oriënteert zich actief op Internet. Ook het maken van vergelijkingen tussen de verschillende aanbieders voeren veel consumenten zelf uit via vergelijkingssites. Toch vindt 62 procent van de respondenten het (heel) belangrijk om daarnaast onafhankelijk advies te krijgen, met name over het te verzekeren bedrag zodat dit goed aansluit bij de persoonlijke situatie. Bij hoger opgeleide consumenten met veelal hogere inkomens is deze behoefte zelfs nog iets groter.


Tools voor klanten

Michel van Dam wijst erop dat de politiek op een breed terrein risico’s van het collectief naar het individu schuift. "Meer dan in het verleden zullen consumenten zich op eigen initiatief op bepaalde onderwerpen gaan oriënteren. Het is dan belangrijk om een klimaat te scheppen waar consumenten ook voor deelvragen ervaren dat ze welkom zijn bij hun financieel adviseur. Dit besef kan een advieskantoor vergroten door ook op de eigen site tools te plaatsen waar klanten die dat wensen bepaalde handelingen rondom het advies- en beheerstraject zelf kunnen uitvoeren. Als Legal & General ondersteunen wij dat proces.”

Reactie toevoegen

 
Scildon: orv speciaal voor huurders

Scildon: orv speciaal voor huurders

Scildon introduceert een overlijdensrisicoverzekering die specifiek gemaakt is voor huurders. De Scildon Huurverzekering is ontwikkeld in samenwerking met adviseurs...

Verhogen orv past niet bij wens tot lastenverlichting

Verhogen orv past niet bij wens tot lastenverlichting

(Kifid-uitspraak GC 2022-0153) Volgens de consument heeft de adviseur zijn zorgplicht geschonden door bij het oversluiten van de hypotheek niet zorg te dragen voor...

Premie overlijdensrisicoverzekering blijft dalen

Premie overlijdensrisicoverzekering blijft dalen

Overlijdensrisicoverzekeringen worden steeds goedkoper. Onderzoek van MoneyView laat zien dat in 2021 de gemiddelde premie 3,7 procent lager ligt dan een jaar eerder....

Eén op drie bereid extra ORV-premie te betalen voor chronisch zieken

Eén op drie bereid extra ORV-premie te betalen voor chronisch zieken

Ongeveer één op de drie consumenten is bereid vijf procent extra premie te betalen om mensen met een aangeboren chronische ziekte te helpen aan een...

Bureau DFO: provisieverbod raakt meest kwetsbaren

Bureau DFO: provisieverbod raakt meest kwetsbaren

“Het maatschappelijk belang van de overlijdensrisicoverzekeringen is groot. Veel leed kan tegen verwaarloosbare kosten worden voorkomen. Wet- en regelgeving...

Scildon: “Meer aandacht voor compagnonsverzekering noodzakelijk”

Scildon: “Meer aandacht voor compagnonsverzekering noodzakelijk”

Scildon is deze week een campagne gestart om de compagnonsverzekering meer onder de aandacht van financieel adviseurs te brengen. Een compagnonsverzekering is een...

Scildon stimuleert stoppen met roken

Scildon stimuleert stoppen met roken

Scildon start een brede pilot waarbij consumenten die gaan stoppen met roken direct al in aanmerking komen voor de niet-rokerskorting bij overlijdensverzekeringen....

Kwart stellen Nederland onverzekerd bij overlijden

Kwart stellen Nederland onverzekerd bij overlijden

Bijna een kwart (24 procent) van de Nederlandse mensen heeft op dit moment geen overlijdensrisicoverzekering afgesloten. Dat blijkt uit onderzoek van MUNT Hypotheken...

CvB Kifid bevestigt: geen te lage ORV-dekking geadviseerd

CvB Kifid bevestigt: geen te lage ORV-dekking geadviseerd

(Kifid-uitspraak CvB 2021-0018) Adviseur Bert Verbrugge (Van Bruggen Adviesgroep Haarlem) heeft in 2006 geen te lage ORV-dekking geadviseerd. De Kifid-commissie...

Verzekerd van je huis!

Verzekerd van je huis!

ORV en hypotheekbescherming vormen de onderwerpen van de nieuwe VVP-special ‘Verzekerd van je huis!’, oplossingen die het verdienen om door de adviseur...