Bank hoeft fout in berekening boeterente niet voort te zetten

Kifid logo 350

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening is van oordeel dat de bank niet gehouden kan worden een gemaakte (en ontdekte) fout in haar berekening van de boeterente voort te zetten of te handhaven (uitspraak 2018-264). 

Bij de berekening van de boeterente op 11 januari 2017 heeft Florius onbedoeld, als gevolg van een fout in haar systeem, de (vergelijkings)rente uit de hoogste door haar gehanteerde tariefklasse gehanteerd en niet de (vergelijkings)rente uit de tariefklasse die voor de hypothecaire geldlening van consument gold. Daardoor is de boeterente lager berekend dan indien was uitgegaan van de berekeningswijze zoals die tussen partijen feitelijk was overeengekomen.

Naar aanleiding van zijn bezwaar tegen de voor consument onverwacht hogere aflosnota per 22 maart 2017 is deze, dan wel zijn adviseur, door de Bank over de fout in de berekening van de boeterente van 11 januari 2017 geïnformeerd. De Commissie acht het "niet redelijk dat de Bank vervolgens, in afwijking van de overeenkomst, gehouden zou blijven een ‘onjuiste’ (vergelijkings)rente uit de hoogste tariefklasse te hanteren".

Voor zover consument heeft vertrouwd op de ‘onjuiste’ pro-forma aflosnota en daarop zijn beslissing heeft gebaseerd om zijn hypothecaire geldlening vervroegd af te lossen, is de bank naar het oordeel van de Commissie hem adequaat tegemoet gekomen door in zijn geval uiteindelijk toch de op 11 januari 2017 berekende boeterente te hanteren.

Reactie toevoegen

 
Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk

Aanvaarding overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk

Aanvaarding van een overeenkomst hoeft niet uitdrukkelijk plaats te vinden. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening in Uitspraak 2018-121. De...

Claimen binnen drie jaar

Claimen binnen drie jaar

Conform artikel 7:942 van het Burgerlijk Wetboek (BW) verjaart een rechtsvordering tegen een verzekeraar tot het doen van een uitkering door verloop van drie jaren...

Consument moet zelf polisblad controleren

Consument moet zelf polisblad controleren

De consument heeft de plicht om zelf het verstrekte polisblad te bestuderen en op juistheid te controleren. Die stelling betrekt de Geschillencommissie Financiële...

Geschillencommissie wijst claim van miljoen af

Geschillencommissie wijst claim van miljoen af

Een consument eist 1 miljoen euro vergoeding, de schade die hij zegt te hebben geleden wegens vermeend tekortschieten van zijn rechtsbijstanduitvoerder (SRK in opdracht...

Teleurgestelde verwachtingen...

Teleurgestelde verwachtingen...

Een kwestie van teleurgestelde verwachtingen. Van schending van de zorgplicht door de hypotheekadviseur is geen sprake. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële...

Ommekomst...

Ommekomst...

London General nam te makkelijk aan dat een klant niet meer volledig arbeidsongeschikt was. Daarom moet de verzekeraar alsnog uitkeren van de Geschillencommissie...

Brommer geen rondvliegend voorwerp

Brommer geen rondvliegend voorwerp

Leren van Kifid-uitspraken SCHADE. Uit VVP 1 De geparkeerde bromfiets van de consument waait omver en raakt beschadigd. De polisvoorwaarden van zijn verzekering...

NNul op het rekest...

NNul op het rekest...

Verzekeraars hoeven de consument gedurende de looptijd van de verzekering niet te informeren over de prijsstelling van nieuwe vergelijkbare producten. De Geschillencommissie...

Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur

Zorgplicht vraagt actieve en voortdurende bemoeienis van adviseur

In het kader van de zorgplicht mag een consument van de verzekeringsadviseur gedurende de looptijd van de verzekering een actieve en voortdurende bemoeienis verwachten....

Bank hoeft echtelieden niet te informeren over elkaars vermogenspositie

Bank hoeft echtelieden niet te informeren over elkaars vermogenspositie

Het is aan de echtelieden onderling om elkaar desgevraagd te informeren over hun vermogenspositie. De bank is hierbij geen partij. Dat stelt de Geschillencommissie...