Adviseur wachtte te lang met hersteladviesgesprek

Euro's

Pas vijf jaar na overname van een portefeuille het hersteladviesgesprek aangaan met een klant, dat kan niet. Dat oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening.

De commissie: "De Adviseur heeft een portefeuille overgenomen met daarin de beleggingsverzekering van Consument. Het hersteladviesgesprek over de beleggingsverzekering heeft vijf jaar na de  overname plaatsgevonden. De Commissie overweegt dat een adviseur periodiek de situatie van zijn cliënten dient na te gaan. Wat daarvoor een redelijke termijn is, hangt af van de omstandigheden van het geval. De Commissie acht de volgende omstandigheden van belang. Een portefeuilleovername is bij uitstek het moment om de situatie van nieuwe cliënten te verifiëren. Dit contact behoeft niet direct na de overname plaats te vinden en de adviseur mag rekening houden met het moment van het laatste klantcontact voor de overname. In onderhavige zaak acht de Commissie in het bijzonder van belang dat de portefeuilleoverdracht plaatsvond in een periode waarin al werd gezocht naar alternatieve oplossingen voor vermogensopbouw van beleggingsverzekeringen. De Adviseur heeft naar het oordeel van de Commissie te lang gewacht met het opnemen van contact met Consument over zijn beleggingsverzekering. Daarmee heeft de Adviseur zijn zorgplicht geschonden."

De vordering (7.866 euro) is overigens afgewezen omdat de klant er volgens de commissie niet in is geslaagd om de schade voldoende aannemelijk te maken

Reactie toevoegen

 
"Adviseur vaak overbodig bij hypotheek"

"Adviseur vaak overbodig bij hypotheek"

Een hypotheek is tegenwoordig zo simpel dat dure adviseurs overbodig zijn. Dat stelt onafhankelijk financieel planner Paul van der Kwast in zijn column op www.businessinsider.nl....

Local hero... Gijs Ubels

Local hero... Gijs Ubels

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advieskantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Geen droeftoeters, maar bruisstabletten

Geen droeftoeters, maar bruisstabletten

Renee Lagerwaard:d: ‘Pluk de dag.’ “Onze klanten beschrijven ons kantoor als een warm bad en waarderen onze huiselijkheid. Grootste compliment...

Zeven vragen aan... Erik Rebergen

Zeven vragen aan... Erik Rebergen

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt je vak uniek? Vanaf 1999 ben ik werkzaam in de sector en mag ik financieel advies geven aan consumenten, zowel particulier...

Actueel of niet?

Actueel of niet?

Wanneer is iets een actualiteit? Dat vraagt Mike Schilperoort, algemeen directeur Lindenhaeghe, zich af in zijn maandelijkse blog over marktontwikkelingen. Van Dale...

Adviseur hoeft niet bij elke prolongatie te controleren of dekking nog passend is

Adviseur hoeft niet bij elke prolongatie te controleren of dekking nog passend is

"Van een redelijk handelend en bekwaam tussenpersoon kan niet worden verwacht dat hij bij elke prolongatie controleert of er nog sprake is van een passende...

Zeven vragen aan... Wim Rietveld

Zeven vragen aan... Wim Rietveld

1. Wat drijft je als adviseur? Wat maakt jouw vak uniek? Als Erkend Hypothecair Planner ben je elke dag bezig met een heel belangrijk onderdeel in het leven van...

Local  hero... Dennis den Blanken

Local hero... Dennis den Blanken

In de rubriek Local Hero stelt VVP samen met NH1816 het lokale advies kantoor centraal. Het belang van deze lokale helden voor de samenleving kan niet genoeg worden...

Het liefst zit ik elke seconde bij een klant aan tafel

Het liefst zit ik elke seconde bij een klant aan tafel

Het gaat Milko Perdijk (Perdijk Advies, reeuwijk) voor de wind. De focus op hypotheekadvies, pensioen en financiële planning pakt goed uit, het provisieverbod...

We maken ons graag kleiner dan we zijn

We maken ons graag kleiner dan we zijn

Hoe het komt dat financieel adviseurs zo’n slecht imago hebben? “we vergelijken onszelf niet met tweedehands autoverkopers, maar zo wordt de gemiddelde...