Ingage: vijf aanbieders wostelen structureel met kwaliteit midoffice

Duim omhoog 2019

Een kwartaal met twee gezichten, zo betitelt Ingage het derde kwartaal in haar recente kwartaalmeting van de tevredenheid onder adviseurs over geldverstrekkers. Aan de ene kant genereren steeds meer verzekeraars een hoge tevredenheid, aan de andere kant worstelen vijf aanbieders structureel met de kwaliteit van hun midoffice. Het best gewaardeerd wordt de midoffice van Triodos, gevolgd door die van Obvion, ING, Lloyds Bank en Attens.

De gemiddelde dossierduur (van renteaanbod tot finaal akkoord) bleef in het derde kwartaal ongeveer gelijk. Alleen van aanvragen in verband met een relatiebreuk liep de verwerkingstermijn fors op.

"Gemiddeld kennen aanvragen van starters, senioren en dossiers waarin gebruik is gemaakt van brondata de kortste doorlooptijd. In het derde kwartaal werd een dossier met brondata (gebruikt voor inventarisatie en/of bemiddeling) gemiddeld ruim vier werkdagen sneller afgehandeld dan wanneer deze brondata niet werd ingezet. Dat is bijna een volledige week en het verschil neemt de laatste kwartalen toe", aldus Ingage.

Naast een cijfer gaven respondenten in een deel van de gevallen ook een toelichting bij hun beoordeling. Adviseurs en binnendienst vinden met name snelheid, flexibiliteit / meedenken en communicatie belangrijk. Consumenten geven via diverse kanalen ook reviews af (over hun hypotheekadvies). Over het algemeen zijn snelheid en efficiëntie belangrijke punten voor zowel adviseurs als consumenten. Duidelijke communicatie en maatwerk zijn punten die hypotheekadviseurs meer benadrukken, terwijl consumenten de nadruk leggen op deskundige begeleiding en klantgerichtheid.

De controles op witwassen krijgen steeds meer invloed op het hypotheekadvies en de bemiddeling. "Hoewel er bij alle betrokkenen ernstige twijfels zijn over de effectiviteit en proportionaliteit van deze checks, nemen deze onder druk van de toezichthouders vooralsnog nog altijd toe. Dat geldt niet alleen voor klanten, maar ook voor advieskantoren zelf. Naar verluidt zullen steeds meer aanbieders jaarlijks gegevens over de UBO (ultimate beneficial owner) gaan opvragen. Omdat elke geldverstrekker daarbij zijn eigen model hanteert, kan dat er toe leiden dat een onafhankelijk advieskantoor jaarlijks 60 verschillende UBO-formulieren moet aanleveren, op straffe van het stopzetten van de aanstelling. Daarom pleiten wij, net als bij het CDD-beleid (Customer Due Diligence ook wel aangeduid als KYC (know your customer)) waar hypotheekaanvragers mee te maken krijgen, voor een marktstandaard voor het aanleveren van de UBO-gegevens."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Attens geeft klanten 500 euro te besteden in Klimaatwinkel Centraal Beheer

Attens geeft klanten 500 euro te besteden in Klimaatwinkel Centraal Beheer

Ruim 17.000 klanten van hypotheekverstrekker Attens mogen voor 500 euro producten en oplossingen aanschaffen om hun woning te verduurzamen. Zij kunnen dit budget...

Beslis mee wie woensdag de winnaar wordt van de VVP Advies Award 2023

Beslis mee wie woensdag de winnaar wordt van de VVP Advies Award 2023

Woon op 11 oktober 2023 om 16.00 uur gratis de spectaculaire live-uitzending bij van de finale van de Advies Award 2023 en bepaal wie zich het komende jaar het meest...

Obvion wint Gouden Spreekbuis 2023

Obvion wint Gouden Spreekbuis 2023

Obvion heeft de Gouden Spreekbuis 2023 gewonnen. De prijs is een initiatief van marktonderzoekbureau Blauw Research en werd uitgereikt op Hypovak. De jury: "Obvion...

Finalisten Advies Award 2023 aan het woord

Finalisten Advies Award 2023 aan het woord

VVP vroeg de drie finalisten van de Advies Award waarom nu juist zij de award op 11 oktober gaan winnen. Dit zijn hun antwoorden. [object type="youtube" id="DoHevpg20tI?si=J3nn0XVuTV52qyA1"] Het...

Ingage: woningmarkt trekt aan

Ingage: woningmarkt trekt aan

Het aantal hypotheekaanvragen van huizenkopers (starters en doorstromers) is in het derde kwartaal op hetzelfde niveau blijft als het voorgaande kwartaal, aldus...

Obvion wint AM Diversity Award

Obvion wint AM Diversity Award

Obvion heeft de AM Diversity Award gewonnen. De award - een initiatief van AM - werd voor de eerste keer uitgereikt tijdens AM-Insights Diversity bij AON. De genomineerden...

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis naar finale VVP Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior en Veldhuis naar finale VVP Advies Award 2023

ABC Pensioen, Sinior Financieel Advies en Veldhuis Advies zijn de finalisten van de VVP Advies Award 2023. “Deze kantoren – die net als de andere drie...

Lloyds Bank: vakpaper vergelijkingskaart

Lloyds Bank: vakpaper vergelijkingskaart

Lloyds Bank heeft een vakpaper gemaakt van de belangrijkste vragen en antwoorden rondom de Vergelijkingskaart. Dit overzicht is gratis te downloaden op de website...

Vijfde Obvion RUN trok meer dan duizend deelnemers

Vijfde Obvion RUN trok meer dan duizend deelnemers

Peter Dijks, Chief Commercial Officer bij Obvion, gaf het startschot voor de vijf en tien kilometer en de halve marathon van vijfde Obvion RUN in Heerlen. Het hardloopevenement...

Halve finale Advies Award 2023 in beeld…

Halve finale Advies Award 2023 in beeld…

De drie finalisten van de Advies Award 2023 zijn inmiddels bekend. Van de spannende halve finale, die 6 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een korte sfeerimpressie...