Ceo obvion schrijft boek over extreme klantgerichtheid

Cover boek vasthouden is loslaten 2017

“We hebben niet het zoveelste veranderboek willen schrijven, maar wilden vooral laten zien hoe je als organisatie daadwerkelijk kan veranderen, met alle successen en valkuilen die daarbij horen”, aldus Ronald Touwslager (ceo Obvion) bij de presentatie van het boek Vasthouden is loslaten dat hij samen met Robert Gieling (Winner Real Life Leadership) schreef.

In het boek laten de auteurs zien hoe Obvion zich van een ambtelijke organisatie ontwikkelt naar een wendbare en extreem klantgerichte organisatie. “Een continu proces waarbij we iedere dag nog leren”, aldus Touwslager bij de presentatie in het hoofdkantoor van de Rabobank in Utrecht. Het eerste exemplaar werd overhandigd aan Berry Marttin, lid van de Raad van Bestuur Rabobank.
Het boek geeft inzicht in de reis die Obvion aan het maken is. Een boek over zelfsturing, agile werken, veranderend leiderschap, onconventionele acties en meer. “We willen andere bedrijven inspiratie bieden die ook een dergelijke transitie willen ondergaan.”
“Om je bedrijf aan te passen aan de razendsnel veranderende omstandigheden, volstaat het niet langer om met conventionele methoden je bedrijf bij te sturen. Het gaat om een totaal nieuwe mindset. Bindende factor is altijd geweest dat alles valt of staat met blije medewerkers. Pas als medewerkers blij zijn, kun je blije klanten krijgen. Niet andersom. Medewerkers zullen de why, what en how van het bedrijf moeten voelen, doorleven en uitstralen.”
Volgens Touwslager zijn veel organisaties gefocust op interne reorganisaties terwijl er in het gedrag van de medewerkers feitelijk niets verandert. “In de vele veranderingen die ik in mijn loopbaan heb meegemaakt, viel mij op dat het merendeel hiervan instrumenteel en technocratisch waren. Ook bij Obvion was men al jaren bezig met veranderen. Alle bestaande verandermodellen ten spijt, is vijf jaar geleden gekozen voor een nieuwe werkwijze die echt ingrijpt op de werkplek van de individuele medewerkers. Met als uiteindelijk doel een organisatie te creëren waarbij in een ieders functioneren het belang van de klant leidend is."


WALK YOUR TALK
Walk your talk is hierbij het devies. “Leidinggevenden zullen het gedrag dat ze binnen hun organisatie graag zien, voortdurend zelf moeten voorleven”, aldus Gieling. “Als je de transitie niet als leider leeft, gaat het niet werken. Daarbij hoort ook een volstrekt open cultuur. Je zult elkaar namelijk ook op gedrag moeten aanspreken en je zult voortdurend bereid moeten zijn om te leren. Bij heel veel organisaties blijft veel onder het tapijt. Mensen praten wel over het werk en over mensen op het werk, maar doorgaans niet met mensen op het werk. Van klagen thuis of bij het koffieapparaat wordt een bedrijf niet beter. Je moet een cultuur creëren waarbij je elkaar wel durft en kunt aanspreken, ook als het onaangenaam is.”
“Omdat dit een onbekende reis is, zal je steeds weer de volgende stap moeten durven zetten, ook al weet je nooit zeker of die stap je dichterbij je eindbestemming brengt. Zeker in het begin is dat lastig. Maar je zult merken dat mensen steeds meer zelf initiatieven durven nemen en dat er uiteindelijk een kantelpunt bereikt wordt, ook al ben je er dan nog steeds niet. Het is en blijft een continu proces.”

