Consumentenbond dist national academic en promovendum

Bart Combée

De Consumentenbond roept de NZa op om op te treden tegen zorgverzekeraars die zich schuldig maken aan risicoselectie. Voorbeelden van risicoselectie zijn selecteren aan de poort door cadeautjes weg te gooien en reclames waarin gesuggereerd wordt dat bepaalde zorgverzekeringen alleen voor specifieke doelgroepen zijn. "Dit soort calculerend gedrag past niet in een solidair stelsel", aldus de bond.

Verzekeraars als National Academic en Promovendum die zich zeggen te richten op 'studenten' en 'hoger opgeleiden' selecteren "gezonde groepen mensen waarvan ze verwachten dat die lage zorgkosten zullen hebben", schrijft de bond in de Consumentengids van december. Een andere vorm waarop verzekeraars aan risicoselectie doen is het weggeven van cadeaus bij het afsluiten van een zorgverzekering die vooral op jongeren is gericht. Zo krijgen jonge verzekerden bij VGZ een iPad of een Xbox One cadeau.

Hoogleraar gezondheidseconomie Wim Groot wijst in de Consumentengids op een andere subtiele vorm van risicoselectie. "In Zuid-Limburg hebben de inwoners een hoog zorggebruik, het is voor verzekeraars dus niet interessant om er klanten te werven. Ze sluiten niemand uit, maar voeren in dit gebied weinig of geen reclamecampagnes."

 

Ondermijning solidariteit

De NZa, de toezichthouder in de zorg, heeft zorgverzekeraars eind 2014 al laten weten dat risicoselectie ongewenst is. Het Nederlandse zorgstelsel is gebouwd op solidariteit: mensen met een kleine kans op ziekte betalen evenveel als mensen met een slechte gezondheid. "Alleen gezonde mensen verzekeren ondermijnt dat systeem." De bond vindt dat de NZa de daad bij het woord moet voegen en "hard" moet optreden tegen risicoselectie door zorgverzekeraars.

Reactie toevoegen

 

Reacties

Gert Kuijper - 25 november 2015

De klant kijkt bij zijn keuze van een ziektekostenverzekering naar zijn te verwachten kosten voor het komende jaar,....over onzekere voorvallen en solidariteit gesproken.....De consumentenbond zou als geen ander moeten weten dat dit product het predicaat verzekering allang niet meer verdient.

Albert van der Poll - 25 november 2015

Tandarts: als u nou voor volgend jaar een uitgebreide dekking neemt, dan begin ik in januari met de gehele restauratie, en dan is 't voor december afgerond. Kunt u die dekking dan weer laten vervallen. Het gebit valt je uit...;-0

"Minister moet garantie geven: geen negatieve spaarrente tot ton"

"Minister moet garantie geven: geen negatieve spaarrente tot ton"

De Consumentenbond wil dat minister Hoekstra garandeert dat consumenten met een spaartegoed tot 100.000 euro geen negatieve spaarrente gaan betalen. De Consumentenbond...

Zorgverzekeraars ondersteunen ziekenhuizen met voorschotregeling

Zorgverzekeraars ondersteunen ziekenhuizen met voorschotregeling

Zorgverzekeraars verlenen voorschotten aan ziekenhuizen om hen de ruimte te geven om in crisistijd te voldoen aan hun betalingsverplichtingen. De zorgverzekeraars...

Consumentenbond wil garanties voor luchtvaartvouchers

Consumentenbond wil garanties voor luchtvaartvouchers

Consumenten die in de coronacrisis een voucher van hun luchtvaartmaatschappij krijgen, mogen niet met lege handen komen te staan als die maatschappij failliet gaat....

Meer zorgverzekeraars lenen medewerkers met zorgopleiding uit

Meer zorgverzekeraars lenen medewerkers met zorgopleiding uit

Ook zorgverzekeraars ASR, CZ, Menzis, VGZ en Zorg en Zekerheid stellen voormalig zorgverleners die nu bij hen in dienst zijn in staat om bij te springen in...

Consumentenbond beraadt zich op hoger beroep in verloren Waerdye-zaak

Consumentenbond beraadt zich op hoger beroep in verloren Waerdye-zaak

De Consumentenbond beraadt zich op hoger beroep, nadat zij een collectieve rechtszaak over de Waerdeye-polis - volgens de bond een woekerpolis - tegen ASR heeft...

Consumentenbond: "DELA-garanties in Yarden-zaak voor ons niet voldoende"

Consumentenbond: "DELA-garanties in Yarden-zaak voor ons niet voldoende"

De Consumentenbond heeft Yarden in een brief gesommeerd de versobering van het natura-uitvaartpakket terug te draaien. Volgens de Consumentenbond is die maatregel...

Veel onveilige producten bij webwinkels buiten EU

Veel onveilige producten bij webwinkels buiten EU

Online shoppen bij webwinkels buiten Europa levert onverantwoorde risico’s op. Dat blijkt uit een steekproef, die de Consumentenbond samen met vijf Europese...

"Informatievoorziening rondom premieverhogingen moet beter"

"Informatievoorziening rondom premieverhogingen moet beter"

Voor een premiewijziging moet de verzekeraar een geldige reden hebben en daarover heldere informatie aan de klant geven. Dat gebeurt vaak niet, stelt de Consumentbond...

Consumentenbond lanceert Privacymeter

Consumentenbond lanceert Privacymeter

De Consumentenbond lanceert een Privacymeter voor online diensten. "Hiermee kunnen consumenten in één oogopslag zien of een aanbieder zich aan de privacyregels...

Verzekering via reisorganisatie vaak ongunstig

Verzekering via reisorganisatie vaak ongunstig

De Consumentenbond adviseert reizigers niet klakkeloos de reis- en annuleringsverzekering aan te vinken die luchtvaartmaatschappijen of reisbureaus aanbieden. De...