Consumentenbond dist national academic en promovendum
De Consumentenbond roept de NZa op om op te treden tegen zorgverzekeraars die zich schuldig maken aan risicoselectie. Voorbeelden van risicoselectie zijn selecteren aan de poort door cadeautjes weg te gooien en reclames waarin gesuggereerd wordt dat bepaalde zorgverzekeringen alleen voor specifieke doelgroepen zijn. "Dit soort calculerend gedrag past niet in een solidair stelsel", aldus de bond.
Verzekeraars als National Academic en Promovendum die zich zeggen te richten op 'studenten' en 'hoger opgeleiden' selecteren "gezonde groepen mensen waarvan ze verwachten dat die lage zorgkosten zullen hebben", schrijft de bond in de Consumentengids van december. Een andere vorm waarop verzekeraars aan risicoselectie doen is het weggeven van cadeaus bij het afsluiten van een zorgverzekering die vooral op jongeren is gericht. Zo krijgen jonge verzekerden bij VGZ een iPad of een Xbox One cadeau.
Hoogleraar gezondheidseconomie Wim Groot wijst in de Consumentengids op een andere subtiele vorm van risicoselectie. "In Zuid-Limburg hebben de inwoners een hoog zorggebruik, het is voor verzekeraars dus niet interessant om er klanten te werven. Ze sluiten niemand uit, maar voeren in dit gebied weinig of geen reclamecampagnes."
Ondermijning solidariteit
De NZa, de toezichthouder in de zorg, heeft zorgverzekeraars eind 2014 al laten weten dat risicoselectie ongewenst is. Het Nederlandse zorgstelsel is gebouwd op solidariteit: mensen met een kleine kans op ziekte betalen evenveel als mensen met een slechte gezondheid. "Alleen gezonde mensen verzekeren ondermijnt dat systeem." De bond vindt dat de NZa de daad bij het woord moet voegen en "hard" moet optreden tegen risicoselectie door zorgverzekeraars.
Reactie toevoegen
Reacties
Gert Kuijper - 25 november 2015
De klant kijkt bij zijn keuze van een ziektekostenverzekering naar zijn te verwachten kosten voor het komende jaar,....over onzekere voorvallen en solidariteit gesproken.....De consumentenbond zou als geen ander moeten weten dat dit product het predicaat verzekering allang niet meer verdient.
Albert van der Poll - 25 november 2015
Tandarts: als u nou voor volgend jaar een uitgebreide dekking neemt, dan begin ik in januari met de gehele restauratie, en dan is 't voor december afgerond. Kunt u die dekking dan weer laten vervallen. Het gebit valt je uit...;-0
Heeft de klant ‘recht’ op gratis wettelijke nazorg?
In De Consumentengids nummer 11 van november 2021 staat op pagina 51 t/m 53 een artikel genaamd: Betalen voor gebakken lucht. Het artikel gaat over Serviceabonnementen...
Zorgverzekeraars mogen extra kosten corona-aanpak in 2021 nog onderling verdelen
Zorgverzekeraars mogen dit jaar nog uitzonderlijke meerkosten van de corona-aanpak onderling verdelen. Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) geantwoord...
"Hypotheekadviseurs verkopen veelal gebakken lucht met abonnementen"
De serviceabonnementen die veel hypotheekadviseurs bij het afsluiten van een hypotheek verkopen, stellen niets voor. Dat stellen de Consumentenbond en Ikbenfrits...
Consumentenbond roept reisaanbieders op verzekeringsinformatie op orde te brengen
Verschillende reisaanbieders adviseren reisverzekeringen die reizen naar oranje gebieden niet dekken. Dat stelt de Consumentenbond. De bond: “Zo blijkt...
Honderden euro’s verschil in notaristarieven schenken op papier
De tarieven die notarissen hanteren voor het opstellen van een overeenkomst voor schenken op papier lopen flink uiteen. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond....
(Uit katern Zorg en Verzuim in VVP 4-2021) (Zorg)verzekeraars kunnen zeker een rol spelen bij het bevorderen van een gezonde leefstijl. Toch gebeurt dat pas zelden...
Akkoord compensatieregeling om te hoge rentes ABN Amro
De Consumentenbond en ABN Amro zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor klanten van de bank die in het verleden te veel rente betaalden over hun...
Alle consumenten in woekerpoliszaak Allianz uitbetaald
Alle consumenten met een woekerpolis van Allianz die zich hebben aangesloten bij de claimactie van de Consumentenbond, zijn uitbetaald. Meer dan 99 procent van de...
Verbond: "Consumentenbond te kort door de bocht"
Het Verbond van Verzekeraars bestrijdt de conclusie van de Consumentenbond dat de autoverzekeringspremies onnodig blijven stijgen. Het Verbond: "Volgens de Consumentenbond...
Consumentenbond: "Kloof tussen autopremie en schadelast groeit"
De kloof tussen wat autoverzekeraars opstrijken aan premies en wat zij uitkeren aan schadevergoeding aan klanten wordt steeds groter. Dat concludeert de Consumentenbond...