Bank hoeft fout in berekening boeterente niet voort te zetten

Kifid logo 350

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening is van oordeel dat de bank niet gehouden kan worden een gemaakte (en ontdekte) fout in haar berekening van de boeterente voort te zetten of te handhaven (uitspraak 2018-264). 

Bij de berekening van de boeterente op 11 januari 2017 heeft Florius onbedoeld, als gevolg van een fout in haar systeem, de (vergelijkings)rente uit de hoogste door haar gehanteerde tariefklasse gehanteerd en niet de (vergelijkings)rente uit de tariefklasse die voor de hypothecaire geldlening van consument gold. Daardoor is de boeterente lager berekend dan indien was uitgegaan van de berekeningswijze zoals die tussen partijen feitelijk was overeengekomen.

Naar aanleiding van zijn bezwaar tegen de voor consument onverwacht hogere aflosnota per 22 maart 2017 is deze, dan wel zijn adviseur, door de Bank over de fout in de berekening van de boeterente van 11 januari 2017 geïnformeerd. De Commissie acht het "niet redelijk dat de Bank vervolgens, in afwijking van de overeenkomst, gehouden zou blijven een ‘onjuiste’ (vergelijkings)rente uit de hoogste tariefklasse te hanteren".

Voor zover consument heeft vertrouwd op de ‘onjuiste’ pro-forma aflosnota en daarop zijn beslissing heeft gebaseerd om zijn hypothecaire geldlening vervroegd af te lossen, is de bank naar het oordeel van de Commissie hem adequaat tegemoet gekomen door in zijn geval uiteindelijk toch de op 11 januari 2017 berekende boeterente te hanteren.

Reactie toevoegen

 
Vordering afgewezen na cirkelzaagongeluk

Vordering afgewezen na cirkelzaagongeluk

Een consument is op 17 juni 2015 arbeidsongeschikt geraakt door een cirkelzaagongeluk. Hij vordert dat zijn financieel adviseur de schade van zeven mille voor zijn...

Van je collega's moet je het hebben...

Van je collega's moet je het hebben...

Een collegiale dienst is geen overeenkomst van dienstverlening, oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-184. De...

Bij contra proferentem-regel moet sprake zijn van een uitleg die redelijk is

Bij contra proferentem-regel moet sprake zijn van een uitleg die redelijk is

Bij toepassing van de contra proferentem-regel moet sprake zijn van een uitleg van een verzekerde die redelijk is. In het geval dat de Geschillencommissie Financiële...

Verzekeraar is informatie kwijt over oude polissen

Verzekeraar is informatie kwijt over oude polissen

De verzekeraar krijgt gelijk van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-187. Maar de commissie gaat niet in op het feit...

Vijftien bier... of niet?

Vijftien bier... of niet?

Een verklaring van horen zeggen over overmatig alcoholgebruik is niet genoeg om de klant zijn uitkering te weigeren. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële...

Verzekeraar mag alleen daadwerkelijk gemaakte onderzoekskosten in rekening brengen

Verzekeraar mag alleen daadwerkelijk gemaakte onderzoekskosten in rekening brengen

Een verzekeraar mag alleen daadwerkelijk gemaakte onderzoekskosten in rekening brengen, oordeelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in...

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: leg advies goed vast

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: leg advies goed vast

De Hypotheker moet een klant 1.800 euro vergoeden, omdat zij volgens de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) niet (geheel) heeft gehandeld...

Zwart kleed geen alternatief voor rolhoes of hoedenplank

Zwart kleed geen alternatief voor rolhoes of hoedenplank

Scootmobiel achter in de auto niet weggestopt onder rolhoes of hoedenplank? Helaas, dan geen uitkering bij diefstal van bagage uit de auto. "Hoewel Consument heeft...

Verzekeraar hoeft premie niet te matigen

Verzekeraar hoeft premie niet te matigen

De premieopslag die verzekeraar – naar aanleiding van de medische keuring – heeft berekend is niet gebaseerd op de huidige gezondheidstoestand van consument,...

Informatievoorziening hoeft niet digitaal

Informatievoorziening hoeft niet digitaal

Een geldverstrekker mag zijn klant per brief blijven informeren over wijzigingen in de maandlasten, ook al wil die klant de informatie digitaal ontvangen. Dat stelt...