Ingage: vijf aanbieders wostelen structureel met kwaliteit midoffice

Duim omhoog 2019

Een kwartaal met twee gezichten, zo betitelt Ingage het derde kwartaal in haar recente kwartaalmeting van de tevredenheid onder adviseurs over geldverstrekkers. Aan de ene kant genereren steeds meer verzekeraars een hoge tevredenheid, aan de andere kant worstelen vijf aanbieders structureel met de kwaliteit van hun midoffice. Het best gewaardeerd wordt de midoffice van Triodos, gevolgd door die van Obvion, ING, Lloyds Bank en Attens.

De gemiddelde dossierduur (van renteaanbod tot finaal akkoord) bleef in het derde kwartaal ongeveer gelijk. Alleen van aanvragen in verband met een relatiebreuk liep de verwerkingstermijn fors op.

"Gemiddeld kennen aanvragen van starters, senioren en dossiers waarin gebruik is gemaakt van brondata de kortste doorlooptijd. In het derde kwartaal werd een dossier met brondata (gebruikt voor inventarisatie en/of bemiddeling) gemiddeld ruim vier werkdagen sneller afgehandeld dan wanneer deze brondata niet werd ingezet. Dat is bijna een volledige week en het verschil neemt de laatste kwartalen toe", aldus Ingage.

Naast een cijfer gaven respondenten in een deel van de gevallen ook een toelichting bij hun beoordeling. Adviseurs en binnendienst vinden met name snelheid, flexibiliteit / meedenken en communicatie belangrijk. Consumenten geven via diverse kanalen ook reviews af (over hun hypotheekadvies). Over het algemeen zijn snelheid en efficiëntie belangrijke punten voor zowel adviseurs als consumenten. Duidelijke communicatie en maatwerk zijn punten die hypotheekadviseurs meer benadrukken, terwijl consumenten de nadruk leggen op deskundige begeleiding en klantgerichtheid.

De controles op witwassen krijgen steeds meer invloed op het hypotheekadvies en de bemiddeling. "Hoewel er bij alle betrokkenen ernstige twijfels zijn over de effectiviteit en proportionaliteit van deze checks, nemen deze onder druk van de toezichthouders vooralsnog nog altijd toe. Dat geldt niet alleen voor klanten, maar ook voor advieskantoren zelf. Naar verluidt zullen steeds meer aanbieders jaarlijks gegevens over de UBO (ultimate beneficial owner) gaan opvragen. Omdat elke geldverstrekker daarbij zijn eigen model hanteert, kan dat er toe leiden dat een onafhankelijk advieskantoor jaarlijks 60 verschillende UBO-formulieren moet aanleveren, op straffe van het stopzetten van de aanstelling. Daarom pleiten wij, net als bij het CDD-beleid (Customer Due Diligence ook wel aangeduid als KYC (know your customer)) waar hypotheekaanvragers mee te maken krijgen, voor een marktstandaard voor het aanleveren van de UBO-gegevens."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Thomas verzekert wint Starterspijs VVP Advies Award 2023

Thomas verzekert wint Starterspijs VVP Advies Award 2023

Thomas verzekert heeft de startersprijs gewonnen van de VVP Advies Award 2023. Thomas van Uunen nam de award in ontvangst uit handen van jurylid Odette Bakker...

Hypotheekshop lanceert robotadvies voor starters op huizenmarkt

Hypotheekshop lanceert robotadvies voor starters op huizenmarkt

De Hypotheekshop heeft de Online Hypotheekmodule gelanceerd, volledig gerobotiseerd advies voor starters op de huizenmarkt. De starter blijft de mogelijkheid houden...

Hyarchis rondt migratie DMS Ingage naar cloud af

Hyarchis rondt migratie DMS Ingage naar cloud af

Hyarchis heeft de migratie afgerond naar de cloud van het Document Management Systeem van Ingage (De Hypotheekshop, Huis & Hypotheek, Hypokeur, Merius Hypotheken,...

Sinior trots op nominatie VVP Advies Award 2023

Sinior trots op nominatie VVP Advies Award 2023

Ninorta Demir van Sinior Financieel Advies en Hypotheken is supertrots op de nominatie voor de Advies Award 2023 in de categorie Hypotheken en dat staalt ze samen...

Rondetafel duurzaamheid: Versnellen verduurzaming kan alleen gezamenlijk

Rondetafel duurzaamheid: Versnellen verduurzaming kan alleen gezamenlijk

Hoe kunnen we als financiële sector verduurzaming versnellen? Dat was de hamvraag tijdens het door Financieel Zeker georganiseerde rondetafelgesprek in Cultuur...

Noventas:  nominatie VVP Advies Award 2023 is belangrijke erkenning

Noventas: nominatie VVP Advies Award 2023 is belangrijke erkenning

"Wij zijn erg blij en trots te zijn erkend als een van de meest klantgerichte financiële advieskantoren van Nederland", zegt Gabri Hessels, oprichter van...

By Annelies trots op nominatie Advies Award 2023

By Annelies trots op nominatie Advies Award 2023

Annelies Schoonderbeek van By Annelies uit Zwolle, één van de drie genomineerden in de categorie Hypotheek Advies, is blij met de nominatie voor...

Ook vestiging Arnhem van Buro Philip van den Hurk viert nominatie Advies Award

Ook vestiging Arnhem van Buro Philip van den Hurk viert nominatie Advies Award

Nadat eerder het team van Buro Philip van den Hurk vestiging Eindhoven de redactie van VVP liet weten blij te zijn met de nominatie voor de Advies Award 2023 in...

Veldhuis Advies trakteert op taart na nominatie VVP Advies Award

Veldhuis Advies trakteert op taart na nominatie VVP Advies Award

Veldhuis Advies trakteert op taart nadat ze - samen met twee andere kantoren - zijn genomineerd in de categorie Zakelijk Advies van de VVP Advies Award 2023. Het...

Thomas verzekert genomineerd in categorie Starters VVP Advies Award 2023

Thomas verzekert genomineerd in categorie Starters VVP Advies Award 2023

Thomas van Uunen van Thomas verzekert, één van de drie genomineerden in de categorie Starters, is verheugd met zijn nominatie voor de VVP Advies...