Adviseur moet kunnen aantonen dat klant weloverwogen keuze kon maken

Kifid 2017 (deel logo)

Een financieel adviseur moet kunnen aantonen dat hij de klant in staat heeft gesteld een weloverwogen keuze te maken. Anders heeft hij niet gehandeld zoals het een goede adviseur betaamt, vindt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in Uitspraak 2017-631.

De commissie: "Dat bij de totstandkoming van een nieuwe overeenkomst niet is vastgelegd wat besproken
en geadviseerd is, althans dat deze vastlegging niet ten minste gedurende de looptijd van de
verzekering is bewaard, is een gegeven dat voor rekening en risico van de Adviseur komt.
Het ligt immers op zijn weg om aan te tonen dat hij heeft voldaan aan de op hem rustende
verplichting Consument in staat te stellen een weloverwogen keuze te maken.

"De vaststelling dat in de gegeven omstandigheden van dit geval voor rekening van de
Adviseur (Univé Stad en Land, rd.) moet komen dat hij niets van betekenis kan verklaren over de feitelijke gang van zaken ten tijde van de advisering, heeft tot gevolg dat de Adviseur niet voldoende heeft
weersproken dat (i) de Adviseur niet op de hoogte was van het doel van de verzekering
(geschillen rondom de erfenis) en (ii) de Adviseur heeft nagelaten Consument erop te wijzen
dat de verzekering voor dat doel geen dekking zou bieden. Dit resulteert erin dat niet
vaststaat dat de Adviseur Consument in staat heeft gesteld een weloverwogen keuze te
maken. De Adviseur heeft dan ook niet gehandeld zoals van een redelijk handelend en
redelijk bekwaam assurantietussenpersoon mocht worden verwacht. De Adviseur is dan ook
toerekenbaar tekortgeschoten in zijn verplichtingen jegens Consument."

De conclusie is dat de adviseur jegens consument is tekortgeschoten en dat de adviseur gehouden is de schade, die consument dientengevolge lijdt, te vergoeden. Alle feitelijkheden overziend ziet de Commissie aanleiding daarop een eigen schuld-correctie toe te passen van 50 procent. De Commissie wijst de vordering van consument daarom voor de helft toe.

De consument wenste de door haar betaalde premie (vanaf 11 februari 2004) retour te ontvangen. De adviseur weigerde de premie aan de consument te retourneren. De adviseur stelde de consument juist te hebben geïnformeerd met het tijdig sturen van de polis en het daarbij van toepassing zijnde reglement. 

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Product voortdurend toetsen op passendheid

Product voortdurend toetsen op passendheid

Een adviseur schendt de zorgplicht door niet periodiek de passendheid van het product voor de consument te toetsen. Aldus de Geschillencommissie Financiële...

Paardenverzekering...

Paardenverzekering...

Een paardenverzekering zorgde voor onmin tussen een paardenbezitster en Gevolmachtigd Agent. Volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid)...

Kifid: onduidelijke verzekeringsvoorwaarde pakt uit in voordeel consument

Kifid: onduidelijke verzekeringsvoorwaarde pakt uit in voordeel consument

De aanbouw aan een woning, de plaatsing van een schutting en de beplanting te dicht bij de erfgrens leiden tot juridische geschillen tussen een consument en zijn...

Glashelder communiceren over abonnement

Glashelder communiceren over abonnement

Mag een adviseur abonnementskosten rekenen als de polis niet tot stand is gekomen? De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening vindt in dit geval (Uitspraak...

Interpretatie bindend advies inzet Kifid-zaak

Interpretatie bindend advies inzet Kifid-zaak

De Geschillencommissie (Kifid) deed onlangs uitspraak (2018-413) in een zaak waarin de klant meende dat zijn bank het eerder door de Commissie uitgesproken bindend...

Vraag naar strafrechtelijk verleden niet voor meerdere lezingen vatbaar

Vraag naar strafrechtelijk verleden niet voor meerdere lezingen vatbaar

De stelling van consument dat de zinsnede ‘in aanraking komen’ uitsluitend ziet op het eerste contact tussen hem en politie of justitie in 2006 volgt...

Onjuiste mededeling adviseur leidde niet tot schade, vordering afgewezen

Onjuiste mededeling adviseur leidde niet tot schade, vordering afgewezen

De consument heeft geen nadeel ondervonden van de onjuiste mededeling door zijn adviseur. Zijn vordering is om deze reden dan ook niet voor toewijzing vatbaar, aldus...

Consumenten met klachten over rentetarieven doorlopend krediet krijgen soms gelijk en soms niet

Consumenten met klachten over rentetarieven doorlopend krediet krijgen soms gelijk en soms niet

Meerdere consumenten hebben zich bij Kifid beklaagd over de hoogte van het rentetarief van hun doorlopend krediet bij Interbank of dochtermaatschappijen van deze...

Schending dossierplicht kost adviseur deel honorarium

Schending dossierplicht kost adviseur deel honorarium

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening laat een financieel adviseur 500 euro van zijn adviesvergoeding terugstorten wegens onvoldoende dossiervorming....

Verzekerde mag op polisblad vertrouwen

Verzekerde mag op polisblad vertrouwen

UIT VVP 8: SCHADE - De consument heeft een inboedelverzekering afgesloten. Op het polisblad staat vermeld dat het eigen risico is afgekocht. In de polisvoorwaarden...