Christian Bouter likes & unlikes

Christian Bouter 2014

Veel adviseurs zijn online slecht vindbaar. Een gemiste kans, meent Christian Bouter (Advieskeuze.nl) in de rubriek Like & Unlike in de woensdagnieuwsbrief van VVP.

Wat gaat er momenteel goed in de financiële sector?

"Steeds meer geldverstrekkers zien in dat de meeste bezoekers op hun website op zoek zijn naar een offline kanaal om een hypotheek te regelen. Lokale financieel advieskantoren zijn daarbij uitstekend in staat om de transactie te realiseren. De betrokkenheid tussen klant en financieel adviseur is groot. Klanten zien de waarde van het advies dat hen wordt geboden en zijn ook bereid dit zowel online als offline uit te dragen. Veel hypotheekadviseurs hebben mede daardoor weinig moeite met het werven van nieuwe klanten. Klanttevredenheid en onderzoek daarnaar is voor de wat grotere financieel adviesorganisaties al tijden een speerpunt. Een nieuwe tendens is dat steeds meer marktpartijen inzien dat zij (mede)verantwoordelijk zijn in het scheppen van een geloofwaardig beeld over de dienstverlening richting consumenten. Door deze toenemende openheid zal ongetwijfeld meer duidelijk worden welke financieel dienstverleners ook na het afsluiten van een hypotheek of verzekering een goede service en zorgplicht bieden."

Wat kan er beter in de financiële sector?

"Op ons platform zien wij een groot verschil tussen hypotheek- en verzekeringsadviseurs als het gaat om openheid over de dienstverlening, tarieven en klanttevredenheid. Ongetwijfeld heeft het provisieverbod een verschil gemaakt in de hypotheeksector: het is voor adviseurs onontbeerlijk geworden om hun toegevoegde waarde te laten zien. De tendens die in de hypotheekbranche zichtbaar is, zou meer uit mogen waaien naar andere dienstverleningssectoren. Nog (te)veel verzekeringskantoren nemen online marketing niet serieus en worden dus slecht gevonden op internet. Terwijl bijna iedereen zich eerst online oriënteert voordat ze een keuze maken. Veel kantoordirecteuren zien er ook tegenop, omdat ze denken dat ze de strijd aan moeten gaan met de direct writers en vergelijkers. Dat is echter een grote gemiste kans want heel veel consumenten en ook zakelijke klanten (zzp en mkb) zoeken juist online naar een goede financieel adviseur in de buurt. Ook verzekeraars zouden daarom de lokale financieel adviseur een prominente plek moeten geven in de online klantroutes op hun eigen website en de mijnomgeving."

Reactie toevoegen

 
Meer over
Iris Brik likes & unlikes

Iris Brik likes & unlikes

De zorgplicht naar de klant wordt soms te eng en daarmee in het nadeel van de klant uitgelegd. Dat stelt Iris Brik, directeur Fine Tuning Personal Finance en auteur...

Bart de Nie likes & unlikes

Bart de Nie likes & unlikes

"Al te zeer wordt vakbekwaamheid als een pure kostenpost gezien en niet als een investering in de klant." Aldus Bart de Nie (directeur SEH) in de rubriek Like &...

Fred de Jong likes & unlikes

Fred de Jong likes & unlikes

"Er staan steeds meer ondernemers op met frisse ideeën en concepten, denkend vanuit klantbelang en uitgaand van de kracht van financieel advies." Aldus onderzoeker/consultant...

Ruud van der Wal likes & unlikes

Ruud van der Wal likes & unlikes

"Er waait inmiddels weer een positieve en optimistische sfeer door de branche." Dat zegt Ruud van der Wal, manager intermediaire distributie bij Monuta, in de rubriek...

Marieke van Zuien likes & unlikes

Marieke van Zuien likes & unlikes

"In mijn ogen is er een frisse, vooruitkijkende mindset nodig om weer lucht in het systeem te krijgen en ruimte te maken." Dat zegt Marieke van Zuien (Chief Commercial...

Karin Jakobsen likes & unlikes

Karin Jakobsen likes & unlikes

"Transparantie is op veel fronten nog ver te zoeken", zegt Karin Jakobsen (financieel directeur en mede-oprichter van BrightPensioen) in de rubriek Like & Unlike...

Annemieke Postema likes & unlikes

Annemieke Postema likes & unlikes

Deze keer in de VVP-rubriek Like & Unlike Annemieke Postema van Maan Financieel Advies uit Utrecht. "Helaas hebben veel verzekeraars besloten de levensverzekeringsproducten...

Indra Frishert likes & unlikes

Indra Frishert likes & unlikes

"Het kan echt anders, en dat is zo gaaf om te zien!" Dat schrijft Indra Frishert (Dazure) in de rubriek Like & Unlike. In deze nieuwe rubriek in de woensdageditie...

Jeroen Wolfsen likes & unlikes

Jeroen Wolfsen likes & unlikes

Deze keer in de rubriek Like & Unlike in de nieuwsbrief van VVP: directeur en oprichter Jeroen Wolfsen van MoneyWise. "Goed dat klanten kritischer worden en...

Jan van de Veen likes & unlikes

Jan van de Veen likes & unlikes

In de nieuwe rubriek Like & Unlike in de VVP-nieuwsbrief dit keer volmachtconsultant Jan van de Veen (JV Impuls). "Het vertrouwen tussen volmachtgevers en volmachten...