Ander adagium in de transitie is volgens Touwslager: wie goed doet, goed ontmoet. “Daar begint alles mee en daaruit volgen goede financiële resultaten, niet andersom. We zijn trots op onze resultaten en trots op onze Netto Promotor Score. Ook hierin hebben we stappen durven nemen. Je kunt je NPS wel vergelijken met andere financiële dienstverleners, maar dan kan éénoog al snel koning zijn. Eerlijker is je NPS te vergelijken met die van klantgerichte organisaties als Coolblue. Lang niet alle afdelingen binnen een organisatie omarmen de extreme klantgerichtheid. Een afdeling als bijzonder beheer had hier in het begin niet veel mee. Hoe mooi is het dan dat uiteindelijk deze afdeling de hoogste NPS weet te bereiken.”
Ook vergt het volgens Touwslager doorzettingsvermogen op andere gebieden. “Je hebt nu eenmaal te maken met wet- en regelgeving. Toch geloof ik dat je de wet niet kunt overtreden als je daadwerkelijk het beste voor de klant doet.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Carl Van Dyck - 15 mei 2017

Klopt, te vaak vertrekken veranderingen vanuit structuren terwijl het allemaal om mensen gaat. En wat die klantgerichtheid betreft, moet elke bank zich er stilaan bewust van worden dat geen enkele klant wakker wordt met het idee van "vandaag gaan we eens een hypotheek onderschrijven". De bank staat hier veel te vaak als een te nemen hindernis i.p.v. de partner te zijn in het realiseren van de klantendroom: "een eigen huis een plek onder de zon". Hoe zou de stiel van bankier er dan kunnen uitzien? En wat zal je klant ervaren? Succes! Carl Van Dyck zaakvoerder CVD Consulting Bouwen aan duurzame en waardevolle klantenrelaties.

Ingage: vijf aanbieders wostelen structureel met kwaliteit midoffice

Ingage: vijf aanbieders wostelen structureel met kwaliteit midoffice

Een kwartaal met twee gezichten, zo betitelt Ingage het derde kwartaal in haar recente kwartaalmeting van de tevredenheid onder adviseurs over geldverstrekkers....

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies heeft de finale gewonnen van de VVP Advies Award 2023. De andere finalisten waren ABC Pensioen en Sinior Financieel Advies. De drie finalisten waren...

Kijk en bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2023 wint

Kijk en bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2023 wint

Kijk vandaag om 16.00 uur naar de live-uitzending van de finale van de Advies Award 2023 en bepaal wie zich het komende jaar het meest klantgerichte advieskantoor...

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis finalisten Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis finalisten Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023. “Deze kantoren – die net als de andere drie...

Beslis mee wie woensdag de winnaar wordt van de VVP Advies Award 2023

Beslis mee wie woensdag de winnaar wordt van de VVP Advies Award 2023

Woon op 11 oktober 2023 om 16.00 uur gratis de spectaculaire live-uitzending bij van de finale van de Advies Award 2023 en bepaal wie zich het komende jaar het meest...

Obvion wint Gouden Spreekbuis 2023

Obvion wint Gouden Spreekbuis 2023

Obvion heeft de Gouden Spreekbuis 2023 gewonnen. De prijs is een initiatief van marktonderzoekbureau Blauw Research en werd uitgereikt op Hypovak. De jury: "Obvion...

Finalisten Advies Award 2023 aan het woord

Finalisten Advies Award 2023 aan het woord

VVP vroeg de drie finalisten van de Advies Award waarom nu juist zij de award op 11 oktober gaan winnen. Dit zijn hun antwoorden. [object type="youtube" id="DoHevpg20tI?si=J3nn0XVuTV52qyA1"] Het...

Obvion wint AM Diversity Award

Obvion wint AM Diversity Award

Obvion heeft de AM Diversity Award gewonnen. De award - een initiatief van AM - werd voor de eerste keer uitgereikt tijdens AM-Insights Diversity bij AON. De genomineerden...

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis naar finale VVP Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis naar finale VVP Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023. “Deze kantoren – die net als de andere drie...

Vijfde Obvion RUN trok meer dan duizend deelnemers

Vijfde Obvion RUN trok meer dan duizend deelnemers

Peter Dijks, Chief Commercial Officer bij Obvion, gaf het startschot voor de vijf en tien kilometer en de halve marathon van vijfde Obvion RUN in Heerlen. Het hardloopevenement...