Adviseur wachtte te lang met hersteladviesgesprek

Euro's

Pas vijf jaar na overname van een portefeuille het hersteladviesgesprek aangaan met een klant, dat kan niet. Dat oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening.

De commissie: "De Adviseur heeft een portefeuille overgenomen met daarin de beleggingsverzekering van Consument. Het hersteladviesgesprek over de beleggingsverzekering heeft vijf jaar na de  overname plaatsgevonden. De Commissie overweegt dat een adviseur periodiek de situatie van zijn cliënten dient na te gaan. Wat daarvoor een redelijke termijn is, hangt af van de omstandigheden van het geval. De Commissie acht de volgende omstandigheden van belang. Een portefeuilleovername is bij uitstek het moment om de situatie van nieuwe cliënten te verifiëren. Dit contact behoeft niet direct na de overname plaats te vinden en de adviseur mag rekening houden met het moment van het laatste klantcontact voor de overname. In onderhavige zaak acht de Commissie in het bijzonder van belang dat de portefeuilleoverdracht plaatsvond in een periode waarin al werd gezocht naar alternatieve oplossingen voor vermogensopbouw van beleggingsverzekeringen. De Adviseur heeft naar het oordeel van de Commissie te lang gewacht met het opnemen van contact met Consument over zijn beleggingsverzekering. Daarmee heeft de Adviseur zijn zorgplicht geschonden."

De vordering (7.866 euro) is overigens afgewezen omdat de klant er volgens de commissie niet in is geslaagd om de schade voldoende aannemelijk te maken

Reactie toevoegen

 
"Niet iedere adviseur heeft zin in hypotheek voor zzp'er"

"Niet iedere adviseur heeft zin in hypotheek voor zzp'er"

 Niet elke adviseur is bereid de tijd te nemen een hypotheek voor een zzp'er te verzorgen. Dat stelt hypotheekadviseur Niels Eriks (Eriks hypotheken & personal...

Erkend financieel Adviseur 'kansberoep'

Erkend financieel Adviseur 'kansberoep'

Toch nog een beetje positief overheidsnieuws richting financieel adviseurs: het UWV ziet de Erkend Financieel Adviseur als kansberoep. Nibe-SVV wijst momenteel op...

Adviseur niet gehouden zelfstandig polissen klant op te zeggen

Adviseur niet gehouden zelfstandig polissen klant op te zeggen

Het behoort, behoudens concrete afwijkende afspraken met zijn opdrachtgever, niet tot de taak van de tussenpersoon om zelfstandig verzekeringen van een cliënt,...

Adviseur behoorde hefboom- en inteereffect te kennen

Adviseur behoorde hefboom- en inteereffect te kennen

 Een financieel adviseur kan zich er niet op beroepen dat hij het hefboom- en inteereffect bij zijn eigen beleggingsverzekering niet kende. Dat stelt de Geschillencommissie...

Absoluut toekomst voor adviseur

Absoluut toekomst voor adviseur

"Ik geloof absoluut dat er een toekomst is voor de adviseur, alleen wel in een aangepaste rol." Aldus Menno Luiten, Manager Marketing en Distributie bij...

Hypotheekadviseur moet rente vergoeden

Hypotheekadviseur moet rente vergoeden

Een adviseur moet de 6.364 euro rente vergoeden die een huizenkoper kwijt was omdat de adviseur verzuimde om verlenging van de passeerdatum te vragen. Dat oordeelt...

Adviseur had proactiever moeten zijn

Adviseur had proactiever moeten zijn

"Het zonder meer doorverwijzen van consument naar de verzekeraar ontkent de toegevoegde waarde die een adviseur in situaties als deze juist heeft. Van een redelijk...

Wie vangt je op als jou wat overkomt?

Wie vangt je op als jou wat overkomt?

“Het kan ook jou zomaar overkomen: ziekte of ongeluk. Zorg dat je hebt nagedacht over hoe het dan verder moet je kantoor. Wij konden gelukkig snel schakelen,...

Het vuur van... Edwin Lasschuijt

Het vuur van... Edwin Lasschuijt

Er zijn veel prachtige mensen in onze sector die elke dag hun klanten het beste geven wat in hen zit. In ‘Het vuur van…’ zet VVP deze mensen op...

Local hero... Hans Juch

Local hero... Hans Juch

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advieskantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...