"branche te traag in woekerpolisaffaire"

Cover special Hersteladvies

Verzekeraars moeten harder lopen om de 'woekerpolisaffaire' af te ronden. Dat stelt woensdag AFM-bestuurder Theodor Kockelkoren in Het Financieele Dagblad.

Kockelkoren is geïnterviewd naar aanleiding van het verschijnen van het derde Klantbelang Dashboard, dat laat zien dat verzekeraars (en banken) gestaag het klantbelang centraler stellen maar nog te weinig echt de dialoog met de klant aangaan. Volgens Kockelkoren worden nog te weinig houders van woekerpolissen bereikt. "Vooral kwetsbare groepen worden nog onvoldoende bereikt", meent Kockelkoren. "Alleen brieven sturen is onvoldoende om de consument te activeren. Bij sommige aanbieders ligt de respons onder de 10 procent. Bij andere aanbieders heeft ongeveer 40 procent van de klanten inmiddels een bewuste keuze gemaakt." Het Verbond van Verzekeraars reageert in het FD door te stellen dat het AFM-onderzoek dateert van medio 2012 en dat de situatie inmiddels is veranderd. Kockelkoren laat duidelijk weten dat verzekeraars en adviseurs aan zet zijn. In dit verband wijzen wij nog eens op de VVP-special Hersteladvies boordevol praktijkinformatie die eind vorige week is uitgekomen in samenwerking met zowel AFM als Verbond (en Bureau D&O en Oostdam & Partners). De special is ook digitaal beschikbaar. Klik HIER

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - 3 april 2013

Meneer Kockelkoren kan wel van alles willen, maar het hersteladvies is een tijdrovend moeizaam proces wat ook nog eens kosteloos gedaan moet worden. Als extra handicap ervaar ik dat de klanten door tv-programma's en consumentenvertegenwoordigers is wijsgemaakt dat de adviseurs dit alles bewust hebben gedaan vanwege hoge provisies en uitsluitend in eigen belang hebben gehandeld. Dit wantrouwen moet je eerst ook nog wegnemen. Menig hypotheekklant moet ik uitleggen dat ik voor een spaarhypotheek méér provisie zou hebben ontvangen en dat het dan ook niet zo is dat ik vanwege eigen provisiebelangen hem beleggen heb "aangesmeerd". Dan heb je nog de problematiek van gestopte service providers, banken die je aanstelling opheffen zodat je niks meer voor een klant kan doen, klanten die uitgewerkte aanzienlijke verbeteringsvoorstellen niet accepteren, consumenten die niet omzetten vanwege de 225 euro omzettingskosten die de geldverstrekker rekent. Daarnaast heb je de fiscale beperkingen, en de eisen die worden gesteld aan een goed hersteladvies.Stapel daar nog even nieuwe hypotheekregels- en eisen bij, en het wordt nog reuze gezellig! Je kunt simpelweg geen grote aantallen polissen per week "wegwerken". Je hebt ook nog de gewone werkzaamheden, de winkel sluiten vanwege de gratis hersteladviezen lijkt me geen optie. In mijn optiek moet je al blij zijn als iemand (nog) een adviseur heeft, en dat deze adviseur dan ook nog een hersteladvies aanbiedt. Hoeveel consumenten hebben een zwevende polis bij een ter ziele gegane adviseur, een direct writer ( al dan niet gestopt)? Hoe zit de heer Kockelkoren trouwens het hersteladvies van direct writers? Die hebben nooit anders gedaan dan wachten op initiatieven van de klant en hooguit een briefje gestuurd. Gaan die nu met hersteladviseurs aan de slag? Ik zal maar eens de special gaan lezen.En voortmodderen met de hersteladviezen. Keep Buggering On. Churchill won er de oorlog mee, dus dan moeten wij ook uit het woekermoeras kunnen komen.

Meer over
Oplichting door nep AFM-medewerker blijft probleem

Oplichting door nep AFM-medewerker blijft probleem

Oplichting door een persoon die zich voordoet als AFM-medewerker blijft een probleem. De toezichthouder: "In 2023 gingen de meeste ontvangen signalen over mogelijke...

AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge

AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge

Personaliseren van premies en winstmarges mag de solidariteit en eerlijke behandeling van klanten niet ondermijnen. Die waarschuwing geeft de AFM in haar Agenda...

AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

AFM: "Versnelling noodzakelijk in duurzaamheidstransitie financiële sector"

De duurzaamheidstransitie van de financiële sector gaat volgens de AFM minder snel dan gewenst. Zowel nationaal als internationaal groeit de maatschappelijke...

AFM-boete van 94.000 euro voor Zwaan Finance

AFM-boete van 94.000 euro voor Zwaan Finance

De AFM heeft een boete van 94.000 euro opgelegd aan Zwaan Finance uit Lisse.  Het bedrijf heeft tussen juli 2018 en oktober 2022 als beheerder van zeven beleggingsinstellingen...

Positief oordeel EBA over toezicht op betalingsachterstanden bij hypotheken

Positief oordeel EBA over toezicht op betalingsachterstanden bij hypotheken

De Europese autoriteit voor de bankensector EBA heeft een vergelijkend onderzoek gedaan onder 7 landen, naar de implementatie van de Europese Hypothekenrichtlijn...

Ook NN schikt in woekerpoliszaak

Ook NN schikt in woekerpoliszaak

Na a.s.r. schikt ook NN in de woekerpoliszaak van belangenorganisaties tegen de verzekeraar. Met de schikking is een bedrag gemoeid van 360 miljoen euro. Dit bedrag...

Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten

Duidelijker informatie vereist bij spaarproducten

Financiële ondernemingen houden zich niet altijd aan de wettelijke voorschriften voor reclame en overige informatie bij sparen/vermogensopbouw. Zo is het onder...

AFM legt twee lasten onder dwangsom op voor niet invullen Marktmonitor 2023

AFM legt twee lasten onder dwangsom op voor niet invullen Marktmonitor 2023

De AFM heeft op 25 juli 2023 lasten onder dwangsom opgelegd aan twee ondernemingen die de Marktmonitor Adviseurs & Bemiddelaars (MMAB) 2023 niet tijdig hebben...

Forse AFM-boete Rabobank voor onverantwoorde hypotheekverstrekking

Forse AFM-boete Rabobank voor onverantwoorde hypotheekverstrekking

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 12 miljoen euro opgelegd aan de Rabobank.  Dit voor het overtreden van regels voor het verstrekken van hypothecair krediet....

AFM-boete voor Pensioenfonds Detailhandel

AFM-boete voor Pensioenfonds Detailhandel

De AFM heeft een bestuurlijke boete van 136.000 euro opgelegd aan de Stichting Bedrijfstakpensioenfonds voor de Detailhandel (Pensioenfonds Detailhandel). Dit omdat...