Ingage: vijf aanbieders wostelen structureel met kwaliteit midoffice

Duim omhoog 2019

Een kwartaal met twee gezichten, zo betitelt Ingage het derde kwartaal in haar recente kwartaalmeting van de tevredenheid onder adviseurs over geldverstrekkers. Aan de ene kant genereren steeds meer verzekeraars een hoge tevredenheid, aan de andere kant worstelen vijf aanbieders structureel met de kwaliteit van hun midoffice. Het best gewaardeerd wordt de midoffice van Triodos, gevolgd door die van Obvion, ING, Lloyds Bank en Attens.

De gemiddelde dossierduur (van renteaanbod tot finaal akkoord) bleef in het derde kwartaal ongeveer gelijk. Alleen van aanvragen in verband met een relatiebreuk liep de verwerkingstermijn fors op.

"Gemiddeld kennen aanvragen van starters, senioren en dossiers waarin gebruik is gemaakt van brondata de kortste doorlooptijd. In het derde kwartaal werd een dossier met brondata (gebruikt voor inventarisatie en/of bemiddeling) gemiddeld ruim vier werkdagen sneller afgehandeld dan wanneer deze brondata niet werd ingezet. Dat is bijna een volledige week en het verschil neemt de laatste kwartalen toe", aldus Ingage.

Naast een cijfer gaven respondenten in een deel van de gevallen ook een toelichting bij hun beoordeling. Adviseurs en binnendienst vinden met name snelheid, flexibiliteit / meedenken en communicatie belangrijk. Consumenten geven via diverse kanalen ook reviews af (over hun hypotheekadvies). Over het algemeen zijn snelheid en efficiëntie belangrijke punten voor zowel adviseurs als consumenten. Duidelijke communicatie en maatwerk zijn punten die hypotheekadviseurs meer benadrukken, terwijl consumenten de nadruk leggen op deskundige begeleiding en klantgerichtheid.

De controles op witwassen krijgen steeds meer invloed op het hypotheekadvies en de bemiddeling. "Hoewel er bij alle betrokkenen ernstige twijfels zijn over de effectiviteit en proportionaliteit van deze checks, nemen deze onder druk van de toezichthouders vooralsnog nog altijd toe. Dat geldt niet alleen voor klanten, maar ook voor advieskantoren zelf. Naar verluidt zullen steeds meer aanbieders jaarlijks gegevens over de UBO (ultimate beneficial owner) gaan opvragen. Omdat elke geldverstrekker daarbij zijn eigen model hanteert, kan dat er toe leiden dat een onafhankelijk advieskantoor jaarlijks 60 verschillende UBO-formulieren moet aanleveren, op straffe van het stopzetten van de aanstelling. Daarom pleiten wij, net als bij het CDD-beleid (Customer Due Diligence ook wel aangeduid als KYC (know your customer)) waar hypotheekaanvragers mee te maken krijgen, voor een marktstandaard voor het aanleveren van de UBO-gegevens."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Finalisten Advies Award 2023 in beeld

Finalisten Advies Award 2023 in beeld

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023.  Ze waren al winnaar in hun eigen categorie, resp....

Ingage Franchise: daling huizenprijzen lijkt voorbij

Ingage Franchise: daling huizenprijzen lijkt voorbij

De daling van de huizenprijzen lijkt na een jaar tot stilstand te zijn gekomen, aldus Ingage Franchise (het bedrijf achter De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek...

Obvion: groener adviesgesprek met huisscan homeQgo

Obvion: groener adviesgesprek met huisscan homeQgo

Vanaf nu kan de adviseur via het adviseursportaal van Obvion gebruik maken van de huisscan van homeQgo. De adviseur doorloopt deze gratis scan in minder dan twee...

Marisa Lodewijks (Ingage): 'Het zal mijn tijd wel duren' funest bij AI

Marisa Lodewijks (Ingage): 'Het zal mijn tijd wel duren' funest bij AI

“AI vervangt geen mensen, maar hindert hen die niet met AI kunnen omgaan.” Aldus Marisa Lodewijks, directeur bij Ingage Franchise, in een blog op de...

ING zet in op groenere samenleving

ING zet in op groenere samenleving

ING zag in het tweede kwartaal van 2023 het netto resultaat stijgen naar 2,2 miljard euro (tweede kwartaal 2022 1,2 2,2 miljard euro). Volgens CEO Steven van Rijswijk...

Mark de Rijke verlaat Ingage

Mark de Rijke verlaat Ingage

CEO Mark de Rijke verlaat Ingage per 1 september om terug te keren naar zijn oude vakgebied, het franchisevak.Hij volgt bij De Hypotheker Menno Luiten op als commercieel...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2023 zijn...

Buro Philip van den Hurk (Particulier), Veldhuis Advies (Zakelijk), Sinior Financieel Advies (Hypotheken), ABC Pensioen (Pensioen), Noventas (Niche) en Van Steensel...

ABC Pensioen wint VVP Advies Award 2023 Pensioen

ABC Pensioen wint VVP Advies Award 2023 Pensioen

ABC Pensioen heeft de VVP Advies Award 2023 Categorie Pensioen gewonnen. Jurylid Bob Klijn (Söderberg & Partners) overhandigde persoonlijk namens de jury...

Boze reacties adviseurs op dienstverlening geldverstrekkers

Boze reacties adviseurs op dienstverlening geldverstrekkers

Er waren afgelopen kwartaal grote verschillen in de dienstverlening van geldverstrekkers. Een aantal geldverstrekkers werd bijzonder goed gewaardeerd, zoals Triodos...

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

Dit zijn de 21 meest klantgerichte kantoren van Nederland

De jury van de VVP Advies Award 2023 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...