"communicatie rondom hersteladvies vanaf eerste begin fout"

Annette van de Wetering nieuw

De communicatie rondom hersteladvies was vanaf eerste begin fout, stelt directeur Annette van de Wetering in haar column op www.delametelkaar.nl.

 

Van de Wetering: "In plaats van u gewoon aan te spreken op uw professionaliteit, bent u benaderd vanuit wantrouwen. U kreeg te horen dat u van alles moest doen. Volgens strakke protocollen. En zonder dat u uw kosten aan de klant in rekening mocht brengen. U werd met de nodige neerbuigendheid toegesproken en kreeg opdrachten. Tja, deze communicatie werkt niet goed in een relatie.

"Dela heeft in de afgelopen weken informatiebijeenkomsten gehouden over het geven van hersteladvies. En ja hoor, daar bleek dat u het wel degelijk goed voor heeft met uw klanten. Met de getoonde software van de Hypotheekbond blijkt dat u de klant snel een goed beeld kunt geven waar hij staat.

Mijn advies? Vergeet even dat er ongelukkig met u is gecommuniceerd. Kijk weer naar uw klant en geef invulling aan datgene waar u trots op mag zijn: klanten kunnen u vertrouwen."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Peter Veldhuizen - 14 oktober 2014

Ja, mevrouw. U draait om, bij elke wind, als het maar omzet voor uw bedrijf oplevert. Onruststokers..... De verzekeraars spelen geen open kaart, zijn super traag of reageren helemaal niet. Moet het intermediair die eigenlijk is voorgelogen en misleid is door de verzekeraars nu het boete kleed aantrekken en vele uren voor Jan met de Korte Achternaam aan het werk, uit serviceverlening, (Ja, door het met opzet slecht gemaakte product van verzekeraars) Wie mag nu de slavenarbeid verrichten..... en krijgt....... Piet, om in Sinterklaas tijd te spreken.

Chris de Bruin - 14 oktober 2014

Eens met Annette. De communicatie tussen AFM en adviseurs loopt in meerder opzicht wel eens niet zoals dat wellicht zou moeten. Daarnaast blijft de discussie over welke rol de AFM nou precies vervult, lopende. Te vaak is zij wetgever, rechtspreker en uitvoerder tegelijk, iets dat haaks staat op de beginselen van onze rechtstaat. De vraag is echter in hoeverre wij dat allemaal moeten vertalen in een passieve houding richting onze cliënten. Maar Peter heeft ook een beetje gelijk: ook ik heb een hekel aan gratis werken, doe dat ook niet en dat geldt ook in het hersteladviestraject. In dat opzicht passeer ik dus de wens (want meer is het niet) van de AFM. Toezichthouder, als u meeleest: ik leg u dat graag uit. Maar het allerbelangrijkste is: de klant moet weer een beetje plezier in ons krijgen. Daar zijn we nog welk een tijdje zoet mee, en alles dat daaraan kan bijdragen, moet door iedere vakgenoot aangegrepen worden. Leuk of niet leuk.

Kifd ontwikkelt applicatie hersteladvies

Kifd ontwikkelt applicatie hersteladvies

Het Kwaliteit Instituut Financiële Dienstverlening (KIFD) heeft in eigen beheer een applicatie ontwikkeld voor hersteladviezen beleggingsverzekeringen.  ...

Adviseur te kijk gezet op twitter na vragen 515 euro voor hersteladvies

Adviseur te kijk gezet op twitter na vragen 515 euro voor hersteladvies

Social media zijn niet meer weg te denken, zelfs de AFM meldde zich in een Twitter-discussie eind vorige week over een adviseur die 515 euro vroeg voor een hersteladvies....

Woekerpolis.nl: "kwaliteit hersteladviezen slecht"

Woekerpolis.nl: "kwaliteit hersteladviezen slecht"

De kwaliteit van hersteladviezen woekerpolissen is slecht. Dat stelt de Vereniging Woekerpolis.nl. De vereniging in het persbericht waarin ze schrijft dat haar Woekerpolismeldpunt...

Hersteladvies: nog lange weg te gaan

Hersteladvies: nog lange weg te gaan

Slechts 17 procent van de adviseurs heeft inmiddels al zijn klanten met een woekerpolis benaderd voor hersteladvies. Dat blijkt uit AFM-onderzoek. De AFM roept in...

Woekerpolissen: AFM slaat verzekeraars hard om oren

Woekerpolissen: AFM slaat verzekeraars hard om oren

Zeer teleurstellend. Zo noemt de AFM het dat verzekeraars de streefcijfers met betrekking tot het zoeken naar oplossingen voor lopende beleggingsverzekeringen niet...

Garantiepolis niet zomaar opgeven

Garantiepolis niet zomaar opgeven

Volgens de AFM zijn er adviseurs die bij hersteladvies adviseren een beleggingsverzekering met garantie om te zetten naar een beleggingsfonds zonder garantie. De...

Toine heijmans gaat hersteladvies vragen

Toine heijmans gaat hersteladvies vragen

Redacteur Toine Heijmans, die zaterdag Reaal-directeur Seada van den Herik in een Volkskrant-interview het vuur na aan de schenen legde over zijn Reaal-woekerpolis,...

Conservatrix biedt hulp bij hersteladvies

Conservatrix biedt hulp bij hersteladvies

Conservatrix organiseert workshops die adviseurs ondersteunen bij het geven van hersteladvies. Volgens Conservatrix leven er bij adviseurs veel vragen rondom het...

ODIN roept AFM op te stoppen met promoten gratis hersteladvies

ODIN roept AFM op te stoppen met promoten gratis hersteladvies

Stichting ODIN heeft in een brief aan de AFM zeven aanbevelingen gedaan om het woekerpolisdossier een impuls te geven. René Graafsma, voorzitter van Stichting...

Afm: klant met beleggingspolis moet in actie komen

Afm: klant met beleggingspolis moet in actie komen

Van de ruim een miljoen Nederlandse huishoudens die zeker weten een beleggingsverzekering te hebben, tast een belangrijk deel in het duister over hun polis. Dit...