Adviseur moet kunnen aantonen dat klant weloverwogen keuze kon maken

Kifid 2017 (deel logo)

Een financieel adviseur moet kunnen aantonen dat hij de klant in staat heeft gesteld een weloverwogen keuze te maken. Anders heeft hij niet gehandeld zoals het een goede adviseur betaamt, vindt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in Uitspraak 2017-631.

De commissie: "Dat bij de totstandkoming van een nieuwe overeenkomst niet is vastgelegd wat besproken
en geadviseerd is, althans dat deze vastlegging niet ten minste gedurende de looptijd van de
verzekering is bewaard, is een gegeven dat voor rekening en risico van de Adviseur komt.
Het ligt immers op zijn weg om aan te tonen dat hij heeft voldaan aan de op hem rustende
verplichting Consument in staat te stellen een weloverwogen keuze te maken.

"De vaststelling dat in de gegeven omstandigheden van dit geval voor rekening van de
Adviseur (Univé Stad en Land, rd.) moet komen dat hij niets van betekenis kan verklaren over de feitelijke gang van zaken ten tijde van de advisering, heeft tot gevolg dat de Adviseur niet voldoende heeft
weersproken dat (i) de Adviseur niet op de hoogte was van het doel van de verzekering
(geschillen rondom de erfenis) en (ii) de Adviseur heeft nagelaten Consument erop te wijzen
dat de verzekering voor dat doel geen dekking zou bieden. Dit resulteert erin dat niet
vaststaat dat de Adviseur Consument in staat heeft gesteld een weloverwogen keuze te
maken. De Adviseur heeft dan ook niet gehandeld zoals van een redelijk handelend en
redelijk bekwaam assurantietussenpersoon mocht worden verwacht. De Adviseur is dan ook
toerekenbaar tekortgeschoten in zijn verplichtingen jegens Consument."

De conclusie is dat de adviseur jegens consument is tekortgeschoten en dat de adviseur gehouden is de schade, die consument dientengevolge lijdt, te vergoeden. Alle feitelijkheden overziend ziet de Commissie aanleiding daarop een eigen schuld-correctie toe te passen van 50 procent. De Commissie wijst de vordering van consument daarom voor de helft toe.

De consument wenste de door haar betaalde premie (vanaf 11 februari 2004) retour te ontvangen. De adviseur weigerde de premie aan de consument te retourneren. De adviseur stelde de consument juist te hebben geïnformeerd met het tijdig sturen van de polis en het daarbij van toepassing zijnde reglement. 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Geschillencommissie Kifid: drie nieuwe leden

Geschillencommissie Kifid: drie nieuwe leden

Het bestuur van Kifid heeft per 1 april Thea van Bommel-Scheffer, Willeke Ong RA en Menno Schotel, arts RGA, benoemd tot leden van de Geschillencommissie. Zij zijn...

Meldplicht geldt ook niet meewerken aan schadebehandeling

Meldplicht geldt ook niet meewerken aan schadebehandeling

Een consument moet bij de aanvraag van een verzekering ook melden dat hem in het verleden een verzekering is opgezegd wegens het niet meewerken aan een schadebehandeling...

Serviceverlening goed omschrijven

Serviceverlening goed omschrijven

Financieel adviseurs dienen hun serviceverlening helder te omschrijven. Dat geeft de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening een adviseur mee in Uitspraak...

Revisie brengt geen verandering in ouderdom motor

Revisie brengt geen verandering in ouderdom motor

Een revisie brengt geen verandering in de ouderdom van een motor, stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2019-130. De...

Zorgplicht: consument heeft ook verantwoordelijkheid

Zorgplicht: consument heeft ook verantwoordelijkheid

Een adviseur heeft zorgplicht, maar de polishouder moet de adviseur wel de benodigde informatie verschaffen om de zorgplicht te kunnen uitvoeren. Aldus de Geschillencommissie...

Dubbel pech...

Dubbel pech...

Een klant met autoschade die niet meer kan worden hersteld, heeft dubbel pech. Hij moet toch het eigen risico voldoen, aldus de Geschillencommissie Financiële...

Waterbak is geen zwembad

Waterbak is geen zwembad

Dat er ook wel eens een duik in de waterbak werd genomen, maakt niet dat de waterbak niet in de eerste plaats als vijver dienst doet en ook als zodanig gekwalificeerd...

Adviseur hoeft 30 mille provisie niet terug te storten

Adviseur hoeft 30 mille provisie niet terug te storten

Een consument die 30 mille provisie terug wilde van zijn adviseur krijgt nul op het rekest bij de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid). Anders...

Gestolen autobagage langer dan 24 uur achtergelaten niet gedekt

Gestolen autobagage langer dan 24 uur achtergelaten niet gedekt

Omdat de consument de bagage langer dan 24 uur heeft achtergelaten in de auto, is volgens Kifid geen dekking volgens de voorwaarden van de doorlopende reisverzekering...

Schadevergoeding gemist...

Schadevergoeding gemist...

De verzekerde had haar tas met fotospullen en reisdocumenten in de trein niet in het bagagerek boven haar hoofd mogen plaatsen, maar had de tas op de grond moeten...