Consumentenbond dist national academic en promovendum

Bart Combée

De Consumentenbond roept de NZa op om op te treden tegen zorgverzekeraars die zich schuldig maken aan risicoselectie. Voorbeelden van risicoselectie zijn selecteren aan de poort door cadeautjes weg te gooien en reclames waarin gesuggereerd wordt dat bepaalde zorgverzekeringen alleen voor specifieke doelgroepen zijn. "Dit soort calculerend gedrag past niet in een solidair stelsel", aldus de bond.

Verzekeraars als National Academic en Promovendum die zich zeggen te richten op 'studenten' en 'hoger opgeleiden' selecteren "gezonde groepen mensen waarvan ze verwachten dat die lage zorgkosten zullen hebben", schrijft de bond in de Consumentengids van december. Een andere vorm waarop verzekeraars aan risicoselectie doen is het weggeven van cadeaus bij het afsluiten van een zorgverzekering die vooral op jongeren is gericht. Zo krijgen jonge verzekerden bij VGZ een iPad of een Xbox One cadeau.

Hoogleraar gezondheidseconomie Wim Groot wijst in de Consumentengids op een andere subtiele vorm van risicoselectie. "In Zuid-Limburg hebben de inwoners een hoog zorggebruik, het is voor verzekeraars dus niet interessant om er klanten te werven. Ze sluiten niemand uit, maar voeren in dit gebied weinig of geen reclamecampagnes."

 

Ondermijning solidariteit

De NZa, de toezichthouder in de zorg, heeft zorgverzekeraars eind 2014 al laten weten dat risicoselectie ongewenst is. Het Nederlandse zorgstelsel is gebouwd op solidariteit: mensen met een kleine kans op ziekte betalen evenveel als mensen met een slechte gezondheid. "Alleen gezonde mensen verzekeren ondermijnt dat systeem." De bond vindt dat de NZa de daad bij het woord moet voegen en "hard" moet optreden tegen risicoselectie door zorgverzekeraars.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Gert Kuijper - 25 november 2015

De klant kijkt bij zijn keuze van een ziektekostenverzekering naar zijn te verwachten kosten voor het komende jaar,....over onzekere voorvallen en solidariteit gesproken.....De consumentenbond zou als geen ander moeten weten dat dit product het predicaat verzekering allang niet meer verdient.

Albert van der Poll - 25 november 2015

Tandarts: als u nou voor volgend jaar een uitgebreide dekking neemt, dan begin ik in januari met de gehele restauratie, en dan is 't voor december afgerond. Kunt u die dekking dan weer laten vervallen. Het gebit valt je uit...;-0

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

Consumentenbond pleit voor oprichten Pensioenautoriteit

De Consumentenbond pleit voor de oprichting van een Pensioenautoriteit waar consumenten terechtkunnen met al hun vragen en klachten over hun pensioen. Sandra Molenaar,...

Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

Consumentenbond teleurgesteld in ABN Amro

De Consumentenbond is teleurgesteld en maakt zich zorgen over een glijdende schaal nu ABN Amro bij haar plan blijft om per 1 juli kosten in rekening te brengen voor...

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

De Consumentenbond en Allianz zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Het gaat om beleggingsverzekering...

"Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over schadevergoeding"

"Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over schadevergoeding"

Autoverzekeraars moeten duidelijker zijn over hun schadevergoedingen, stelt de Consumentenbond in de jongste Consumentengids. Marlies Feytens, onderzoeker bij de...

"Zorgverzekeraars moeten klanten beter informeren over contractering"

"Zorgverzekeraars moeten klanten beter informeren over contractering"

Zorgverzekeraars geven hun klanten nog steeds onvoldoende informatie over de afspraken die zij maken met zorgverleners, meent de Consumentenbond. Ook zijn ze niet...

Consumentenbond onderzoekt misstanden kredietmarkt

Consumentenbond onderzoekt misstanden kredietmarkt

De Consumentenbond start een onderzoek naar misstanden in de kredietmarkt en gaat gedupeerden helpen om te veel betaalde rente terug te krijgen. De bond: "De kredietverstrekker...

Consumentenbond gaat slachtoffers cybercriminaliteit helpen

Consumentenbond gaat slachtoffers cybercriminaliteit helpen

Consumenten die slachtoffer zijn geworden van cybercriminaliteit, zoals helpdeskfraude, phishing of hacks, kunnen vanaf nu terecht bij de Cyberhulplijn van de Consumentenbond....

Consumentenbond helpt consumenten besparen met Voordeelcoach-app

Consumentenbond helpt consumenten besparen met Voordeelcoach-app

De Consumentenbond gaat consumenten helpen met inzicht in en besparen op hun verzekeringen en energiecontracten. Voor de Voordeelcoach werkt de Consumentenbond samen...

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

Consumentenbond bereikt akkoord met Allianz over woekerpolissen

De Consumentenbond en Allianz zijn het eens geworden over een compensatieregeling voor een groep consumenten met woekerpolissen. Het gaat om beleggingsverzekeringen...

Grote prijsverschillen tussen WA-autoverzekeringen

Grote prijsverschillen tussen WA-autoverzekeringen

Jaarpremies van WA-autoverzekeringen lopen behoorlijk uiteen, terwijl de voorwaarden in de meeste gevallen grotendeels hetzelfde zijn. Dat constateert de Consumentenbond,...