"branche te traag in woekerpolisaffaire"

Cover special Hersteladvies

Verzekeraars moeten harder lopen om de 'woekerpolisaffaire' af te ronden. Dat stelt woensdag AFM-bestuurder Theodor Kockelkoren in Het Financieele Dagblad.

Kockelkoren is geïnterviewd naar aanleiding van het verschijnen van het derde Klantbelang Dashboard, dat laat zien dat verzekeraars (en banken) gestaag het klantbelang centraler stellen maar nog te weinig echt de dialoog met de klant aangaan. Volgens Kockelkoren worden nog te weinig houders van woekerpolissen bereikt. "Vooral kwetsbare groepen worden nog onvoldoende bereikt", meent Kockelkoren. "Alleen brieven sturen is onvoldoende om de consument te activeren. Bij sommige aanbieders ligt de respons onder de 10 procent. Bij andere aanbieders heeft ongeveer 40 procent van de klanten inmiddels een bewuste keuze gemaakt." Het Verbond van Verzekeraars reageert in het FD door te stellen dat het AFM-onderzoek dateert van medio 2012 en dat de situatie inmiddels is veranderd. Kockelkoren laat duidelijk weten dat verzekeraars en adviseurs aan zet zijn. In dit verband wijzen wij nog eens op de VVP-special Hersteladvies boordevol praktijkinformatie die eind vorige week is uitgekomen in samenwerking met zowel AFM als Verbond (en Bureau D&O en Oostdam & Partners). De special is ook digitaal beschikbaar. Klik HIER

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - 3 april 2013

Meneer Kockelkoren kan wel van alles willen, maar het hersteladvies is een tijdrovend moeizaam proces wat ook nog eens kosteloos gedaan moet worden. Als extra handicap ervaar ik dat de klanten door tv-programma's en consumentenvertegenwoordigers is wijsgemaakt dat de adviseurs dit alles bewust hebben gedaan vanwege hoge provisies en uitsluitend in eigen belang hebben gehandeld. Dit wantrouwen moet je eerst ook nog wegnemen. Menig hypotheekklant moet ik uitleggen dat ik voor een spaarhypotheek méér provisie zou hebben ontvangen en dat het dan ook niet zo is dat ik vanwege eigen provisiebelangen hem beleggen heb "aangesmeerd". Dan heb je nog de problematiek van gestopte service providers, banken die je aanstelling opheffen zodat je niks meer voor een klant kan doen, klanten die uitgewerkte aanzienlijke verbeteringsvoorstellen niet accepteren, consumenten die niet omzetten vanwege de 225 euro omzettingskosten die de geldverstrekker rekent. Daarnaast heb je de fiscale beperkingen, en de eisen die worden gesteld aan een goed hersteladvies.Stapel daar nog even nieuwe hypotheekregels- en eisen bij, en het wordt nog reuze gezellig! Je kunt simpelweg geen grote aantallen polissen per week "wegwerken". Je hebt ook nog de gewone werkzaamheden, de winkel sluiten vanwege de gratis hersteladviezen lijkt me geen optie. In mijn optiek moet je al blij zijn als iemand (nog) een adviseur heeft, en dat deze adviseur dan ook nog een hersteladvies aanbiedt. Hoeveel consumenten hebben een zwevende polis bij een ter ziele gegane adviseur, een direct writer ( al dan niet gestopt)? Hoe zit de heer Kockelkoren trouwens het hersteladvies van direct writers? Die hebben nooit anders gedaan dan wachten op initiatieven van de klant en hooguit een briefje gestuurd. Gaan die nu met hersteladviseurs aan de slag? Ik zal maar eens de special gaan lezen.En voortmodderen met de hersteladviezen. Keep Buggering On. Churchill won er de oorlog mee, dus dan moeten wij ook uit het woekermoeras kunnen komen.

Meer over
Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

Kredietaanbieders moeten alert zijn op fouten in geautomatiseerde acceptatieprocessen

De AFM roept kredietaanbieders op om alert te zijn op fouten in geautomatiseerde kredietacceptatieprocessen. De verplichte kredietwaardigheidstoets voor consumenten...

a.s.r. sluit dossier beleggingsverzekeringen

a.s.r. sluit dossier beleggingsverzekeringen

a.s.r. heeft een akkoord bereikt met de belangenorganisaties Consumentenclaim, Woekerpolis.nl, Woekerpolisproces, Wakkerpolis en de Consumentenbond over een finale...

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Financiële dienst steeds kleinere schakel in het algehele koopproces"

"Niet de traditionele bank of verzekeraar heeft straks het primaire contact met de klant, maar de partij die uit de data de beste inzichten weet te peuren over wat...

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

VVP-poll: 'AFM moet harder optreden tegen advieskantoren die regels overtreden'

Er werd afgelopen week volop gestemd op de stelling 'Actieve provisietransparantie dwingt adviseurs te laten zien wat ze waard zijn'. Een meerderheid van 65 procent...

AFM: "Aandacht voor integere en beheerste bedrijfsvoering noodzakelijk"

AFM: "Aandacht voor integere en beheerste bedrijfsvoering noodzakelijk"

Een deel van de financieel dienstverleners voldoet niet aan de minimale vergunningseisen. Dit gaat ten koste van de beheerste en integere bedrijfsvoering en kan...

Paul Schuiling: adviseren is informeren

Paul Schuiling: adviseren is informeren

"Hoewel de toezichthouder geen wettelijke bevoegdheden heeft in de beheerfase, betekent dit niet dat 'informeren' niet zorgvuldig en vakbekwaam moet plaatsvinden",...

MoneyView in VVP 5-2023: nieuwe pijnlijke dossiers

MoneyView in VVP 5-2023: nieuwe pijnlijke dossiers

In de nieuwe VVP (5-2023) staat Martin Koot van MoneyView stil bij de weer opgelaaide woekerpolisaffaire en nieuwe pijnlijke dossiers. Koot merkt op dat financieel...

Let op: deze column is moeilijk leesbaar

Let op: deze column is moeilijk leesbaar

(Martin Koot, MoneyView, in VVP 5-2023) En ineens zijn ze weer in het nieuws: woekerpolissen! Eind september deed het Gerechtshof Den Haag uitspraak in het hoger...

Rechter verlaagt AFM-boetes voor bestuurders failliete Finles

Rechter verlaagt AFM-boetes voor bestuurders failliete Finles

De AFM heeft op 10 september 2019 boetes opgelegd aan de bestuurders van beleggingsfonds Finles wegens nalatige bedrijfsvoering. De boetes zijn onherroepelijk...

AFM: "Klimaatrisico's inprijzen op woningmarkt"

AFM: "Klimaatrisico's inprijzen op woningmarkt"

Om de schadelijke effecten voor potentiële woningkopers- en eigenaren te mitigeren en deze risico’s effectief in te prijzen, verdient het volgens de AFM...