Bank hoeft fout in berekening boeterente niet voort te zetten
De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening is van oordeel dat de bank niet gehouden kan worden een gemaakte (en ontdekte) fout in haar berekening van de boeterente voort te zetten of te handhaven (uitspraak 2018-264).
Bij de berekening van de boeterente op 11 januari 2017 heeft Florius onbedoeld, als gevolg van een fout in haar systeem, de (vergelijkings)rente uit de hoogste door haar gehanteerde tariefklasse gehanteerd en niet de (vergelijkings)rente uit de tariefklasse die voor de hypothecaire geldlening van consument gold. Daardoor is de boeterente lager berekend dan indien was uitgegaan van de berekeningswijze zoals die tussen partijen feitelijk was overeengekomen.
Naar aanleiding van zijn bezwaar tegen de voor consument onverwacht hogere aflosnota per 22 maart 2017 is deze, dan wel zijn adviseur, door de Bank over de fout in de berekening van de boeterente van 11 januari 2017 geïnformeerd. De Commissie acht het "niet redelijk dat de Bank vervolgens, in afwijking van de overeenkomst, gehouden zou blijven een ‘onjuiste’ (vergelijkings)rente uit de hoogste tariefklasse te hanteren".
Voor zover consument heeft vertrouwd op de ‘onjuiste’ pro-forma aflosnota en daarop zijn beslissing heeft gebaseerd om zijn hypothecaire geldlening vervroegd af te lossen, is de bank naar het oordeel van de Commissie hem adequaat tegemoet gekomen door in zijn geval uiteindelijk toch de op 11 januari 2017 berekende boeterente te hanteren.
Reactie toevoegen
Losse motoronderdelen geen motorfiets
De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) laat de Europeesche wel de sleutels maar niet de originele onderdelen (vervangen door race-onderdelen)...
Consument alleen consument als hij dienst afneemt
Als iemand geen dienst heeft afgenomen, kan hij ook niet klagen bij Kifid. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2018-162. De...
Vordering afgewezen in plaats van klacht ongegrond
Anders dan in ons bericht vrijdag stond, wees de Geschillencommissie (Kifid) in Uitspraak 2018-158 de klacht niet af. Zij wees de vordering af, maar verklaarde de...
Loyaliteitskorting duur betaald...
De loyaliteitskorting bij zijn WestlandUtrecht-hypotheek breekt een klant lelijk op. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) volgt de klant...
Onjuiste offerte leidt niet tot schadeplichtigheid
Het enkele gegeven dat een verzekeraar een verkeerde offerte heeft opgemaakt, leidt op zichzelf niet tot schadeplichtigheid. Aldus de Geschillencommissie Financiële...
Vordering afgewezen ondanks schending zorgplicht door adviseur
De adviseur moet binnen een redelijke termijn bij de verzekeraar informeren naar de status van het dossier van de consument. Aldus de Geschillencommissie Financiële...
Bij overkreditering alleen vordering tot schadevergoeding mogelijk
In geval van overkreditering is alleen een vordering tot vergoeding van de schade mogelijk. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid)...
Claimant heeft medewerkingsplicht
Op de consument rust een medewerkingsplicht als de verzekeraar informatie de medewerking van de consument nodig heeft om de claim te kunnen beoordelen. Daar wijst...
Toch betalen ondanks no cure no pay
Een klant die de opdracht van overeenkomst met zijn adviseur voortijdig beëindigde, moet toch betalen voor een deel van de door de adviseur reeds verrichte...
Verhoging risico-opslag van 0,2 naar 0,8 procent niet onredelijk
De verhoging van de risico-opslag op recreatiewoningen van 0,2 naar 0,8 procent door '(quasi) monopolist' Rabobank is niet onredelijk of onbillijk, oordeelt de Geschillencommissie...