Ingage: vijf aanbieders wostelen structureel met kwaliteit midoffice

Duim omhoog 2019

Een kwartaal met twee gezichten, zo betitelt Ingage het derde kwartaal in haar recente kwartaalmeting van de tevredenheid onder adviseurs over geldverstrekkers. Aan de ene kant genereren steeds meer verzekeraars een hoge tevredenheid, aan de andere kant worstelen vijf aanbieders structureel met de kwaliteit van hun midoffice. Het best gewaardeerd wordt de midoffice van Triodos, gevolgd door die van Obvion, ING, Lloyds Bank en Attens.

De gemiddelde dossierduur (van renteaanbod tot finaal akkoord) bleef in het derde kwartaal ongeveer gelijk. Alleen van aanvragen in verband met een relatiebreuk liep de verwerkingstermijn fors op.

"Gemiddeld kennen aanvragen van starters, senioren en dossiers waarin gebruik is gemaakt van brondata de kortste doorlooptijd. In het derde kwartaal werd een dossier met brondata (gebruikt voor inventarisatie en/of bemiddeling) gemiddeld ruim vier werkdagen sneller afgehandeld dan wanneer deze brondata niet werd ingezet. Dat is bijna een volledige week en het verschil neemt de laatste kwartalen toe", aldus Ingage.

Naast een cijfer gaven respondenten in een deel van de gevallen ook een toelichting bij hun beoordeling. Adviseurs en binnendienst vinden met name snelheid, flexibiliteit / meedenken en communicatie belangrijk. Consumenten geven via diverse kanalen ook reviews af (over hun hypotheekadvies). Over het algemeen zijn snelheid en efficiëntie belangrijke punten voor zowel adviseurs als consumenten. Duidelijke communicatie en maatwerk zijn punten die hypotheekadviseurs meer benadrukken, terwijl consumenten de nadruk leggen op deskundige begeleiding en klantgerichtheid.

De controles op witwassen krijgen steeds meer invloed op het hypotheekadvies en de bemiddeling. "Hoewel er bij alle betrokkenen ernstige twijfels zijn over de effectiviteit en proportionaliteit van deze checks, nemen deze onder druk van de toezichthouders vooralsnog nog altijd toe. Dat geldt niet alleen voor klanten, maar ook voor advieskantoren zelf. Naar verluidt zullen steeds meer aanbieders jaarlijks gegevens over de UBO (ultimate beneficial owner) gaan opvragen. Omdat elke geldverstrekker daarbij zijn eigen model hanteert, kan dat er toe leiden dat een onafhankelijk advieskantoor jaarlijks 60 verschillende UBO-formulieren moet aanleveren, op straffe van het stopzetten van de aanstelling. Daarom pleiten wij, net als bij het CDD-beleid (Customer Due Diligence ook wel aangeduid als KYC (know your customer)) waar hypotheekaanvragers mee te maken krijgen, voor een marktstandaard voor het aanleveren van de UBO-gegevens."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Niels Berendsen nieuwe CFRO Obvion Hypotheken

Niels Berendsen nieuwe CFRO Obvion Hypotheken

Niels Berendsen wordt per 1 juni 2024 benoemd tot Chief Financial & Risk Officer (CFRO) bij Obvion Hypotheken. De nieuwe rol van CFRO is ontstaan door een samenvoeging...

Benedenmaats presterende geldverstrekkers frustreren adviseur

Benedenmaats presterende geldverstrekkers frustreren adviseur

De tevredenheid van hypotheekadviseurs over geldverstrekkers is niet verder gedaald. Maar het verschil in waardering tussen de groep die ‘bovengemiddeld’...

Aantal hypotheekaanvragen in eeste kwartaal met 20 procent gestegen

Aantal hypotheekaanvragen in eeste kwartaal met 20 procent gestegen

Het aantal hypotheekaanvragen is in het eerste kwartaal van 2024 met twintig procent gestegen ten opzichte van het vierder kwartaal 2023, zo blijkt uit cijfers van...

Wees er ook voor isoleerders, verduurzamers en bespaarders

Wees er ook voor isoleerders, verduurzamers en bespaarders

(Partner in kennis Obvion in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Het belang van verduurzamen is onder de Nederlandse bevolking inmiddels wel duidelijk. We rijden...

Special Duurzaam Advies VVP en INSVER: winst in alle opzichten

Special Duurzaam Advies VVP en INSVER: winst in alle opzichten

Duurzaamheid is een onderdeel van modern ondernemerschap. Iedere adviseur zal actie moeten ondernemen. Aldus Kees Dullemond (INSVER) in de special Duurzaam Advies...

De wereld verandert en wij geven de richting aan

De wereld verandert en wij geven de richting aan

(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2024) Het lijkt nog ver, 2050, maar op weg naar klimaatneutraliteit gaat er de komende jaren al veel veranderen. Dat vergt de...

Serie Actief Klantbeheer (10): klantrelaties versterken

Serie Actief Klantbeheer (10): klantrelaties versterken

“Je wilt investeren in bestaande klantrelaties als onderdeel van je zorgplicht als hypotheekadviseur. Maar het zorgt op termijn vaak ook voor klantkansen....

"Rally op woningmarkt nog niet voorbij"

"Rally op woningmarkt nog niet voorbij"

De rally op de woningmarkt is nog niet voorbij, aldus Ingage Franchise. In februari 2024 vond het hoogste aantal hypotheekaanvragen van starters plaats in vier jaar....

Vliegende start woning- en hypotheekmarkt

Vliegende start woning- en hypotheekmarkt

De woning- en hypotheekmarkt heeft een vliegende start gemaakt in het nieuwe jaar. Zo vertoont januari een stijging van 15 procent in het aantal hypotheekaanvragen...

Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers

Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers

De tevredenheid onder hypotheekadviseurs over de afwikkeling van de meeste hypotheekdossiers is in 2023 duidelijk afgenomen en die trend zet zich door in 2024, aldus...